Page 1 of 3

405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 24 Oct 2016, 15:15
by Beeperhorrie
In Iran gaat de 405 inmiddels zijn 30e productiejaar in. Voorwaar een prestatie aangezien de opvolgers 406 en 407 al lang weer uit productie zijn.

Importeren? Vergeet het maar. Een type goedkeur zal je wel nooit kunnen krijgen. Toch voldoen de 1.6-16 TU5 motoren die in sommige modellen zitten aan de euroIII norm.

Het leveringsprogramma voor komend jaar:
Peugeot 405 GLX 1.8
Het meest vergelijkbaar met de ons bekende 405. Leverbaar met automaat of handbak. Van deze uitvoering is ook een Pick-up.

Peugeot 405 SLX 1.8
Wat meer aanpassingen aan uiterlijk vooral front. Aandrijving net als de GLX.

Peugeot PARS
Hier geen aanduiding 405 maar wel veel meer uitvoeringen. 1.6 16 klepper TU motor, 1.8 ook met LPG leverbaar en een 2.0 motor. De 1.6 en de 2.0 met of zonder automaat, de 1.8 alleen handbak.
De PARS heeft een volledig nieuw front en ook de motorkap is anders.
Binnen zien we een compleet ander dashboard wat ook in nieuwe auto's hier niet zou misstaan.

Voor alle modellen geldt dat ze standaard zijn voorzien van elektrische spiegels en ramen (v&a), centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, abs en airbags. Breaks zijn niet leverbaar.



Peugeot 405 GLX
Image
Image
Image


Peugeot 405 SLX
Image
Image


Peugeot PARS
Image
Image

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 24 Oct 2016, 17:40
by 304 Friesland
Als ze hier al leverbaar zouden zijn dan denk ik dat ze toch nog als warme broodjes verkocht worden ,ik spreek zo vaak mensen die er een gehad hebben en nog enorm goed over te spreken waren, waaronder ik zelf uiteraard ook>

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 24 Oct 2016, 17:46
by RogerSch
Die pick-up.. Sub-zero cool

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 25 Oct 2016, 13:07
by MarcoPeus
403 Friesland wrote:Als ze hier al leverbaar zouden zijn dan denk ik dat ze toch nog als warme broodjes verkocht worden ,ik spreek zo vaak mensen die er een gehad hebben en nog enorm goed over te spreken waren, waaronder ik zelf uiteraard ook>
Helemaal mee eens. Wij hebben die van ons op de kop af 8,5 jaar in eigendom en hij doet t echt altijd, rijdt elke dag, heeft al 213000 gelopen en loopt als een nieuwe. OK, de voorwielophanging knakt af en toe wat (vooral bij koud weer) maar daar ben ik aan gewend. De airco doet t zelfs nog na dik 21 jaar.Wij zijn er ZEER tevreden over in ieder geval. Enigste nadeel: hij mag bijna niks op de trekhaak hebben.

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 25 Oct 2016, 19:27
by Beeperhorrie
Mag die van jou niet veel trekken? Ik heb een 1.6 en mag met 1200kg behoorlijk wat mee zeulen vind ik.

Natuurlijk is alles betrekkelijk. Zo'n twintig jaar terug heb ik met mijn Ritmo 105tc een Fiat 600 opgehaald uit Medemblik (naar Almere). Ritmo mocht geremd 1000 trekken. Alleen bij gebrek aan auto-ambu kon ik een 3-assige aanhanger met hydrolisch kantelbare vloer lenen waar normaal een graafmachine mee verplaatst werd. Eigen gewicht bijna twee ton. Plus de krappe 600kilo van de Fiat leverde een interessant rijgedrag op bij windkracht 8 รก 9 op de dijk Enkhuizen - Lelystad en Lelystad - Almere. Top snelheid: nog geen vijftig.

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 25 Oct 2016, 20:14
by MarcoPeus
Hij mag inderdaad 1200kg trekken maar dat valt in t niet bij mijn Expert3, die mag 2 ton trekken en de Expert4 zelfs 2,5 ton.
Hangt natuurlijk allemaal samen met het eigen gewicht van de wagen en de techniek onder de motorkap alsmede de bouw van de wagen (zelfdragende carrosserie).

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 26 Oct 2016, 22:08
by Beeperhorrie
Zoals een goed waarnemer kan zien staan de Iraanse 405's wat hoger op de poten dan de onze. Tenminste .... standaard fabriek af.
Op de fabrieksplaatjes niet goed te zien maar ook zijn de ruiten fabriek af wat meer getint dan bij ons.

Nu is de 405 in Iran de 'petjes' auto, wat hier de zwarte golfjes en de CRX-jes zijn.
Gesleuteld wordt er daar flink tot vleugeldeuren aan toe. Verlagen tot in het extreme en ruiten bij voorkeur vervangen voor ongetint (eigenlijk veel logischer want nu kan je tenminste gezien worden in je blitse kar).
Image

Ook verdere verbouwingen zoals een coupe kom je tegen. Ook daar is de politie trouwens scherp op zelf verbouwde brikjes. Blerk pijpen en anders gekleurde verlichting is daar net zo verboden als bij ons.
Image

Image

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 26 Oct 2016, 22:43
by RogerSch
Mmmm no comment

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 27 Oct 2016, 00:02
by figlio del commesso
Wel grappig. Ook aardig dat die voorste blauwe 405 zelfs nog/weer plastic om de bekleding heeft zitten.

Re: 405 gaat 30e productiejaar in (alleen niet hier)

Posted: 31 Oct 2016, 01:05
by Beeperhorrie
Image

Opslag terrein van de fabriek ten westen van de hoofdstad van Iran. Fotodatum achter in 2015.
Wat zou toch de favoriete kleur zijn daar?


Image

Rondom de zelfde tijd nabij het vliegveld een tiental kilometers verderop.
Bijna geen 405's meer op de weg? Dit hebben ze zelfs in Frankrijk nooit zo gezien.