A.BRANDHORST wrote:Mooie vorderingen Harrie!
Ps... ik raad je aan morgen maar ´even´ een goed zeiltje te spannen. Anders spoel je misschien weg.
Koffiemolen wrote:Harrie, ik moest bij de inbouw van mijn SBK een nieuwe traverse (met gaten) moeten plaatsen. Ik heb toen een motorlift gekocht (max 2500 kg!). Die staat i.v.m. ruimtegebrek elders, maar mag je van mij lenen.
Als jet het blok iets hebt gelicht valt het allemaal erg mee. Ik heb de traverse met stuurhuis en al in 1x gemonteerd (nadat ik op de werkbank het stuurhuis met cilinder en leidingen netjes had gemonteerd), bij demontage kun je dat ook doen, ik denk dat dat eenvoudiger is. Kijk maar even.
vanmorgen ( 26 aug. 2010 ) belde de dealer: reparatieset is binnen: joepie
dus naar Eibergen gereden en het setje opgehaald, tevens bij Welkoop een DIK zeil van 4x6 m. gekocht, met versterkte hoeken.
Toen om 11.00 uur het zeil hing, kon ik beginnen met de voorbereidingen.
tussendoor ook nog naar de Brezan geweest, en om 12.15 uur lag het stuurhuis al in de garage
@ Bas: bedankt voor je aanbod, niet meer nodig
en zet maar vette rode strepen door het WPHB: hoezo motorkap verwijderen, motor in de takel hangen, traverse 40 mm laten zakken....
het kan dus ook eenvoudig!

stuurkogels los, flector losnemen ( NIET de bevestiging, maar de platen delen ),
en dan komt de truc: rechts de stang v.d. hulpcylinder los maken van de rechter spoorstang. En die hulpcylinder laten zitten.
je kunt namelijk de bout van die hulpcylinder aan de linkerkant er niet uit krijgen!
De bouten waar het stuurhuis mee vast zit, ontborgd en al grotendeels losgedraaid.
Aftapbak er onder en alle 4 leidingen los genomen.
Toen de bouten helemaal los, en door het stuurhuis iets 'voorover' te kantelen on z'n lengte-as,
kunnen de leidingen spanningvrij er uit ( die naar de hulpcylinder mogen niet verbogen worden ! ) en rechtstandig naar beneden er uit.
Dit geldt dus gevallen waarbij stuurflector met bouten zit in plaats van geklonken.
in het geval van geklonken flector moet de onderste stuurkolomkap er af, en de stuurkolom daar ook gedeeld worden, vermoed ik!
en toen het stuurhuis reviseren: het dopje aan de onderkant netjes losgepeuterd met plamuurmes, de bout van de flectorbevestiging er uit,
daar een schroevedraaier doorheen om de as tegen te houden, en dan de moer aan de onderzijde losdraaien. 2 M8 boutjes los en de boel is uit elkaar:
de bovenste keerring kan er zo uitgewipt worden, de onderste zit om het binnenwerk.
beide vernieuwd en dik in het witte vet gezet dat er bij zit:
en zo zit het weer in elkaar: de onderste keerring kon ik mooi met een pijpsleutel 28 in tikken.
en bovenop de nieuwe bovenkeerring heb ik de OUDE keerring geplaats !
deze voorkomt dat er zand en vuil in die rand blijft liggen en die keerring snel weer lek gaat. Eureka! 8)
nadien de tandheugel via het gat ruim van nieuw ( wiellager-)vet voorzien.
en zo ziet het er gemonteerd weer uit. De extra keerring wordt mooi op de plaats gehouden door de bevestiging van de flector, beetje vet ertussen.
ik maak er later nog wel eens een smeernippel op, de taats is reeds doorboord, want het stuurhuis was té droog naar mijn mening....
ik had het stuurhuis ook al weer gemonteerd kunnen hebben...ALS...
fijn die
stortbuien ...

van mijn nieuwe zeil alle hoeken uitgescheurd, alles nat.. ook de voorruit die nog niet gekit is....
vanavond 4 maal een zwembad in de serre...
.
morgen misschien nog iets doen, want we moeten naar Maastricht... anders zaterdag maar weer verder.
grt, Harrie