604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Post Reply
Harrie

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Chr. wrote:Hee plaatwerkertje :mrgreen: lekker bezig toch................ :wink:

ff een vraag, heeft het nog een betekenis die groen/rode stippen
op de veer?????
Lijkt me toch een klus zo op de grond te werken maar zo te
zien loont het wel :wink:
succes Harrie.
hey Chris! ja, veren hebben kleurcodes, om het onderscheid te kunnen maken.
Vaak staat in het werkplaatshandboek aangegeven welke voor welke is, met welke kleuren.
.
met de verwachte regendruppeltjes zal ik morgen mijn zeiltje wel weer moeten spannen..
op de vlakke vloer werken valt al tegen, vanmorgen was het zonnig en op die plek ook windstil :D ; dat zal de komende dagen wel minder zijn.. :roll:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Leuk om dit weer te volgen Harrie! Bonne chance, maak er wat moois van, moet jou wel lukken.

Mijn veren van de 505 GLD hebben de kleuren blauw rood. Zal een klasse lichter zijn schat ik in.
Klopt, die veren hebben meestal kleurcodes ter herkenning, ik heb nog geen beschrijving er van gezien, soms in SB
( Service Bulletin ) of WPHB ( Werkplaatshandboek ).

vandaag weer verder: roest krabben... tja dan zitten die uitlaatpijpen een beetje in de weg.. en de rechter voelt wat losjes..
oh-oh, eindpijp van van middendemper doorgerot, alsof het gezaagd is..
toen de tussenpijpen beide maar verwijderd.. ach ja, waarom niet: de middendemper ook maar.
Van de linkervoorpijp had ik een gat dicht proberen te lassen, en daarmee de voorpijp aan de middendemper vastgelast.. :shock:
Dat werd dus zagen! Eerst zo ver mogelijk met de slijpschijf, rest met ijzerzaagje.
Daarna nog remslangen, remleidingen en remkrachtbegrenzer gedemonteerd, remleidingen breken spontaan door midden.. :roll:
na deze koude uurtjes werk maar eens een warme douche genomen, volgende week verder.
En nu ( 16.00 u ) is het zonnig en bijna windstil.. :shock: :D 8)
als ik dat geweten had, had ik nog wel meer kunnen doen?
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Marinus wrote:@Harrie, ik zat ook de hele dag op regen te wachten gezien de vooruitzichten, maar de eerste druppel moet hier nog vallen. Beter zo dan andersom natuurlijk, maar wij hadden de dag wellicht ook wat anders ingevuld. Het klinkt overigens toch wel alsof je veel hebt kunnen doen vandaag aan de 604. Ik volg je topic al enige tijd met interesse en het is leuk te lezen dat deze dame gestaag vordert en binnenkort weer in strakke staat over 's-Neerlands wegen zal zoeven.
tja, aan het weer kun je niets veranderen Marinus, het komt zoals het komt.

Vandaag weer een paar uurtjes aan de 604 GTI besteed:
rechternaaf+aandrijfas ook gedemonteerd.
wieldraagarm laten zakken door de schokbrekerbout en de stabilisatorverbindingstang los te halen ( en de moeren v.d. silentblocks iets gelost ).
even wat roestfladdertjes weggekrabt, het valt reuze mee, meeste is vliegroest. Het zag er ernstiger uit.

Image

wordt vervolgd :D

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Een wonder! Je hebt de schokbreker bouten onder losgekregen zonder slijptol.... :roll:
ja hoor, makkie!. Eerst met de staalborstel over het uitstekende deel schroefdraad, dop+ratel, draaien maar.
peace of keek :mrgreen:
.
Vandaag weer eens lekker opgeschoten en flink voortgang gemaakt:
de laatste remleiding ( aanvoer ) verwijderd, en enkele plastic klemmetjes van remleidingen ( tijdelijk ).
nadat alle roest verwijderd was, alles in de zinkspray gezet.
daarna alles wat ik weer zwart wil hebben in matzwart.
morgen zet ik de delen die nu nog grijs van de zinkspray zijn, in de blanke lak ( zinkspray is niet veegvast).
en de kofferbodem en andere delen in 3M anti-steenslagcoating gezet.
Daarvoor heb ik al sinds begin jaren 90 een professioneel 3M pistool, veel bij de 304 S cabrio gebruikt destijds:

Image

Image

let niet op het grijs, het is in werkelijkheid zwarter.. ik had de bus beter moeten schudden vooraf... ( nóg beter ?? )

Image

ook het plekje met Bison MetalCombi weer netjes in de steenslagcoating, wordt later nog weer mooi lichtblauw. 8)

Image

Image

Image

morgen de draagarmen lekker verwennen, en dan kan ik weer beginnen met opbouwen :D :D :D

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

vandaag veel motregen en berekoud... dus andere dingen voorrang gegeven.., en ik had nogal last van alle werkzaamheden gisteren... :cry:
de rechter veer moest nog onderhanden genomen worden, dus zo gedaan.
afgelopen zondag kreeg ik van iemand weer 4 rubbers. Degene die ik al had, zitten boven de veertraverse, ik ga die niet monteren,
maar deze ( zie foto ), die zitten normaal alleen bovenop de veer.
En zie eens het verschil: veer behandeld met Owatrol, en veer rechts na demontage:

Image

nu even wat anders gaan doen: rust! de 306 cabriolet staat al klaar voor een ritje naar Sochaux. :wink:

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Mooi werk Harrie!
Die rubbers had ik ook nog een stapeltje van liggen (505).

Succes verder!
Remco504coupé wrote:
Harrie wrote:.
vandaag de naaf incl. remschijf en aandrijfas er uit geperst met de 2 bouten 'A' en 'B' uit kist 8.06.21.
Image
Heb je die kist echt nodig of kan een gemiddelde boerelul dat ook of zonder? :mrgreen:
Koffiemolen wrote:I.t.t. de schokbrekers, kreeg ik de naven nu juist wel weer betrekkelijk makkelijk los zonder speciaal gereedschap. Imbussen eruit gedraaid, wiel er weer handvast opgezet en wat kloppen en heen en weer wrikken en toen waren ze los.
@ Koffiemolen: door roest zaten bij deze 604 de naven wel goed vast.. zelfs met een moker geen beweging in te krijgen..

Vandaag maar weer eens verder: de linker draagarm geheel ontroest en in de zinkspray gezet,
daarna in matzwart. Het aansluitvlak voor de naaf heb ik mooi blank gemaakt en dunnetjes in de Owatrol gezet.

Image
( achter-aanzicht ) De naden roestvrij gemaakt en netjes strak dichtgeklopt, met ruim voldoende zinkspray ertussen... :mrgreen: .

Image

ik ben er zeer content mee :D Morgen inwendig in de Owatrol en dan de rechterkant precies zo, alsmede de aandrijfassen weer netjes maken.

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Paull wrote:Hoi Harrie,

Lekker bezig weer. 8)
Op die manier krijg je 'm nooit "op".

Op naar de volgende klus!

Met vriendelijke groet,
Paull
:mrgreen:

vandaag de rechter draagarm... dat nam véél meer tijd in beslag... meer roest.. :-|
aan de achterzijde de dubbele beplatingen ook uit elkaar gespleten met de beitel en toen met zaagblad,
smal plamuurmes, hamer en schroevedraaier beitelen om de roest ertussenuit te krijgen... ( zucht.. )
daarna de spleten vet in de zink gezet en even later met hamer, moker en spoorrail-aambeeld weer strak dichtgetimmerd.
Met de kleine beitel zo veel mogelijk lasspetters verwijderd, dat vind ik wel een nadeel van dergelijke draagarmen... :-|
Draagarm geheel blank geborsteld met de 3M strip-it schijf:

Image

ik dacht dat ik nog schijven op voorraad had.. maar helaas :-| Dus maar nieuwe besteld én 1 gekocht met vaste as,
die hield het niet zo lang uit.. waarschijnlijk door de stuggere kern:

Image

Nadien alles netjes in de zinkspray en vevolgens zwarte lak, en dan ziet het er zo uit: 8)

Image

het aansluitvlak van de naaf afgeplakt, zodat ik er niet te veel lak op krijg dat er weer af moet ( dat vlak blijft blank ).
Daarna dat vlak ook dun in de Owatrol gezet. Toen was het half vijf, mooi geweest voor vandaag.. ( het was wel WARM in de zon.. lekker toch? :mrgreen: )
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Bert wrote:Ziet er weer perfect uit ,
Harrie wrote: :mrgreen:

moker en spoorrail-aambeeld weer strak dichtgetimmerd.

grt, Harrie

maar ik ga onderweg toch niet een stukje rails missen :lol:
Koffiemolen wrote:Och, het is maar 10 cm, klabonk! :mrgreen:
inderdaad.. om exact te zijn 15 cm lang, deze dus: :mrgreen:
Image

een fantastisch fijn stuk gereedschap / aambeeld. :wink:
Koffiemolen wrote:Mooi werk Harrie!
Thankzzs :D
Vandaag weer eens flink doorgewerkt: voornoemde veerrubbers onderin de 'bloempotten' van de
draagarmen aangebracht met PU ruitenkit-lijm. Meteen de veer gemonteerd om het goed en in de juiste vorm aan te laten drukken.
En begonnen met de nieuwe remleidingen:

Image

het is wel een klus om die met de blote handen in de juiste vorm te buigen, vooral de kleine bochtjes vereisen wat kracht in de vingers.
Her en der heb ik een stuk benzineslang om de remleiding aangebracht, om doorschuren of contact te voorkomen, ook bij het lipje aan de draagarm.

Image

met deze vloeistofspuit heb ik de draarmen inwendig vol Owatrol geneveld 8)
en ook beide dorpels v.d. 604, links was het dopje kneuterig, dus een nieuwe er in ( links op de foto, grijs rond dopje ).

Image

ik had nog een nieuwe rembekrachtiger liggen, de oude kreeg ik met geweld nog geen beweging in,
dus dan geen risico en de nieuwe er in. Deze flexibele aanvoerslang was nog prima, dus ontroest, behandeld,
en de slang zelf in Owatrol gezet. inwendig was de slang ook prima, doorgespoten met remmenreiniger.

Image

hier de rechterkant. De remleiding van links naar rechts was wel lastig te buigen en monteren,
die loopt heel raar.... dus ook her en der een stukje benzineslang er om tegen contact of doorschuren.

Aan het einde v.d. middag de bestelde 3M strip-it schijven opgehaald bij de BREZAN,
de aandrijfassen zijn dus nog niet gereed, maar zijn nu als 1e aan de beurt.
grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Mooi hoor. Die randen van de binnenschermen zijn hartstikke hard. eigenlijk raar dat de rand van de kofferbakbodem zo krokant was, volgens mij was dat de grootste tegenvaller tot dusverre.

De montage van de veren inspireert mij en ga ik ook zo doen bij mijn 505, daarbij heb ik ook nog gewapende slang die om het staal heen past. Mijn veren moeten namelijk nog een keer los, omdat de achterschokbrekers (nieuw old stock Koni's) volgens mij niet goed zijn. Dan kunnen we de veren meteen op een mooie manier monteren.
het stelboutje aan de veer van de rembekrachtiger was meer roest dan staal, bij demontage laatst was dat dus meteen 'KNAK'...
tja ..en zo'n ding vind je niet, een dealer had dat vroeger nooit op voorraad...
Dan maar een nieuwe gemaakt van een verzinkte imbusbout.
Kop er af gezaagd, uiteinde geplet met hamer en moker op mijn spoorrail-aambeeld.
Gaatje rond 6 erin, en de schroefdraad een eindje verder opgesneden.

Image

grt, Harrie
Harrie

Post by Harrie »

Koffiemolen wrote:Mooi hoor. Die randen van de binnenschermen zijn hartstikke hard. eigenlijk raar dat de rand van de kofferbakbodem zo krokant was, volgens mij was dat de grootste tegenvaller tot dusverre.

De montage van de veren inspireert mij en ga ik ook zo doen bij mijn 505, daarbij heb ik ook nog gewapende slang die om het staal heen past. Mijn veren moeten namelijk nog een keer los, omdat de achterschokbrekers (nieuw old stock Koni's) volgens mij niet goed zijn. Dan kunnen we de veren meteen op een mooie manier monteren.
het stelboutje aan de veer van de rembekrachtiger was meer roest dan staal, bij demontage laatst was dat dus meteen 'KNAK'...
tja ..en zo'n ding vind je niet, een dealer had dat vroeger nooit op voorraad...
Dan maar een nieuwe gemaakt van een verzinkte imbusbout.
Kop er af gezaagd, uiteinde geplet met hamer en moker op mijn spoorrail-aambeeld.
Gaatje rond 6 erin, en de schroefdraad een eindje verder opgesneden.

Image

grt, Harrie
Post Reply