Ik heb enkele oldtimers in een stalling staan, 35 km van huis. Ook na 3 jaar stilstand starten ze bijna onmiddellijk, zonder sputteren of hoesten.
euro 95 (en 85 al helemaal), moet je echt vermijden. In 98 van BP schijnt (nog) geen ethanol te zitten.
Ik voeg bij de benzine altijd Top Oil van Bardahl (smeert het gehele brandstofsysteem en cilinderkop) en Tetraboost (Tetraethyllood TEL met ethanolkiller) bij het tanken. Deze producten verruimen de levensduur van de 98 benzine met minstens 2 jaar. Het is een kleine meerprijs, maar zoveel rij je meestal ook niet met een oldtimer, en het is wel zo prettig als die vrolijk broem zegt na het omdraaien van de sleutel (of startknop

), ook na een (zeer) lange stilstand. (Doornroosje wakkerzoenen is altijd leuk)
Je hebt ook nog zoiets als Aspen benzine, die is ook goed, maar wel belachelijk duur.
Als ik ze voor lange tijd stilzet, doe ik dit het liefste met verse olie en na een beurt.
Wat de karosserie betreft, kan je best een plan van aanpak maken. Weet dat je veel meer zal uitgeven dan de auto bij wederverkoop ooit kan opbrengen.
Eventueel laswerk moet altijd eerst gebeuren, als er roest zit onder de raamrubbers, dan moeten de ramen er sowieso uit.
Als de auto ooit ' gerold'. is i.p.v. gespoten, dan moet de oude lak eraf, omdat er vaak over roest heen gerold wordt.
Ik ben 4 jaar geleden gestart met een Volvo katterug op te frissen en 2,5 jaar geleden met een 203 (allebei klaar nu, maar het heeft wel veel zelfovertuiging gekost)
Als je de werken aan de koets op 2 jaar tijd klaar krijgt, mag je blij zijn.
Weet ook dat er meer projecten stranden dan dat er klaar geraken.
Als je een goed stappenplan volgt, in de juiste volgorde, en vooral je niet laat ontmoedigen, dan kan het (economisch onverantwoorde) eindresultaat je veel voldoening schenken.
Jou 403 ziet er op de foto vergelijkbaar uit met mijn Volvo PV 544 voordat ik begon. Ik zou er zelf zo aan willen beginnen

Van de andere kant kan je je ook beperken met een minimum aan werk, geconcentreerd op het instandhouden van de koets en tegengaan van de achteruitgang.