Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

hoi Paul, leuk om een keer te werken aan een Alpine A310 volgens mij zo te zien, daar zijn zo als je zegt wel een paar dingen anders aan dan van een 604, maar de grote richtlijnen zijn het zelfde,en het blok licht achter in :lol: :lol: :lol: onder tussen heb ik een grote pakking papier van drie mm dik kunnen scoren voor onder de carburateurs, aan jou de vraag, zou dat dik genoeg zijn? en nog een nieuwe waselement voor de automatische choke, nu nog de waterslangen zoeken, of zelf maken van andere slangen voor het koelsysteem, de kleine slangetjes bedoel ik, morgen maar is verder kijken wat ik verder kan doen, de ijzeren leidingen stralen, daar zit roest op, en dan maar in de inox spuiten, de waterpomp moet ook nog uit elkaar, en dan ga ik nog zelf pakkingen maken voor onder en tussen de carburateurs, dus nog wel ff bezig, en wat ben jij aan het doen nu aan de of welke p604, het wordt al wat kouder daar denk ik, kun je lekker warm sleutelen? wel een mooie werkplaats zo te zien waar ook de Alpine stond, en de andere peugeot,s staan, succes met sleutelen de komende tijd, groetjes vanuit hier
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Klopt Willie, het moet geen gewoonte worden, om aan een Renault Alpine of iets anders van een ander te werken. Een keertje is prima en leuk.
Maar geen onderhoud of reparaties. Het blijft een (uit de hand gelopen) hobby.
Ook de vraag om onderdelen kan ik niet beantwoorden. Of de carburateur te wisselen voor injectie. Uit onze voorraad.
Het moet leuk blijven, een keertje hulp bieden aan, is prima.
Drie milimeter isolatie pakking is naar mijn menig prima. Laat het zo goed mogelijk aansluiten tussen de cilinderkoppen.
Het is thermische isolatie.
Ik zal binnenkort eens een carbratie P604 aankijken, hoe het één en ander ook al weer in elkaar steekt.
Ook in stalen leidingen kan roestvorming zijn. Zelfs in tuimelassen gezien. Spoelen en/of ultrasoon schoonbibberen :) kan helpen.
Fertan kan een idee zijn voor het inwendige. Het komt uit de scheeps wereld, bedoeld voor niet of onbereikbare plaatsen.
Zelf ben ik nu met ons P205 CT-je bezig. Klein onderhoud. Zoals dynamo vernieuwen en een elektrische benzine pomp monteren.
En buiten elektra en verlichting in de tuin aanleggen. Koud is het hier nu ook, stevige noorden wind bij vijf graden. Met zonnetje erbij, dat dan weer wel. Maar na een uur of vier 'smiddags wordt het toch wel erg fris en is het tijd om eens naar binnen te gaan.
Volgende week gaat de temperatuur weer hier wat omhoog. Misschien dan een kort tochtje met ons CT-je.
Een waselement kun je testen in een pannetje op het vuur. Dan zie je of de stift beweegt. Specs weet ik niet precies uit m'n hoofd.

Fijn weekend
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2225
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Beeperhorrie »

Wie zou er hier niet eentje willen uitzoeken? Ik in ieder geval wel.


Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Mmm, doe mij ook maar eentje, of misschien nog één :?:
Keurig geparkeerd. Zouden we ook eens moeten proberen.
Als er zoveer nog te vinden zijn. In rijdende staat.
Met APK en netjes. Dat dan weer wel, natuurlijk.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

Doe mij er ook nog maar eentje, kan ik weer rijden als de pekel straks weer weg is, en het beter weer gaat worden, het duurt nog wel ff voor die van mij klaar is :D :D :D
Mr.Drexciya
Posts: 29
Joined: 03 Jun 2018, 13:19

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Mr.Drexciya »

Voor wat betreft dat waselement: ik heb twee nieuwe vergeleken. Zowel de voorgeschreven 1410.59 voor de 604 SL als de opvolger(?) 1407.C0 die voorgeschreven is voor bijv. de 304 SLS en de 305 GT/GTX.

In koude toestand (kamertemperatuur) is de totaallengte voor de 1407.C0 60mm. De 1410.59 is met 61mm 1mm langer. BIj plaatsing in bijna kokend water (zeg 80-90C) zet de stift bij beide beide types 6,0mm uit. Die extra lengte moet er dus voor zorgen dat de chokeklep helemaal wordt opengezet.

Gerelateerd aan chokeperikelen bij de 604 is het koudstartmembraan voor de 34TBIA startcarburateur dat uithardt. Hiervan is een nieuwe reproductie leverbaar voor een alleszins schappelijk bedrag: https://www.arnaudventouxpieces.com/mem ... -1768.html
Al zou een stukje binnenband van een fiets dus ook goed moeten kunnen werken.
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Goede vondst ;) .
Heb ik in het recente verleden meerdere malen met succes toegepast.
Hoe is het nu met de aanwinst :?:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Mr.Drexciya
Posts: 29
Joined: 03 Jun 2018, 13:19

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Mr.Drexciya »

Een alternatief membraan is nu binnen en een nieuw waselement ook. De auto loopt nu veel te rijk en verbruikt met 1:5 erg veel (zwart uitgeslagen bougies). De veer van de chokeklep heb ik slapper gemaakt en starten gaat nu beter. Maar eerst nog de kleppen stellen en ontsteking controleren. Hobbytijd is de laatste schaars, hopelijk kan ik e.a.a. doen tussen kerst en oud & nieuw.
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Mr.Drexciya wrote: 16 Dec 2022, 14:52 Een alternatief membraan is nu binnen en een nieuw waselement ook. De auto loopt nu veel te rijk en verbruikt met 1:5 erg veel (zwart uitgeslagen bougies). De veer van de chokeklep heb ik slapper gemaakt en starten gaat nu beter. Maar eerst nog de kleppen stellen en ontsteking controleren. Hobbytijd is de laatste schaars, hopelijk kan ik e.a.a. doen tussen kerst en oud & nieuw.
Het chokemembraan zorgt alleen tijdens de eerste paar minuten voor een opening van de chokeklep door onderdruk.
Zodra het koelwater opwarmt, hoort het waselement de chokeklep verder te openen.
Bij warme motor hoort het CO-gehalte 1,5 á 2,5 % te zijn.
De chokeklep is dan geheel geopend en dus buiten werking.
Inderdaad, kleppen stellen is belangrijk. De ontsteking ook.
Heb je één, of twee bobines?
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Mr.Drexciya
Posts: 29
Joined: 03 Jun 2018, 13:19

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Mr.Drexciya »

Het CO is (te) hoog; rond de 4% en niet lager in te stellen met de stelschroef. De ontsteking is voorzien van twee bobines en eveneens twee nieuwe contactpunten en nieuwe condensatoren. De smoorklep is bij warme motor bijna helemaal -dus niet volledig- geopend. Ik heb inmiddels een Peugeot calibratiesetje en werkplaatshandboek ter beschikking om de 34TBIA startcarburateur af te stellen.

De verkoper heeft voor de verkoop de carburateurpakkingen in beide carburateurs laten vervangen en ze opnieuw laten "afregelen". De vraag is of degene die dat gedaan heeft weet hoe ie dat moest doen. Idem voor de ontsteking na het vervangen van de contactpunten. Kleppen zijn niet opnieuw gesteld. Al met al ga ik dat allemaal opnieuw nalopen en dan komt het wel goed :-)
Post Reply