Page 1 of 1

Mijn 205 Accent uit 1994

Posted: 06 Aug 2020, 20:56
by MarcoPeus
2 weken geleden met de Accent uit 94 op APK geweest. Achterremmen meer dan 30 % verschil, ruitensproeier deed t niet en remslangen voor slecht.
Vandaag maar eens begonnen, achterremmen waren nog niet zo oud dus daar kon t niet aan liggen.... WRONG!
Beide cilinders lekken aan de voorzijde, beiden ook nog niet zo oud trouwens.

Gelukkig had ik een complete set van BOSCH gekocht incl wielremcilinders, schoenen, asmoeren en montage deeltjes. Helaas geen nieuwe boutjes om de cilinders mee vast te zetten en laat die nu net slcht zijn en een ronde kop hebben. Met een Engelse ringsleutel er omheen slaan kreeg ik ze net los. Toch maar 2 nieuwe M6 boutjes per kant gebruiken.

De wartel wilde ook met geen mogelijkheid los en de 6 kant werd ook al rond. GRML, dus ook maar "even" nieuwe remleidingen maken want die braken dus af. De wartels wijken echter af van het standaard model en dus moest ik ze toch hergebruiken. Voor nu maar met een griptang vast trekken.

Met mijn zoon even snel ontluchten, weet hij ook meteen wat dat is. Maar de handrem trek je nog steeds op naar het plafond en het pedaal heeft enorme bwegeing voordat je druk hebt. Dus waarschijnlijk nog een hoop lucht er in. Morgen nog maar eens proberen, ditmaal met de automatische ontluchter.

De ruitensproeier motor was een eitje, slangetje, stekkertje, beetje lekken en klaar.
Remslangen voor staan ook nog op de to-do lijst, kan ik meteen alles ontluchten en van nieuwe RVS voorzien.

Gelukkig kon ik niet naar huis met de 205 dus "moest" ik de 604 pakken. Gelukkig is dat geen straf en zoeft deze wagen heerlijk over de weg. Nog even een Oudi mannetje het nakijken gegeven want die moest flink remmen voor drempels terwijl ik die met gepaste snelheid kon nemen.

Re: Mijn 205 Accent uit 1994

Posted: 06 Aug 2020, 21:51
by Beeperhorrie
Daar word ik ook altijd gelukkig van met de 405. Hoewel niet zo veel als een 604 is de vering lang en soepel genoeg voor de nodige drempels in het verder zo vlakke Almere.

Re: Mijn 205 Accent uit 1994

Posted: 07 Aug 2020, 00:24
by paull en paulla
MarcoPeus wrote: 06 Aug 2020, 20:56 want die moest flink remmen voor drempels terwijl ik die met gepaste snelheid kon nemen.
Eigenlijk verbaas ik mij nog steeds nogaleens over het feit, dat een auto van zeg veertig jaar ofzo, zo stil en confortabel over de weg kan schuiven.
Hobbels, drempels bestaan bijna niet.
Graag had ik eens van gedachte gewisseld met de ontwerpers van dit wonder op wielen.
Niet zozeer de tekenaars van het model...
Ook verwonder ik mij erover dat de P604 per exemplaar anders veert, zit, klinkt en rijdt.
Excuus voor topicvervuiling, maar ja.

Re: Mijn 205 Accent uit 1994

Posted: 07 Aug 2020, 08:49
by MarcoPeus
Geen topicvervuiling Paull, het gaat over Peusen dus alles paletti.
Ja idd, ik sta er ook versteld van hoe goed deze auto mee kan in het dagelijkse verkeer en er zelfs qua comfort met kop, schouder, bierbuik en heupen bovenuit steekt. Daar kan geen duitsche troep tegenop. Ik heb van 't weekend echter in een nieuwe Jeep Compass gereden. Dat kwam in de buurt maar nog steeds stugger dan de 604.

Re: Mijn 205 Accent uit 1994

Posted: 07 Aug 2020, 18:54
by MarcoPeus
Vandaag de 205 afgemaakt. Slangen voorzijde vervangen en de remmen achter machinaal ontlucht, zat nog een hoop lucht in inderdaad.
Het gekke is alleen dat ik de handrem nog steeds maximaal kan aantrekken en hij nog steeds niet de achterwielen blokeert.
Het mechanisme is nieuw en ik heb het mechanisme horen stellen. Hoe hard ik het pedaal ook intrapt, de achterremmen stellen niet bij.
Voorwielen blokkeren bij hard remmen dus da's goed.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Re: Mijn 205 Accent uit 1994

Posted: 11 Aug 2020, 15:52
by 403diesel
Ik zou in eerste instantie toch denken dat de zelfstellers blijven hangen. Maar grijpt het pedaal wel vrij hoog aan? Of ergens halverwege pas?

Re: Mijn 205 Accent uit 1994

Posted: 11 Aug 2020, 17:11
by MarcoPeus
Probleem is a l opgelost, de stellers met de hand versteld en nu pakken ze goed. Is gewoon een waardeloos systeem, laatst ook bij mijn Polo al moeten doen, daar zat het hevel mechanisme muurvast.