Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
?604Peugeot
Posts: 116
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

Hallo Paull en Paulla mooi on weer allerlij foto.s te zien, en ook dat het gezellige mensen zijn waar jullie mee omgaan en een hapje en een drankje mee eten en drinken en een mooie toertocht mee kunnen rijden.groetjes uit het kikkerlandje.
User avatar
paull en paulla
Posts: 960
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 04 Oct 2023, 17:32 Hallo Paull en Paulla mooi on weer allerlij foto.s te zien, en ook dat het gezellige mensen zijn waar jullie mee omgaan en een hapje en een drankje mee eten en drinken en een mooie toertocht mee kunnen rijden.groetjes uit het kikkerlandje.
Hoi Willy, Wij vermaken ons hier wel.
Komende zondag alweer de laatste bijeenkomst van ons kluppie, met aansluitend een gezamelijke lunch.
Waarschijnlijk buiten, want het is nog steeds prachig nazomers weer, met naar verwachting van de weerwaarzeggers dertig graden.
Wel frisse onbewolkte nachten met net aan vier graden.
Waar ben jij nu mee bezig, uit interesse?
Ikzelf ben een kleppenhuis van de stuurbekrachtiging aan het reviseren. met nog zo wat kleine klusjes.
Altijd wel wat te doen.
Zonnige groet uit de Vendée
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 116
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

hoi Paull momenteel ben ik bezig met onderdelen van het zonnedak van de P604, alle kleine onderdeeltjes schoon en roestvrij maken, en op zolder van mijn schuur nog onderdelen zoeken voor het zonnedak, zoals betere kruiskopschroefjes voor de witte blokjes waar het zonnedak in schuift,sommige waren rot, goed dat ik voor jaren terug er een helemaal heb gesloopt, altijd makkelijk onderdelen op voorraad, was even gestopt met het motorblok, nog niet alle onderdelen binnen,aankomende vrijdag samen met jan van het revisie bedrijf kijken of ik alles goed heb gedaan, of de cilinderbussen niet te hoog zitten, en de aantrekkoppels doen we bij hem, heb geen goede momentsleutel,die vertrouw ik niet meer, de rest kan ik zelf, heb nu ook nieuwe ketting geleiders, de lange en de halve manen,als ik goed kijk,zaten er allemaal haar scheurtjes rondom de klinknagels van de geleiders, en dat vertrouw ik niet, de rest van het blok ziet er goed uit, ook de olie pomp was niet vuil, ik hou je op de hoogte, moet ik verder nog naar iets kijken? hoor het graag van jou, ben nooit te oud om iets te leren, groetjes daar, maak is een foto van het kleppenhuis, die je aan het reviseren bent, kan ik ook kijken of het bij mij nog goed zit, bedankt willy.
User avatar
paull en paulla
Posts: 960
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 08 Oct 2023, 15:58 hoi Paull momenteel ben ik bezig met onderdelen van het zonnedak van de P604, alle kleine onderdeeltjes schoon en roestvrij maken, en op zolder van mijn schuur nog onderdelen zoeken voor het zonnedak, zoals betere kruiskopschroefjes voor de witte blokjes waar het zonnedak in schuift,sommige waren rot, goed dat ik voor jaren terug er een helemaal heb gesloopt, altijd makkelijk onderdelen op voorraad, was even gestopt met het motorblok, nog niet alle onderdelen binnen,aankomende vrijdag samen met jan van het revisie bedrijf kijken of ik alles goed heb gedaan, of de cilinderbussen niet te hoog zitten, en de aantrekkoppels doen we bij hem, heb geen goede momentsleutel,die vertrouw ik niet meer, de rest kan ik zelf, heb nu ook nieuwe ketting geleiders, de lange en de halve manen,als ik goed kijk,zaten er allemaal haar scheurtjes rondom de klinknagels van de geleiders, en dat vertrouw ik niet, de rest van het blok ziet er goed uit, ook de olie pomp was niet vuil, ik hou je op de hoogte, moet ik verder nog naar iets kijken? hoor het graag van jou, ben nooit te oud om iets te leren, groetjes daar, maak is een foto van het kleppenhuis, die je aan het reviseren bent, kan ik ook kijken of het bij mij nog goed zit, bedankt willy.
Goed bezig Willy. Blok gaat goed komen, let ook op de drukregelaar aan/ in de oliepomp.
Het is een veerbelaste zuiger en kan nog wel eens vaststaan door vervuiling door de (oude)olie.
Het is zonde van het werk, als er te veel of te weinig oliedruk is.
Dan moet je weer aan de slag.
Meet eens of het onderblok vlak genoeg is, voordat de koppen er op komen. Zomaar een idee, kan ook veel werk en frustratie schelen.
Foto's maak ik nog. Heb nu de keringen van het bovenste gedeelte van het kleppenhuis in bestelling.
Zodra deze binnen zijn laat ik het weten.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 116
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

Hoi Paull de olie pomp heb ik uit elkaar gehad,de split pen eruit gehaald,en open gemaakt,bedoel je toch, met die sterke veer erin? was brand schoon van binnen,maar toch even gespoeld voor de zekerheid. het onderblok had ik al een keer kaal mee genomen naar jan de revisie man,en die heeft gekeken of die mooi vlak was, en dat was die,ik wil op zeker spelen, heb niet de papieren chims onder de bussen, maar die hele dunne van staal, is het volgens mij, die zitten ook in de 504 2.0 liter blokken, had ik al een keer geschreven, daar zit ook dikte verschil in, je hebt ze met een bolletje en 2 bolletjes en 3 bolletjes, heb er toen een hele partij van de pcn mee genomen, heb ook de papieren nog een hele boel, die met de bolletjes zaten in mijn blok, en in het blok van frank T zaten papieren, dat blok kocht ik er bij,omdat ik dacht dat er een scheur in een van de zuigers van mijn blok zat, in de zuigers van frank zijn blok zitten ook meer olie gaatjes voor de olie schraap veren, in mijn blok in de zuigers zitten 4 gaatjes per zuiger en in frank zijn blok zitten 8 gaatjes, dus die zitten er nu in, we gaan vrijdag kijken of ik alle dingen goed heb gedaan, en dan kan ik hem verder in elkaar bouwen, wil ook kijken of ik hem buiten de auto kan laten lopen, duurt nog wel even voor dat die erin kan,moet nog onder de motor kap gespoten worden, Bedankt voor de tip, olie pomp en kop, ik hou je op de hoogte, groetjes daar en een fijne avond.
User avatar
paull en paulla
Posts: 960
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 11 Oct 2023, 17:37 Hoi Paull de olie pomp heb ik uit elkaar gehad,de split pen eruit gehaald,en open gemaakt,bedoel je toch, met die sterke veer erin? was brand schoon van binnen,maar toch even gespoeld voor de zekerheid. het onderblok had ik al een keer kaal mee genomen naar jan de revisie man,en die heeft gekeken of die mooi vlak was, en dat was die,ik wil op zeker spelen, heb niet de papieren chims onder de bussen, maar die hele dunne van staal, is het volgens mij, die zitten ook in de 504 2.0 liter blokken, had ik al een keer geschreven, daar zit ook dikte verschil in, je hebt ze met een bolletje en 2 bolletjes en 3 bolletjes, heb er toen een hele partij van de pcn mee genomen, heb ook de papieren nog een hele boel, die met de bolletjes zaten in mijn blok, en in het blok van frank T zaten papieren, dat blok kocht ik er bij,omdat ik dacht dat er een scheur in een van de zuigers van mijn blok zat, in de zuigers van frank zijn blok zitten ook meer olie gaatjes voor de olie schraap veren, in mijn blok in de zuigers zitten 4 gaatjes per zuiger en in frank zijn blok zitten 8 gaatjes, dus die zitten er nu in, we gaan vrijdag kijken of ik alle dingen goed heb gedaan, en dan kan ik hem verder in elkaar bouwen, wil ook kijken of ik hem buiten de auto kan laten lopen, duurt nog wel even voor dat die erin kan,moet nog onder de motor kap gespoten worden, Bedankt voor de tip, olie pomp en kop, ik hou je op de hoogte, groetjes daar en een fijne avond.
Klopt Willy, die bedoel ik. Heb het zelf meerdere keer mee gemaakt dat de oliedrukregelaar vast stond door vervuiling.
In de maximale oliedruk stand kom je er snel genoeg achter, in no time ligt er een forse plas olie op straat, langs één van de keerringen of de rubberen rand van het oliefilter. Niet fijn zeg maar zo.
In de minimale oliedruk duurt het wat langer voordat de malleur duidelijk wordt. De tuimelaars (o.a.) raken minder gesmeert en slijten snel weg.
Met tot gevolg een flink klepperende motor.
Er is niet tegenaan te stellen. Alleen tuimelaars wisselen helpt, even.
Totdat je door krijgt wat deze slijtage veroorzaakt. Al met al een tijdrovend klusje. Als je dat weet te voorkomen, geniet het de voorkeur.

Stalen vulringen ken ik zelf niet, alleen de papieren. Weer wat geleerd. Van de viercilinder motoren weet ik weinig tot niet veel.
En van vier of acht gaatjes had ik nog geen weet, nooit op gelet :oops:

Om het blok buiten de auto te laten lopen heb ik een frame gebouwd. Met steun voor een versnellingbak.
Of zonder, maar de startmotor moet wel een vast plekje krijgen. Heb ik twee montage strips voor gemaakt.
Vonk en brandstof nog en je kunt een startpoging doen. Zet het wel goed vast, anders komt het blok je voorbij :P
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 960
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Plaatjes van het laatste klassiekertreffen van ons lokale autocluppie:
Attachments
IMG_4418.jpg
IMG_4418.jpg (125.51 KiB) Viewed 417 times
IMG_4416.jpg
IMG_4416.jpg (131.49 KiB) Viewed 417 times
IMG_4417.jpg
IMG_4417.jpg (136.26 KiB) Viewed 417 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 960
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Nog een paar plaatjes:
Attachments
IMG_4424.jpg
IMG_4424.jpg (121.31 KiB) Viewed 417 times
IMG_4420.jpg
IMG_4420.jpg (165.38 KiB) Viewed 417 times
IMG_4419.jpg
IMG_4419.jpg (167.36 KiB) Viewed 417 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 960
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Op pad met het werkpaard:
Attachments
IMG_4405.jpg
IMG_4405.jpg (171.06 KiB) Viewed 364 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 116
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

Hoi Paull leuk om het werkpaard te zien met de houten balken op de Imperial, wat ga je maken,het is nog mooi weer bij jullie zo te zien, hoeveel graden is het nu? hier heeft het een paar dagen geregend, vandaag was het droog met een beetje zon, maar het wordt al frisser hier. Ben met het blok bij jan de revisie man geweest, de hoogte van de bussen waren goed, tussen de 0,16 en de 0,23 zijn, de drijfstang lagers hebben we aan getrokken en ook de hoofdlagers met vloeibare pakking er tussen,verder heb ik de olie zeef met de spatplaat gemonteerd en de nieuwe pakking met de karterpan geplaatst, toen het blok weer om gedraaid en de koppakingen geplaatst met de koppen er weer op,,hoe trek jij de koppen aan als ik vragen mag,,ik heb ze eerst aan getrokken met 6 kg allemaal, en dan weer bij 1 beginnen,die weer los en dan met 2 kg aantrekken en dan 90 graden, doe jij dat ook zo? de uitlaat spuitstukken zitten er ook al weer op en ook het y stuk zit er al weer op voor het koelsysteem, de meeste dingen gaat allemaal via het werkplaats handboek, af en toe moet ik het een paar keer lezen, om het te begrijpen, anders vraag ik het wel aan jou :D ik krijg wel goede tips van jou, bedankt nog voor de andere tips. de andere foto,s zijn ook mooi die er eerder opstaan, is het nu een winterstop bij jullie, of hoe gaat dat daar. fijn weekend en tot weer een update groetjes willy
Post Reply