Mijn 104 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag weer eens lekker ouderwets kunnen opschieten.
Voor veerpoten opgehaald in de opslag (die had ik daarheen meegenomen om te passen op de body toen ik t subframe plaatste).

Met mijn gereedschapssetje de wielnaven en nieuwe schijven in de lagers geperst. Wat gaat dat toch lekker als je goed gereedschap hebt en een luchtsleutel. Zoveel makkelijker dan lopen te etteren met een ratel en een verlengpijp.
Draad van de veerpoot waar de remklauw op komt opnieuw getapt (M12), ging ook perfect. Remklauw gemonteerd, nieuwe blokken erin, nieuwe montageplaatjes en pennen er in. Klaar.

Image

Achterpoten voorzien van een dikke prop kopervet tegen inwerking van vocht e.d. rondom de as. Daar zit een gapend gat na verwijdering van de rotte plaatjes, plaatjes op maat uitgevijld met de dremel en gelaatst, vetkeerplaatje er op, toen viel me op dat ik ze waarschijnlijk verwisseld heb dus dan maar die andere gepakt. Boutjes voorzien van blauwe loctite en vastzetten die handel.
Andere kant floepte ook perfect, lekker schoon allemaal en wat niet schoon was in de ultrasoon met een sopje warm water en Dreft. 10 minuten badderen en schoon.

Image

Nu alleen nog de nieuwe remtrommels en achterwiellagers bestellen bij autopartsmarket en we hebben de hele handel nieuw op de auto zitten. Alle remdelen zijn vervangen of gereviseerd. 0,0% risico dus hoop ik.
Nieuw:
Remtrommels, remschijven, wielremcilinders, remvoeringen, pas-setje remvoeringen, handremkabels, achterwiellagers, pas-setje remblokken, remblokken,
Revisie:
Remcilinders voorzijde, revisiesetje HRC heb ik al maar deze is gekocht op t oog (maar 9 euro), past deze niet dan koop ik een nieuwe HRC.
Grappig is trouwens wel dat de remtrommels die ze aangeven om te gebruiken alleen passen op de XV3 104, dus de 0.9L terwijl ik ze ook op mijn XW3 heb.

Meteen maar even de werkbank opgeruimd en afgewassen en alle oude troep weggemieterd. Oud ijzer bak komt aardig vol deze maand.
Kan ik deze week eenns gaan beginnen met montage onder de auto en het nalopen van t stuurhuis. Maar eerst nog een spuitbus of pot lak halen voor de onderkant aangezien de spuiter/restaurateur niet goed naar me geluisterd heeft.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

GRRRRRR :evil: , stomme websites met hun onderdelen. staat op de website dat ze ze hebben, stuur je een mail met de vraag of ze per stuk of per 2 verpakt zijn krijg je reactie terug: "Out of stock". En daar moet je t maar mee doen.
Die oude gaan terug d'r op en we zien verder wel.

5 uur later...........

Toch na t werk maar eens even lopen zoeken. Op de site van autoparstmarket staat CITROEN 7910025887 als ook passend. Dat ook maar eens ingetoetst en dan kom ik uit bij TRW DB4097 (en DB4097B met lager). Laat mister-auto die nu gewoon hebben staan op zn website. Maar eens proberen te bestellen en kijken of ze ze hebben.

30 minuten later.....
Zo, trommels besteld incl. lagers. Ben benieuwd of men ze heeft en wanneer ze komen. Scheelt me t monteerwerk van de lagers en de aanschaf er van.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

GRRRRR, als ik me vastbijt dan laat ik niet meer los Rudie :twisted: :mrgreen:
Zult wel moeten bij een 104 he.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Dit was ook voor een Visa inderdaad, raar dat die nummers niet matchen onderling. Zo laten anderen toch omzet liggen. Niet mijn probleem echter. ik ben geholpen. De oude leg ik in de kast als reserve. Kan niet wachten tot ik ze binnen heb.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Is schijnbaar normaal in deze tijd. Je moet alles op social media doen maar uiteindelijk komt er niets uit.
Ik vond een brembo site waar bij je makkelijk kunt zoeken op alles wat ze hebben/maken.

http://bremboaftermarket.com
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

:evil:
NONDENONDENONDENONDEJU!!!!

Krijg je een mailtje terug, niet in voorraad en ze verzenden niet "overseas". Waarom geven ze je dan de optie om een vraag te stellen over verzending buiten de UK in hun contact sheet. Wat een bagger firma's allemaal.
Doet me denken aan een artikel ooit in Le Lion.
Er was een man die nieuwe deurrubbers wilde laten inbouwen in zijn 404. Had diverse adresjes gekregen en stuk voor stuk kwam hij bedrogen uit. De een vondt t ondankbaar werk, de ander geen zin d'r in, weer een vond de auto t niet waard.
Ik kan me de laatste regel nog herinneren van dat artikel: "Heerlijk al die adresjes", dat gevoel heb ik hier ook bij.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ach, t zijn niet alleen engelse bedrijven die je laten (vooruit)betalen voor voorraad die ze niet hebben maar ook nederlandse (al meegemaakt bij mister-auto, mijnautoonderdelen, winparts, etc) maar t is wel vreemd dat je ze wel een vraag kunt stellen over het leveren buiten het VK en dan krijg je als rectie dat men niet levert buiten the UK.

Ik heb nu maar eens geinformeerd bij autopartswinkel of men daar voorraad heeft zoals men aangeeft op de site. Dit voordat ik weer ga bestellen en betalen en er dadelijk weer niks leverbaar is.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Weer reactie van zo'n prut webwinkel. Staan ook weer doodleuk op de site maar helaas niet meer leverbaar. Ik stop met zoeken en aaanvaard mijn verlies. De 104 heeft de slag om de remtrommels gewonnen.
De oude gaan er weer op samen met de lagers. We zien wel waar t schip strand.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ze zijn op t eerste gezicht niet slecht Rudie, ik dacht alleen grondig te zijn en alles te vervangen van het remsysteem, dan vervang ik die ook maar meteen maar dat moet ik dan helaas bijstellen.
Stukje schuurpapier erover, hittebestendige matzwarte lak er op en klaar.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Na 2 maanden van niks doen aan de 104 vandaag een beetje lucht gekregen van mijn vrouw d'r ongenoegen over de overvolle garage. Moest dan toch maar eens verandering in komen.
Mijn broer gebeld en samen met hem alle onderdelen, gereedschappen ingeladen en naar de opslagruimte gereden om te sleutelen. Meteen alle borgmoeren en diverse ijzerwaren meegenomen voor montage.
Ik had er helemaal zin in om weer wat nuttigs te gaan doen aan Mariet. Opbouwen van schoon/nieuw materiaal is altijd een plezier.

De zelf geknutselde verrijdbare wagen in een goed werkbare positie gerold en alles op zn plaats gelegd en het kon beginnen.
Image

Plaatsen van de veerpoten ging voortreffelijk. Nieuwe M7 borgmoertjes gepakt, ringetjes....euhm...........ships, heb ik niet. Nondeju. Dan maar M8.............heb ik ook niet. Gelukkig koopzondag dus even halen.
Ringetjes en moertjes geplaatst, perfect passend.
Dan de fusee vastmaken aan de veerpoot. Tsja, dat was nog niet zo eenvoudig. De M10 borgmoer wilde er maar een halve slag van de schroefdraad op en ging vast zitten. Draaien met de ratel laat de hele fusee mee draaien. Waterpomp tang op veerpoot en draagarm werkt wel maar na 1 omwenteling van de moer begint de fusee weer mee te draaien. Heeft iemand hier een werkende oplossing voor?
Dan de stabilisator stang.
Met dank aan Rudie wist ik dat de stabi alleen met veel kracht of slimmigheid kon worden geplaatst. Dus, een spanbandje meegenomen en die om de stabi heen gelegd.
Image
Ging perfect. Rubberen ringen en metalen plaatjes er op, moer er op en draaien maar. Splitpen in de stabi en klaar. Behalve aan 1 kant, daar is door degene die de voortrein heeft gedemonteerd de oude splitpen afgebroken en is het restje in t gat blijven zitten. GRRRRRR, nu moet ik dus weer alles los halen en het gat opboren. Misschien lukt t ook met de stabi gemonteerd. Kijken wat me lukt.
Image
De stabi op zn plek met mn broer op de achtergrond.
Image

Dan maar even verder aan de achterzijde.
De brug in t midden eerst maar eens vast zetten. Dat bleek nog geen kleinigheid aangezien de kooimoeren in de auto nogal wat lak e.d. op de schroefdraad hadden zitten. Met een beetje aanmoedigen lukte het toch.
Achterarmen met de veerpoot er aan vast erop gezet, phoe wat een gewicht, binnen in de auto weer nieuwe borgmoertjes met ringen.
Toen kwam het, de montageplaat aan de buitenkant van de auto moet er recht opgezet worden maar dat kan alleen als de draagarm niet onder de auto hangt. Met wat kunst en vliegwerk is t toch gelukt.
Met dit als resultaat:
Image

Ben er best wel trots op dat ons met beperkte kennis tot nu toe is gelukt. Mede dankzij dit zeer informatieve en behulpzame forum en haar leden.
Moet wel nog alle bouten en moeren nalopen en vastzetten.
Als iemand een goed idee heeft voor de fusee dan graag.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply