Blauwe 403 U5D Commerciale…

Voor de Peugeot 203 en 403
304 Friesland
Posts: 1385
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by 304 Friesland »

Ik heb het even gelezen , laat je de krukas slijpen ? aangezien je om 0.50 overmaat vraagt ga ik daar wel van uit.
Ik hoop dat het scheurtje tussen de cilinders geen problemen gaat geven .
Zelf zou ik afscheid nemen van de silto pomp en voor een bosch of cav gaan als je een van die twee vinden kunt.
Maar dn kan het zijn dat de nieuwe verstuivers niet goed samenwerken met de pomp aangezien je altijd het zelfde merk als van de bijbehorende pomp moet gebruiken en uiteraard je ook een setje verstuiverleidingen nodig bent van de pomp die je gebruikt .
Volgens mij zijn er genoeg pompen en verstuivers nog over aangezien ze heel wat jaren gebruikt zijn en vast hier en daar nog wel bij iemand liggen , ik heb ze niet .
User avatar
Tuuur
Posts: 1584
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Nee, 0,50 is voor de drijfstanglagers. 0,30 is voor de krukaslagers. Ik was niet van plan te slijpen
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Tuuur
Posts: 1584
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Zaterdag langs het APH magazijn gegaan op zoek naar Indenor onderdelen…
Die blijken heel schaars te zijn want ik heb de laatste drukstanglagers en zuigerveren bemachtigd die er op voorraad waren.

Drukstanglagers met 0,50 ondermaat waren er niet eens dus maar de 0,80 meegenomen…

Image

Image

Degene die over tig jaar deze motor weer wil reviseren gaat het moeilijk krijgen, als de onderdelen er nu al niet meer zijn…
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
PeterH
Posts: 218
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by PeterH »

Dan zou het misschien raadzaam zijn om zo een laatste setje voorlopig helemaal niet op te gebruiken.
Je kan alles laten namaken, maar je moet dan nog wel een voorbeeld kunnen leveren in perfecte staat.
Maar ik begrijp natuurlijk wel dat je nu voortgang wil maken.
User avatar
Tuuur
Posts: 1584
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Ja dat is inderdaad wel een overweging…
Ik heb niet echt een idee dat er nog veel liefhebbers van oude dieselmotoren zijn. Deze kan best eens op zijn eindstation zijn terechtgekomen…
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Tuuur
Posts: 1584
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Intussen is de dieselmotoren-specialist verder gegaan!

De cylinderbussen moesten worden ontdaan van de aanslag:

Image

Image

En er moesten nieuwe bajonet bouten worden gemaakt. Omdat hij CNC bankwerker is, is dat voor hem niet heel moeilijk.

Image

Image
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 420
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Bart-Peugeot »

Wat geweldig dat je iemand hebt gevonden die dat allemaal zelf kan!
In bezit van een 308 en 504.
User avatar
Tuuur
Posts: 1584
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

Bart-Peugeot wrote:Wat geweldig dat je iemand hebt gevonden die dat allemaal zelf kan!
Als hij niet had willen meedoen was ik hier helemaal nooit aan begonnen! Ik ben er erg blij mee dat hij dit allemaal wil doen. En ik leer er ook nog eens van.
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Tuuur
Posts: 1584
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Tuuur »

We zitten alweer in de opbouwfase!

Cylinderbussen er weer in met nieuwe afdichtringen

Image

Nieuwe krukaslagers er in

Image

Krukas terug geplaatst

Image

Maar toen bleken de andere helften van de nieuwe lagers niet te passen. De nokjes zitten net op een andere plek, verder naar de buitenkant.

Image

Dus voor deze helft de oude maar weer terug gezet, en de nieuwe helften die er al in zaten laten zitten...
Vliegwiel/starterkrans er weer even bij op om te zien of de krukas nog draaien wil

Image

Dan de zuigers voorzien van nieuwe zuigerveren. De dieselspecialist had de zuigers al mooi schoongemaakt

Image

Image

Met de 0,80 ondermaat drijfstanglagers op 1 zuiger wilde de krukas onmogelijk draaien. Dus hier de oude 0,50 lagers weer terug geplaatst.

Image

Nokkenas terug gezet en de tandwielen op tijd gezet

Image

Daarna de oliepomp geïnstalleerd, en zover zijn we nu.

Image

Image
nu:
1960 Peugeot 403 U5D, 1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2402
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Blauwe 403 U5D Commerciale…

Post by Beeperhorrie »

Dat schiet op. Over niet te lange tijd weer de weg op?
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply