Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Dat oranje-blauwe uithangbord is ook geinig: Agfa fotofilm. Naast Kodak was dat een enorm populair merk.
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Rotterdam
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !
- Beeperhorrie
- Posts: 2377
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Leidseplein, Amsterdam ergens in 1930. Merk van de wagens?


Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
1930 zou kunnen, maar lijkt me nogal aan de late kant, tenzij het hier om een oldtimerritje gaat...
Wagens uit circa 1910 - 1915, denk ik.
Wagens uit circa 1910 - 1915, denk ik.
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
- Beeperhorrie
- Posts: 2377
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Het is zelfs laat in de dertiger jaren, na de Olympische spelen van 1936 en voor de Duitse inval in Polen in 1939.
Durft iemand het merk te noemen?
Durft iemand het merk te noemen?
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Ik ben het met Ivario eens, die wagens zijn erg oud. 1910-1915 lijkt me een correcte schatting.
De motorkappen zijn redelijk universeel voor rond 1910, evenals de enorme artilleriewielen en de spatborden.
De Dion Bouton deed al redelijk vroeg in vrachtwagens geloof ik.
Even gezocht op de conam site en gevonden!
http://conam.info/historie/importeurs-b ... 1984-elite
De motorkappen zijn redelijk universeel voor rond 1910, evenals de enorme artilleriewielen en de spatborden.
De Dion Bouton deed al redelijk vroeg in vrachtwagens geloof ik.
Even gezocht op de conam site en gevonden!
http://conam.info/historie/importeurs-b ... 1984-elite
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2022 Citroën C5X leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2022 Citroën C5X leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
[quote="Tuuur"]Ik ben het met Ivario eens, die wagens zijn erg oud. 1910-1915 lijkt me een correcte schatting.
De motorkappen zijn redelijk universeel voor rond 1910, evenals de enorme artilleriewielen en de spatborden.
De Dion Bouton deed al redelijk vroeg in vrachtwagens geloof ik.
Wat late reactie, maar ook ik heb mijn twijfels over het jaartal, in de jaren ''30 zag het straatbeeld in a'dam
er al heel anders uit , er reden al veel automobielen . Ik dacht qua tijdstip aan de jaren rond WO 1 1914-1918
Het merk van die twee kolossen zou ik niet durven duiden. In ieder geval ver voor de olympische spelen van 1928
De motorkappen zijn redelijk universeel voor rond 1910, evenals de enorme artilleriewielen en de spatborden.
De Dion Bouton deed al redelijk vroeg in vrachtwagens geloof ik.
Wat late reactie, maar ook ik heb mijn twijfels over het jaartal, in de jaren ''30 zag het straatbeeld in a'dam
er al heel anders uit , er reden al veel automobielen . Ik dacht qua tijdstip aan de jaren rond WO 1 1914-1918
Het merk van die twee kolossen zou ik niet durven duiden. In ieder geval ver voor de olympische spelen van 1928

Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !
- Beeperhorrie
- Posts: 2377
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
Tuuur heeft het gevonden. Merk is Elite en de wagens lijken wat weg te hebben van Renaults van de eerste twee decennia van de twintigste eeuw maar werden feitelijk pas als zodanig gemaakt in de jaren twintig tot aan de tweede wereldoorlog. De typische neus is een gevolg van de zware elektramotor en de stuurinrichting waar een kap overheen moest die zo laag en schuin mogelijk moest zijn voor het zicht vlak voor de wagen.
De wagens waren dus elektrisch aangedreven en konden de front unit met stuur en aandrijving relatief makkelijk wisselen waardoor de zelfde motorunit zowel als sproeiwagen en als vuilniswagen kon worden ingezet.

Hieronder de zelfde motorunit (die het kenteken draagt) met twee verschillende aanhaak units (waar dus de accu's in zaten). Let op het kenteken.
Sproeiauto - Den Haag

Vuilniswagen - Den Haag

Bovenstaande vuilniswagen geeft ook een mooie blik op de 'pootjes' waarop de werkunit gestald kon worden.
Verder ook nog het linkje van de site waarop de stadsreiniging van Amsterdam in beeld komt in 1939.
Vanaf 1.21 komen de Elite's in beeld. Op 1.44 zien we na het passeren van de Elite's een bus met een Den Oudsten & Domburg carrosserie uit 1938.
Elite in de stadsreiniging
Hoewel Elite-motoren uit Duitsland nauw verwant was aan Elite-Werke werd de tweede in 1929 opgeheven na overname door Opel, Elite -motoren bleef tot laat in de jaren dertig bestaan.
De wagens waren dus elektrisch aangedreven en konden de front unit met stuur en aandrijving relatief makkelijk wisselen waardoor de zelfde motorunit zowel als sproeiwagen en als vuilniswagen kon worden ingezet.

Hieronder de zelfde motorunit (die het kenteken draagt) met twee verschillende aanhaak units (waar dus de accu's in zaten). Let op het kenteken.
Sproeiauto - Den Haag

Vuilniswagen - Den Haag

Bovenstaande vuilniswagen geeft ook een mooie blik op de 'pootjes' waarop de werkunit gestald kon worden.
Verder ook nog het linkje van de site waarop de stadsreiniging van Amsterdam in beeld komt in 1939.
Vanaf 1.21 komen de Elite's in beeld. Op 1.44 zien we na het passeren van de Elite's een bus met een Den Oudsten & Domburg carrosserie uit 1938.
Elite in de stadsreiniging
Hoewel Elite-motoren uit Duitsland nauw verwant was aan Elite-Werke werd de tweede in 1929 opgeheven na overname door Opel, Elite -motoren bleef tot laat in de jaren dertig bestaan.
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld

Rotterdam, Oostzeedijk
De pompen horen bij Garage Breeman, toen ,1956 nog DKW dealer. Later wegens het einde van dat merk overgestapt naar BMW.
In de jaren '70 bezocht ik deze zaak als jong vertegenwoordiger. De bedrijfsleider ontving mij in driedelig costuum.
en sprak mij aan met "jonge man". Bij mijn vertrek zei hij altijd "doet u de groeten aan uw vader" die hij nog kende van "vroeger".
De oude wijk Kralingen had toen nog iets dorpsachtig' s men kende elkaar. Ouderen ( nog ouder dan ik) spreken daar met weemoed over..
B.M.W Breeman is de jaren "80 naar Rotterdam-zuid verhuisd.
.
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !
Re: Het Oud Nederlandsche Straatbeeld
@ Beeper: bedankt voor de info over de Elite vrachtwagens. Had ik echt niet gedacht!
@ Ruit: Kralingen had inderdaad wel wat weg van een dorp. Ik ken nog een hele hoop leuke kattekwaad-verhalen met een hoog "Dik Trom" gehalte van de Kralingseweg, waar mijn vader met zijn vier broers en vijf zussen inderdaad iedereen kenden in de jaren veertig en vijftig.
@ Ruit: Kralingen had inderdaad wel wat weg van een dorp. Ik ken nog een hele hoop leuke kattekwaad-verhalen met een hoog "Dik Trom" gehalte van de Kralingseweg, waar mijn vader met zijn vier broers en vijf zussen inderdaad iedereen kenden in de jaren veertig en vijftig.
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.