Blauwe 403 - tuuur

Voor de Peugeot 203 en 403
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Tuuur »

Met Hemelvaart heb ik weer eens een flink eind mee gereden. Het wordt toch echt tijd dat ik ga durven om iets aan het plaatwerk en het interieur te doen…
Maar er moet meer gebeuren: de uitlaat vervangen, stuurschijf vervangen, achter schokbrekers vervangen, lekkage checken…

Dus vandaag de 403 achtergelaten bij Serge voor een checkup.

Eerst maar even opladen :mrgreen:
IMG_5364.jpeg
IMG_5364.jpeg (93.66 KiB) Viewed 1832 times
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Jacqabe »

Leuk dat je hem weer gebruikt Arthur
Je weet, stilstand is achteruitgang. Wij zijn net weer terug van een weekje België (Franse grens) met de 403.
Heb er nu dik 20.000 km mee gereden in een paar jaar maar vind het elke keer weer een lust.
Zet bij de jouwe de puntjes op de i en dan zie ik jou ook wel kilometers maken. Dat zal bij Serge (of Hans) wel lukken.
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Tuuur »

Ik gebruik hem ook wel Abe, maar alleen bij mooi weer!

Gisteren heb ik hem weer opgehaald.
Het is fijn dat het brandgevaar door de versleten accukabels is opgelost, dat er veel minder uitlaatgassen in de cabine terechtkomen en de auto stiller rijdt nu de einddemper is vervangen, dat de auto steviger stuurt door de nieuwe stuurschijf, dat hij veel beter remt met twee nieuwe remcylinders achter, en dat hij comfortabeler rijdt met nieuwe silentblocks achter.
Attachments
IMG_5554.jpeg
IMG_5554.jpeg (109.81 KiB) Viewed 1764 times
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Jacqabe »

Is ook beter om alleen met mooi weer te rijden. Die van mij blijkt ook niet helemaal waterdicht heb ik al een paar keer bespeurt.
Fijn dat je er lekker in rond rijdt, het vertrouwen wordt zo steeds groter.
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Tuuur »

Afgelopen weekend was het droog dus op zaterdag een eind mee gereden naar Tecklenburg in Duitsland.
Ging allemaal goed, starten lopen, reed prima.

Toen we weer terug kwamen bij de 403 wilde hij ineens niet meer starten. Als de contactsleutel in de start positie stond blonk alleen een lampje; geen klik, geen geluid van de startmotor.

Dus: geprobeerd om hem aan te duwen. Flink vaart maken ging goed want de parkeerplaats was op een helling :) toen in de twee zetten en de koppeling op laten komen: niks, wilde niet starten.

Daarna geprobeerd op de startmotor te tikken met de moersleutel die we bij ons hadden (er zit net een paar maanden een vervangende gereviseerde startmotor in), en daarna te starten; geen resultaat.

Dus maar de ADAC gebeld. Die krikte de auto op, tikte met een hamer op de startmotor en vroeg me tegelijkertijd te starten; en toen sprong hij aan…

Op de terugweg liet hij ons nog een paar keer staan vanwege te weinig benzine, hij begon te horten en stoten ineens.

Een leerzaam ritje, maar ik vraag me wel af wat er met die startmotor aan de hand is, en wat we met het aanduwen verkeerd deden…
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by paull en paulla »

Hoi Tuuur, het weigeren van de startmotor kan aan de koolborstels liggen, of het startrelais.
Maar het hoeft niet. Het kan ook te weinig spanning zijn naar de bekrachtigingsspoel van het startrelais.
Om eens te proberen: een directe goede voeding op het startrelais te maken, even natuurlijk, tot de motor loopt.
Of met nog iemand eens de spanning te meten op het startrelais tijdens starten.

Voldoende brandstof is wel handig ;) , je voorkomt daarmee ook dat er te veel vuil uit de benzinetank meekomt.
Goed idee om eens de brandstoftank te legen, spoelen en zonodig te reinigen.
Daar voorkom je een hoop ongemak.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Post Reply