Voorontsteking XC5 /XC6 hetzelfde als XC7?
Posted: 11 Nov 2016, 22:25
Soms kom je de raarste dingen tegen in, in dit geval, een J7 uit '72.
Daar zou naar mijn idee een XC7 P in moeten zitten, hetgeen niet het geval is.
De bus is nogal een bij elkaar geraapt rommeltje en na vervangen van de klepzittingen, één nieuwe klep omdat de oude verbrand was en uiteindelijk de juiste koppakking wilde het ding nog niet echt netjes lopen.
Kop netjes nagetrokken maar met starten kreeg in terugslag. Ik dacht in eerste instantie aan waterslag maar bougies waren droog dus ontsteking maar eens gaan controleren. Stond volgens de pen in het vliegwielhuis methode op tijd, ware het niet dat een fricaldel in het verleden kennelijk het vliegwiel verdraaid heeft t.o.v. de krukas want ik had voor de zekerheid nog maar even het BDP uitgeklokt en daar zat toch wel heel veel verschil in. Graad of 40 schat ik zo dus dat zou die terugslag goed kunnen verklaren.
Ik heb geen zin om hiervoor de motor eruit te halen om het vliegwiel te verdraaien (met het risico dat het gat in het koppelingshuis en /of vliegwiel niet correspondeert met de motor die er nu in zit waardoor deze manier van afstellen toch niet het juiste tijdstip geeft) dus heb mooi een vaantje gemaakt en een corresponderende markering voor TDC op de krukaspoelie. Vervolgens ontsteking om te beginnen maar eens op een graad of 8 voorontsteking gezet (vond later dat dit voor een XC7 21 graden is) om te kijken wat er gebeurd en de motor liep veel beter. Geen terugslag en geen ploffen in de uitlaat meer. Mooi oogelost... dacht ik. Toen een stukje rijden. Mmhh, bijna geen vermogen.
123 eruit gehaald, blijkt dat de ontsteking op vervroegingscurve 0 staat ipv curve 6 voor een XC5/XC6. Curve 0 is voor een XN1 en die vervroegd een stuk minder.
Dit puntje nu ook opgelost maar om het maar helemaal kloppend te krijgen ben ik nog op zoek naar het (statische) ontstekingstijdstip voor een XC 5 /XC 6. Is dit ook 11 graden voor beide?
Alvast bedankt voor de reaktie.
Groet, Serge
Daar zou naar mijn idee een XC7 P in moeten zitten, hetgeen niet het geval is.
De bus is nogal een bij elkaar geraapt rommeltje en na vervangen van de klepzittingen, één nieuwe klep omdat de oude verbrand was en uiteindelijk de juiste koppakking wilde het ding nog niet echt netjes lopen.
Kop netjes nagetrokken maar met starten kreeg in terugslag. Ik dacht in eerste instantie aan waterslag maar bougies waren droog dus ontsteking maar eens gaan controleren. Stond volgens de pen in het vliegwielhuis methode op tijd, ware het niet dat een fricaldel in het verleden kennelijk het vliegwiel verdraaid heeft t.o.v. de krukas want ik had voor de zekerheid nog maar even het BDP uitgeklokt en daar zat toch wel heel veel verschil in. Graad of 40 schat ik zo dus dat zou die terugslag goed kunnen verklaren.
Ik heb geen zin om hiervoor de motor eruit te halen om het vliegwiel te verdraaien (met het risico dat het gat in het koppelingshuis en /of vliegwiel niet correspondeert met de motor die er nu in zit waardoor deze manier van afstellen toch niet het juiste tijdstip geeft) dus heb mooi een vaantje gemaakt en een corresponderende markering voor TDC op de krukaspoelie. Vervolgens ontsteking om te beginnen maar eens op een graad of 8 voorontsteking gezet (vond later dat dit voor een XC7 21 graden is) om te kijken wat er gebeurd en de motor liep veel beter. Geen terugslag en geen ploffen in de uitlaat meer. Mooi oogelost... dacht ik. Toen een stukje rijden. Mmhh, bijna geen vermogen.
123 eruit gehaald, blijkt dat de ontsteking op vervroegingscurve 0 staat ipv curve 6 voor een XC5/XC6. Curve 0 is voor een XN1 en die vervroegd een stuk minder.
Dit puntje nu ook opgelost maar om het maar helemaal kloppend te krijgen ben ik nog op zoek naar het (statische) ontstekingstijdstip voor een XC 5 /XC 6. Is dit ook 11 graden voor beide?
Alvast bedankt voor de reaktie.
Groet, Serge