Het Peugeot 104 topic
- Beeperhorrie
- Posts: 2278
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Het Peugeot 104 topic
Helaas voor wie het verwacht had natuurlijk geen 104 automobielen in dit topic. Niet getreurd want de 104 brommer was bij Peugeot altijd een betere uit de reeks van de automaatjes met groot vliegwiel. Waren de 101, 102 en 103 brommers met een soort vouwfiets frame of een geperst stalen uitvoering, de 104 had in eerste uitvoeringen een avant-gardistische monocoque en viel onder de 'BB' reeks, de latere uitvoering had een gelast buis-frame.
In mijn jonge jaren zijn er immens veel brommers door mijn handen gegaan maar van de 104 heb ik nog altijd spijt dat ik er een, die ik gratis had gekregen, zomaar compleet op de schroot heb gegooid.
104 MV als schuur vondst
De beenschermen worden na restauratie vaak weggelaten.
Latere 104
Blik op het buis-frame van de latere 104
In mijn jonge jaren zijn er immens veel brommers door mijn handen gegaan maar van de 104 heb ik nog altijd spijt dat ik er een, die ik gratis had gekregen, zomaar compleet op de schroot heb gegooid.
104 MV als schuur vondst
De beenschermen worden na restauratie vaak weggelaten.
Latere 104
Blik op het buis-frame van de latere 104
Last edited by Beeperhorrie on 18 Mar 2020, 20:12, edited 2 times in total.
- Beeperhorrie
- Posts: 2278
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Peugeot 104 topic
Het tassenrek was een origineel accessoire, de bijhorende tassen zijn nergens meer te vinden, gemaakt van een plasticsoort die na een aantal jaren gewoon versnippert.
Let ook op de spijkervanger / modderschraper in het spatbord.
Let ook op de spijkervanger / modderschraper in het spatbord.
Last edited by Beeperhorrie on 18 Mar 2020, 20:15, edited 1 time in total.
-
- Posts: 1319
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Het Peugeot 104 topic
Zal vast wel zeldzaam zijn ,de kleinere brommertjes ken ik nog wel van vroeger maar deze niet ,spijkervanger zal het wel niet zijn ,als je hem daar nog moet vangen dan is het zeker weten te laat
- Beeperhorrie
- Posts: 2278
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Peugeot 104 topic
Toch was het wel zo bedacht. Niet slim en ook niet werkend.
Maar wat denk je van een remtrommel in het achterwiel aan de zelfde kant als het tandwiel? Het was al voor de tweede wereldoorlog bekend dat dat zorgt voor vet in de remtrommel en dus op de remschoenen die daarna niet meer werken.
Maar wat denk je van een remtrommel in het achterwiel aan de zelfde kant als het tandwiel? Het was al voor de tweede wereldoorlog bekend dat dat zorgt voor vet in de remtrommel en dus op de remschoenen die daarna niet meer werken.
- Beeperhorrie
- Posts: 2278
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Peugeot 104 topic
Een filmpje van een groepje Franse nozems op de 104. Een aantal 104's overleven het niet.
104 filmpje
104 filmpje
Last edited by Beeperhorrie on 18 Mar 2020, 20:21, edited 1 time in total.
- Beeperhorrie
- Posts: 2278
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Peugeot 104 topic
Met een productie aantal van 1850 stuks is deze uitvoering van de 104 veruit het zeldzaamst: de 104 Formule 3 ook wel de 104 F3.
Uitgerust met een drieversnelling handbak, alleen geleverd in 1973.
Past dat dan gewoon, zo'n groot blok? Nee. De achtervork is anders en er zijn nog wat kleine aanpassingen aan frame en remmen.
Zonder kappen wat meer duidelijkheid
Blok detail links
Blok detail rechts
Enige accessoire wat nog leverbaar was was een windscherm. Aftermarket werden er ook been-zeiltjes en stuurmoffen geleverd. Deze 104 werd standaard dus helemaal compleet geleverd. Ook standaard was een tassenrek met kunstlederen tassen in zwart of blauw. Knipperlichten die normaal een optie waren zaten hier dus ook gewoon op. Zelfs een bandenpomp (fietspompje) was aanwezig.
Let ook eens op de 103L (van een later bouwjaar, waarschijnlijk 1977 of 78).
Uitgerust met een drieversnelling handbak, alleen geleverd in 1973.
Past dat dan gewoon, zo'n groot blok? Nee. De achtervork is anders en er zijn nog wat kleine aanpassingen aan frame en remmen.
Zonder kappen wat meer duidelijkheid
Blok detail links
Blok detail rechts
Enige accessoire wat nog leverbaar was was een windscherm. Aftermarket werden er ook been-zeiltjes en stuurmoffen geleverd. Deze 104 werd standaard dus helemaal compleet geleverd. Ook standaard was een tassenrek met kunstlederen tassen in zwart of blauw. Knipperlichten die normaal een optie waren zaten hier dus ook gewoon op. Zelfs een bandenpomp (fietspompje) was aanwezig.
Let ook eens op de 103L (van een later bouwjaar, waarschijnlijk 1977 of 78).
Last edited by Beeperhorrie on 18 Mar 2020, 20:27, edited 1 time in total.
- Beeperhorrie
- Posts: 2278
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Peugeot 104 topic
In het vakje van originele accessoires zullen deze wel niet meer te vinden zijn. Uit de fietsbrochure van 1977.
- Beeperhorrie
- Posts: 2278
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Peugeot 104 topic
Lang geleden in Frankrijk. Ik wordt daar wel hebberig van hoewel ik eigenlijk geen behoefte heb aan rijden op een brommer.
- Beeperhorrie
- Posts: 2278
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Het Peugeot 104 topic
Een passender combinatie is natuurlijk niet denkbaar: twee keer 104 (en toch geen 208)
- Bart-Peugeot
- Posts: 404
- Joined: 02 Feb 2016, 19:56