Het Peugeot 101 topic

Voor de Peugeot brommers
Post Reply
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2239
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Het Peugeot 101 topic

Post by Beeperhorrie »

Ja de 101 mag natuurlijk ook niet ontbreken in de Peug brommerlijst.
De 101 was in opzet een spaarmodel van de 102. Minder uitrusting en ook minder vermogen. Voor Nederland precies voldoende dus alle 101's en 102's kregen de zelfde 1pk motor. Goed voor 35 km/u, wind mee brug af 40km/u.
De 102 mini werd hier, alleen in Nederland, uitgebracht als 101 met kleine wieltjes en een lange afknijp uitlaat om als snorfiets gehomologeerd te kunnen worden.
Parallel daaraan was er de reguliere 101 beperkt ook als 102 te koop en slechts heel weinig 101's in SP uitvoering.

De Peugeot 101 is een bromfiets die in 1967 werd gelanceerd. Het is de opvolger van de BB serie uit de jaren 1950. De 101 werd samen met de 102 gelanceerd. Dit was een zeer vergelijkbaar model, maar heeft een krachtiger motor (carburateur onder andere). Het ontwerp is klassiek, met een gestanst stalen frame. Afhankelijk van de versie, maakt de tank deel uit van de voorste framebuis of wordt hij onder het zadel gehangen. De motor bevindt zich midden onder en drijft een riem aan naar een overbreng poelie. De automatische centrifugaalkoppeling zit aan de linkerkant van de krukas. De ontsteking bevindt zich aan de rechterkant van de krukas. Het achterwiel wordt aangedreven door een ketting via een tandwiel dat aan de poelie is bevestigd. Pedalen maken het mogelijk om, met moeite, te rijden in de fietspositie, zoals vereist door de wet.
De 101 had een lange carrière die eindigde in stilte begin 1982.
In de jaren '70 en '80, diende het als een low-end machientje uit de ‘100’ familie (101-102-103-104-105).

De 101 heeft bestaan in Nederland in vier uitvoeringen:
  • MR en MT: uitvoering met een smal buisframe en tank onder het zadel. MR volledig star, MT met voorvering.
    S en T: Met kleine tank in het voorframe (zoals bij de 103). S volledig star, T met voorvering.
    Snorfiets: Uitgevoerd met minuscule 10 inch wieltjes
    SP: Deze was een concurrent voor de 103SP in eigen huis. Te duur dus bijna niet verkocht, ook al niet omdat het ding bijna niet was op te voeren. De 101SP was volledig gelijk aan de 102SP die hier ook bijna niet werd verkocht (of zelfs maar aangeboden). Die laatste was buiten Nederland een brommer terwijl de 101SP puur als snorfiets of mofa werd verkocht.
  • MR-D en MT-D: 101 met grotere tank op basis van de uitvoering met de achtertank. Soms werd de losse voortank ook als extra geleverd om zo nog meer brandstof mee te kunnen voeren. Niet in Nederland geleverd via de officiële importeur. MR-D volledig star, MT-D met voor- en achtervering.

Specs:
  • • kettingtransmissie
    • luchtkoeling
    • 49,9cm
    • 1pk
    • pedaal start. (of aanrennen)
    • 40km/u (eigenlijk dus 35km/u)
    • ophanging:
    • geen achtervering
    • telescopische vork optioneel
    • remmen: achter trommel, voor velgremmen (optioneel trommel)
    • verbruik: 1,6l / 100 (fabrieksgegeven)

De MR en de MT puur basic zonder ook maar enige luxe
Image


De moderner gelijnde 101S
Image


101T met voorvering
Image

Alleen voor Nederland deze snorfiets
Image


Top of the line. De 101SP
Image
Last edited by Beeperhorrie on 18 Mar 2020, 19:59, edited 2 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2239
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 101 topic

Post by Beeperhorrie »

Ook deze horen er bij. De hier niet geleverde MR-D en MT-D (geen dieseltjes).

De MR-D met velgremmetjes en buddyseat.
Image

MT-D met trommeltje voor
Image

Tot de komst van de 101SP was deze 101MT-D met vering rondom het meest luxe 101 model, eigenlijk op basis van het rijwielgedeelte van de 102MS maar het type MS is nooit aan de 101 gegeven. (nog steeds zonder teller)
Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2239
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 101 topic

Post by Beeperhorrie »

.
Onlangs te koop in zijn geboorteland: een prachtig gerestaureerde 101T van een van de laatste bouwjaren.

Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2239
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 101 topic

Post by Beeperhorrie »

In Nederland zijn veel meer 102's dan 101's verkocht. Maar eigenlijk waren alle kleine Peugeotjes uit de één-nul series voorzien van het zwakke 101 blokje. De snelle onderdelen van de 50km/u snelle origineel Franse 102's waren een 2mm grotere carburateur en een snelle uitlaat. Ontsteking en zuiger + cilinder bleven het zelfde.


Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2239
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 101 topic

Post by Beeperhorrie »

.
Aangezien het hier om erg vroeg uitvoeringen van de 101MR gaat vermoed ik dat dit mindervaliden voertuig gebouwd is ergens eind jaren zestig. Ik heb helaas niet kunnen achterhalen hoe het gestart dient te worden en waar de twee lange hendels voor zijn.

Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
paull en paulla
Posts: 976
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Het Peugeot 101 topic

Post by paull en paulla »

Wat een leuk ding. Zelfbouw? Of misschien seriematig geproduceerd.
De lange handels is wellicht om je vast te houden. En te sturen.
Zelf aanduwen denk ik, om te starten ;)
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2239
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 101 topic

Post by Beeperhorrie »

Ik kan er helaas niets van vinden, zelfs niet als poirier. Toch ziet het er best wel redelijk degelijk uit.

De hendel links naast de voetplaat is verbonden met de middenstandaard. Dus het is makkelijk om deze op te bokken met zo'n hefboom.
Ik weet dat er veer aangedreven opspansystemen waren waarmee brommers makkelijk te starten waren zonder te hoeven aan te trappen. Dus wellicht zijn de hefbomen onderdeel van een dergelijke constructie.

Alleen vraag ik me dan af waarom er twee op zitten. Zou dit karretje misschien zijn voorzien van een tweede motor? Normaal hebben dit soort voertuigen alleen links achter een aandrijving. Het grote achter tandwiel komt overeen met een 101 aandrijving (maximaal 35km/u in Frankrijk).
Rechts zit een kleiner achter tandwiel wat overeenkomt met een 102 aandrijving (50km/u).

Ik zie voorin een kantelhevel die waarschijnlijk de aansturing is voor het gas. Vermoedelijk zijn de twee pedalen voor de achterremmen. De remgrepen zouden dus voor de voorremmen zijn (velgremmen!).
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
304 Friesland
Posts: 1303
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Het Peugeot 101 topic

Post by 304 Friesland »

Lijkt toch wel aardig officieel maar zal dan ook wel heel zeldzaam zijn er leuk ding .
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2239
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 101 topic

Post by Beeperhorrie »

Ik denk dat er maar heel weinig van over zijn, ook al omdat je relatief makkelijk er weer twee losse brommers van kan maken.

Een ritje met dit ding zal overigens niet erg comfortabel zijn want vering ontbreekt volledig.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply