604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

martijnvw wrote:Hoi Harrie,

Mooi werk, de auto is erg mooi geworden. Ik hoop de auto binnenkort in het wild te kunnen bewonderen..

Groeten, Martijn
dank je ;) we moeten weer eens op de koffie komen.

vandaag het afdekplaatje van de noodgreep v.h. schuifdak weer vlak proberen te krijgen.
Het was zo rond als een hoepel getrokken....
Met verfbrander op laagste stand warm gemaakt en onder gewicht plat af laten koelen.
Dat moest ik nog vele malen herhalen, erg lastig om het vlak te krijgen.
Eeenmaal vlak, weer in het schuifdak gemonteerd, dan is dat gat ook weer netjes afgedekt.
TNT-post is wel langs geweest, maar nog steeds geen post van de RDW... :cry: :cry:
Morgen ( tussen de buien door ) is de cruise-control aan de beurt.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Vandaag bij m'n oud-collega's het U-profieltje opgehaald dat ik door hun heb laten maken.
Toen ik de einddempers er al eens onder had hangen aan de ophangrubbers, merkte ik ,
dat de einddempers door hun gewicht t.o.v. de ophanging, gaan verdraaien om hun lengte-as.
In gemonteerde toestand worden ze dus op hun plaats gehouden door de tussenpijpen, die vervolgens weer aan de middendemper vast zitten.
Dit geeft een flinke torsie-kracht op zowel tussenpijpen als middendemper :(
Dat is niet goed, daar gaan uitlaten door kapot... :roll: en het kan resonantie of rare geluiden veroorzaken...
Dus heb ik dit bedacht: een U-profiel 20-20-20 dat aan beide voorste bevestigen van de einddempers komt. Dat profiel houdt de
einddempers RECHT en voorkomt torsie en spanning op de rest van de uitlaat.
Vanwege het cardan moest het een gezette vorm hebben, dus v-vormig ingezaagd en na buigen vastgelast. Zink en lak, en gemonteerd:

Image

De sensor ( opneemspoel ) van de cruise-control gerepareerd en gemonteerd met nieuwe bout, moer en plaatjes.
Om de bedrading een lange plastic tule gedaan ( had ik over van de gedemonteerde koplampverstelling ) ter bescherming.

Image

Vanmiddag met de post eindelijk het kenteken ontvangen. :D :D
meteen Brezan gebeld: ze konden de platen meteen maken 8)
Platen opgehaald en gemonteerd:

Image

de 306 cabriolet weer naar de stalling gebracht, want nu mag de 604 GTI RIJDEN :D 8)

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Bart-Peugeot wrote:Proficiat! :D

Het vele werk heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen.

Nu wil je misschien nog een paar puntjes op de i zetten. Maar het mooie is, je mag nu wel legaal iedere avond een lekker blokje om. :mrgreen:

Geniet ervan.
dank je :-)
sinds vanmiddag er een kenteken op zit, vanavond inderdaad 2 flinke blokken om gereden ( de dames mee natuurlijk ). 8)
Morgen wielen laten balanceren en schakelaars v.d. cruise-control bij de pedalen controleren / reviseren.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Bram wrote:Dit moet toch wel de kroon op je werk zijn, eindelijk de lang gewenste en natuurlijk verdiende gele platen op de auto.

Je kunt en mag nu naar hartelust rijden over de Achterhoekse wegen.

Heel veel geluk met deze Grande voiture!!!

Bram.
jurgen wrote:vergeef me mijn antwerpse uitdrukking:

bangelijk project man!!
tja, je moet wél durven, heh? :D
ik heb het aangedurft, wel eens twijfels gehad, maar ik heb nu voor een klein bedrag een super-limousine 8)
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Remco504coupé wrote:Ik probeer altijd iets van kentekens te maken (kinderachtig he), deze liet even op zich wachten, maarre, wat dacht je van:
Nieuwe
Harrie's
Fijnste
8) :mrgreen:
Zwarte 203 wrote:Op z'n brabants:

N'un
Hille
Fraoje

:wink:
ton wrote:Op z'n brabants:

N'un
Hille
Fraoje

:wink:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vandaag de volgende verbetering doorgevoerd:
De accumulator ( dit is een ex-R25V6 sloop , maar hetzelfde ) heeft aan de achterzijde een pijpje.
Daaraan zit geen slang.. niets. Als het membraam lek gaat, stroomt de benzine er dus zó uit, op straat :shock:
niet geheel ongevaarlijk.... brandgevaar? Dat de benzine er zo uit kan lopen had ik al gemerkt toen we de 604 opgehaald hadden in 2005.
.
Ik had nog de tankbeluchter van de oude benzinetank over, dus met 2 stukjes slang en een benzinefilter ertussen, gemonteerd:

Image

Naar mijn idee komt er nu geen /weinig vocht meer in de ( droge ) luchtkamer waar de veer v.d. membraam in zit.
Dus geen extra snelle roestvorming die ook het rand v.h. membraam kan aantasten.
En de benzine stroomt niet meer zo gemakkelijk op straat. Als er benzine zichtbaar is in het filtertje, is
het accuut accumulator vernieuwen. Dit zal al te merken zijn omdat de motor slecht aanslaat bij het starten door drukverlies.

Vanmiddag alle vier wielen laten balanceren, dat was wel nodig.
Het RV wiel bleek een slingering in de velg te hebben. Verwisseld met reservewiel,
en het RV-wiel daar achtergelaten, wordt vrijdagmorgen gericht :-)
Ook nog even met 3M Finesse-It aan het poetsen geweest: de kras in het linkerachterscherm had ik eerder
deze week al vol lak gelegd, nu geschuurd met 3M alu-oxyde -pleistertje.
Nog een keer wat blanke lak in die kras en wederom schuren en polijsten, is dat ook weer klaar.
Het lakwerk van deze 604 is niet denderend.. maar aan die kras (o.a.) ergerde ik me. En zoiets kan ik redelijk simpel oplossen.

Vanavond nog het slotje en slotmechanisme van de kofferklep gesmeerd met PTFE, dat gaat nu ook weer soepel.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

joospeugeot wrote: en als de accumulator nu lekt ? gewoon dicht maken.
DEZE lekt niet Joos ;) deze is gebruikt maar goed.
De zijde waar het pijpje zit, moet wel lucht toelaten en aflaten, want de membraam kan bewegen.
Dus NIET dicht maken.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

zo..wat een dag.. :roll: in de eerste kilometers reed de 604 prima.
maar er begon een vreemd euvel op te treden... :shock:
ik kon niet meer normaal wegrijden in de 1e versnelling of in de achteruit...
Dat ging gepaard met een enorm geklapper in de aandrijflijn, beangstigend...
WAT NU :?:
ik had de vetnippel van het middenlager van de cardan-as ( tussen versnellingsbak en cardan ) nog niet gesmeerd..
En dat dat ERG nodig is, bleek !
Vanmorgen de grote krik eronder en de achterwielen vrij. De nippel eens goed van vet voorzien met
mijn professionele GROZ vetspuit. De motor gestart en in de 1e versnelling de aandrijving laten draaien en nogmaals
het lager flink met vet doorgesmeerd. Toen: kreeg ik de adapter niet meer van de vetnippel af :evil:
tja, wat nu, vanalles geprobeerd, maar ze kon er niet meer af. Slang van de adapter losgedraaid zodat ik kon rijden....
een over de straat slepende vetspuit is ook niet aan te bevelen... :mrgreen:
Het resultaat van het doorsmeren was erg succesvol: het geklapper was geheel over ! :D :D
Nadat ik weer thuis was, wederom opgekrikt om de vetnippel-adapter te verwijderen.
Daarvoor moest ik zelfs het hitteschild van de middendemper losnemen en 25 cm naar voren schuiven.
Uiteindelijk is het gelukt.
Resumé: denk je een goede vetspuit te hebben... het kreng lekt altijd... koop dus geen GROZ maar een PRESSOIL.

Belangrijkste conclusie: smeer elke 5000 km het tussenlager in de cardanbuis bij 404, 504, 505 en 604 :!:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

joospeugeot wrote:heb je de nippel er uit gedraaid ???
ik heb de nippel er niet uitgehaald ! :wink:
.
afgelopen woensdag de voorruit rondom afgekit met PU-ruitenlijmkit..
het was nat op de mat.... :cry: in de zon laten drogen met open portier.
binnenkort de voorstoelen er uit en de vloermatten los.
het heeft al eerder gelekt en bij de voorste bevestiging van de LV stoel zit roest.. :roll:
het probleem met de cardan-as is ook nog niet opgelost..
remschijven zijn niet 100% vlak, moeten alle 4 ietsjes afgedraaid worden...
ik denk dat ik de 604 maar in de stalling zet.. droog.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

joospeugeot wrote:welk probleem heb je nu nog mat de cardan-as ?
trillingen.. vandaag wederom achter opgekrikt, gesmeerd, en al draaiende gesmeerd.
Morgen mag de 604 mee naar Woudenberg, eens kijken of het over is,.... ik hoop dat de naaldlagers er niet uitgelopen zijn.. :roll:
joospeugeot wrote:nat op de mat ? lekt t schuifdak niet ? ( je had toch een schuifdak he), of ergens misschien een lek in de paravan ?
zoals ik al schreef.. voorruit heeft geen originele afwatering meer, gaten in sponning én ruitrubber heb ik dichtgemaakt.
Dus loopt regenwater via de U-opening in het rubber waar de ruit in zit en/of via de sponning in de auto.
Is onderhand reeds dichtgekit. maar de mat moet nog wel drogen.
Als je dit topic terugbladert, zie je dat er eerder water door het dashboard heeft gestroomd..
dus ook eerder de mat nat geweest, en de voorste bevestiging van de bestuurdersstoel roodverroest.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vanmiddag naar Ruurlo gereden op een van m'n favoriete foto-locaties een serie foto's gemaakt van de limousine:

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

alsof dit haar thuis is... 8) :
Image

komende week alle achteras-rubbers vernieuwen en nog een aantal dingetjes.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply