De 101 was in opzet een spaarmodel van de 102. Minder uitrusting en ook minder vermogen. Voor Nederland precies voldoende dus alle 101's en 102's kregen de zelfde 1pk motor. Goed voor 35 km/u, wind mee brug af 40km/u.
De 102 mini werd hier, alleen in Nederland, uitgebracht als 101 met kleine wieltjes en een lange afknijp uitlaat om als snorfiets gehomologeerd te kunnen worden.
Parallel daaraan was er de reguliere 101 beperkt ook als 102 te koop en slechts heel weinig 101's in SP uitvoering.
De Peugeot 101 is een bromfiets die in 1967 werd gelanceerd. Het is de opvolger van de BB serie uit de jaren 1950. De 101 werd samen met de 102 gelanceerd. Dit was een zeer vergelijkbaar model, maar heeft een krachtiger motor (carburateur onder andere). Het ontwerp is klassiek, met een gestanst stalen frame. Afhankelijk van de versie, maakt de tank deel uit van de voorste framebuis of wordt hij onder het zadel gehangen. De motor bevindt zich midden onder en drijft een riem aan naar een overbreng poelie. De automatische centrifugaalkoppeling zit aan de linkerkant van de krukas. De ontsteking bevindt zich aan de rechterkant van de krukas. Het achterwiel wordt aangedreven door een ketting via een tandwiel dat aan de poelie is bevestigd. Pedalen maken het mogelijk om, met moeite, te rijden in de fietspositie, zoals vereist door de wet.
De 101 had een lange carrière die eindigde in stilte begin 1982.
In de jaren '70 en '80, diende het als een low-end machientje uit de ‘100’ familie (101-102-103-104-105).
De 101 heeft bestaan in Nederland in vier uitvoeringen:
- • MR en MT: uitvoering met een smal buisframe en tank onder het zadel. MR volledig star, MT met voorvering.
• S en T: Met kleine tank in het voorframe (zoals bij de 103). S volledig star, T met voorvering.
• Snorfiets: Uitgevoerd met minuscule 10 inch wieltjes
• SP: Deze was een concurrent voor de 103SP in eigen huis. Te duur dus bijna niet verkocht, ook al niet omdat het ding bijna niet was op te voeren. De 101SP was volledig gelijk aan de 102SP die hier ook bijna niet werd verkocht (of zelfs maar aangeboden). Die laatste was buiten Nederland een brommer terwijl de 101SP puur als snorfiets of mofa werd verkocht.
- • MR-D en MT-D: 101 met grotere tank op basis van de uitvoering met de achtertank. Soms werd de losse voortank ook als extra geleverd om zo nog meer brandstof mee te kunnen voeren. Niet in Nederland geleverd via de officiële importeur. MR-D volledig star, MT-D met voor- en achtervering.
Specs:
- • kettingtransmissie
• luchtkoeling
• 49,9cm
• 1pk
• pedaal start. (of aanrennen)
• 40km/u (eigenlijk dus 35km/u)
• ophanging:
• geen achtervering
• telescopische vork optioneel
• remmen: achter trommel, voor velgremmen (optioneel trommel)
• verbruik: 1,6l / 100 (fabrieksgegeven)
De MR en de MT puur basic zonder ook maar enige luxe
De moderner gelijnde 101S
101T met voorvering
Alleen voor Nederland deze snorfiets
Top of the line. De 101SP