Page 1 of 4

Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 04 Sep 2016, 00:47
by MarcoPeus
Ik heb al een hele tijd een rode 306 1.8 automaat cabriolet uit 95. Heeft rondom wat deukjes en krassen maar ik kon m niet laten staan.
De laatste tijd dat ik er mee reed viel me op dat de radio iedere keer stoorde op de linker voor speaker. Er kwam dan een zoemtoon uit en de radio vermeldde "Failure" op t display. Aangezien ik het deurpaneel nog een keer (van een eerdere actie) fatsoenlijk moest monteren heb ik er maar eens een uurtje aan gewaagd. Warempel, na losmaken deed de speaker t weer (kortsluiting van de contacten?) en kon ik alles monteren.

Nu ik toch "my lucky day" had, meteen maar eens kijken waarom het raam rechts voor het niet meer deed. Wel zag je de verlichting dimmen als ik het raam bediende maar zakken ho maar. Dat deurpaneel ook maar eens verwijderd en na wat kijken en voelen bedacht ik me dat er misschien iets klem kon zitten in de motor (kabel en geleiders waren heel en netjes). Dus met een stevig voorwerp eens op de motor geslagen en zzzzzzzzzzz daar ging het raam.............alhoewel............ging................ Het ging wel maar leek scheef te zakken en zit dus nu muurvast in de open positie.

Helaas had ik daarna geen tijd meer omdat er iemand kwam kijken naar mijn te koop staande 107 en heb ik t even gelaten voor wat t was. Iemand ideeën? Geleider (die vaak t probleem zijn) leek t niet te zijn (eentje althans) maar ik denk dat demonteren van het mechanisme het verstandigste is.

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 16 Sep 2016, 22:05
by MarcoPeus
Op FB al wat gepost maar nu hier ook nog maar ff.
Het dak is weer werkend net als het rechter voorraam. Gek genoeg deed t raam t weer opeens en na wat inspuiten met PTFE vet loopt t raam weer min of meer als vanouds gelukkig. Een nieuw raammechanisme is niet goedkoop en moeilijk verkrijgbaar.
Het dak was een kwestie van een andere controle module in de kofferbak en meteen bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Ik was helemaal blij.
Ik heb alleen t idee dat ik nog wat moet afstellen, als t dak dicht gaat moet ik t open houden anders klapt het achterraam dicht en sluit de klep niet meer. Hetzelfde geldt als hij dak open gaat, dan moet ik het dak open houden anders klapt de voorste klep omlaag als het achterraam omlaag gaat de bak in en opent t dak niet meer. Nu weet ik dat maar het hoort niet volgens mij.
Gekke is ook dat de achterzijde van het dak gaapt, een cm of 1 a 2 sluit de rubber niet aan op de klep. Is dat een kwestie van afstellen?

https://www.facebook.com/marco.wetzels. ... 405324565/

Ook meteen nieuwe remschijven besteld. Die zijn zo krom dat de auto de weg af stuitert als je remt, zeker komende vanaf de snelweg.
Wat een heerlijke auto is dat toch, vandaag nog bij 23 graden op de snelweg met 130 gereden. Wind in je haren en gaan. Je ziet mensen kijken zo van : "Wat een idioot, 1,97 in een open cabrio bij dit weer" maar t interesseert me geen reet.

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 16 Sep 2016, 22:27
by Beeperhorrie
Je hebt toch ook ne hardtop? Sluit die wel goed aan?

Zelf heb ik bijna geen cabrio ervaring, behalve de 206CC die mijn vrouw ooit had maar die ik zelf nooit open heb gereden en een mooie rit met een dikke Rolls.

Remschijven doe ik ook, stuitert nog niet maar het maakt al een prachtig DOEKDOEKDOEKDOEKDOEK geluid. Ze zijn ook wel erg dun.

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 16 Sep 2016, 22:36
by MarcoPeus
Die hardtop sluit perfect gelukkig, ligt echt aan t stoffen dak. T raampje is ook niet strak er in gezet. Is ooit vervangen zei de vorige eigenaar maar zit er belabberd in.
Een dikke rolls (cabrio) of Bentley zou ik ook nog wel eens willen sturen. Hebben ook maar als ik de onderhouds facturen al bedenk dan wordt t me slecht denk ik. Voor een paar mille koop je er al een maar dan begint t gezeik.

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 16 Sep 2016, 23:07
by Beeperhorrie
Klops helemaal, Ik heb me zo rond het jaar 2000 eens overwogen om een Silvershadow aan te schaffen. Prijs was heel mooi, alles was al gerestaureerd, interieur netjes, bodem goed, alles klaar. Behalve..... de remmen. Dat moest nog gereviseerd worden. Prijs toen ongeveer die van een basis 206.
Heb toen maar een Maserati Quattroporte gekocht van vier jaar oud, voor zeker niet veel. Was ook geen succes trouwens. Blok ging toch stuk ondanks zorgvuldig warm rijden en steeds even stationair laten lopen aan het eind van de rit. Comfort viel tegen. Elektrische ramen en spiegel stuk. En na een krap jaartje mocht hij weer weg. Nu kosten ze nog steeds bijna niets.

Wel vond ik het uiterlijk een prachtige wagen. Ik zie er nu ook nog van alles in terug in mijn 405; kleur, lijnvoering, vormgeving van de wielen.
Hieronder niet de mijne, maar ter illustratie.
Image

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 17 Sep 2016, 08:38
by MarcoPeus
Daar heb ik ook al eens heen gekeken, zo'n quattroporte is zo mooi maar zooooooooooo gevoelig. Ik heb net een aflevering van Wheeler Dealers gezien waarin ze een 3200GT opknappen. OOK heel mooi maar kan ERG duur worden. Blijven dromen dan maar.

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 19 Sep 2016, 22:03
by RemcoFarina
MarcoPeus wrote: Ik heb alleen t idee dat ik nog wat moet afstellen, als t dak dicht gaat moet ik t open houden anders klapt het achterraam dicht en sluit de klep niet meer. Hetzelfde geldt als hij dak open gaat, dan moet ik het dak open houden anders klapt de voorste klep omlaag als het achterraam omlaag gaat de bak in en opent t dak niet meer. Nu weet ik dat maar het hoort niet volgens mij.
Gekke is ook dat de achterzijde van het dak gaapt, een cm of 1 a 2 sluit de rubber niet aan op de klep. Is dat een kwestie van afstellen?
Tja, dat hoort er een beetje bij. De elastieken in het dak rekken uit.
Sterker nog: zelfs bij een splinter nieuw dak wordt aangeraden om je hand omhoog te houden om het dak op te vangen, juist om dit uitrekken te voorkomen.
Doordat het elastiek niet genoeg dempt en het dak op de voorruit valt blokkeert het dakframe, waardoor de beweging niet wordt afgemaakt.
Door de slot ogen van de deksel krijg je dan 2 gaten in het canvas naast het ruitje.

WBT dat gapen van rubber en klep, bij mij zakt dat langzaam op zijn plek.

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 19 Sep 2016, 23:32
by MarcoPeus
Gelukkig zitten die gaten er nog niet in op die plaatsen maar ik heb wel al gezien waar t fout kan gaan. Vanmiddag (25 graden) ging het dak niet helemaal open en bleef 10-15 cm boven de "bak" hangen. Paar keer dicht en weer open deed t m gelukkig. Wel vreemd. Het gapen wat de achterrubber doet blijft hij doen al staat de auto met dak dicht voor een maand.

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 20 Sep 2016, 22:23
by RemcoFarina
10 cm boven de bak hangen:
Ongeveer recht boven de hoofdsteunen van de voorstoelen zit een soort balk, die achterover moet klappen.
Dat gebeurt door ijzerdraden (oude type kap) of touwtjes bij het nieuwere type, die vast zitten aan de onderste achterhoeken van de kap.
Als de kap in de bak zakt trekken deze draadjes/touwtjes die balk achterover. Gebeurt dat niet, dan past de kap niet in de bak.
Dan moet je als de kap half open is even uitstappen en die balk handmatig even naar achter kantelen.

Welk type kap heb jij? Ik vermoed het oude type waar 1 of beiden ijzerdraden van gebroken zijn.
Nieuwere type heeft veel mooier binnenwerk met een soort wegklapbaar kozijntje boven de achterraampjes.

Gapen achterrubber: probeer de haakjes aan de voorruitstijl eens een slag te lossen... gaan die haken nu heel zwaar?
Te licht is ook niet de bedoeling, maar te zwaar ook niet. Een vrouw moet ze ook kunnen openen en sluiten zeg maar.

Re: Mijn 306 cabriolet topic

Posted: 21 Sep 2016, 16:16
by MarcoPeus
Ik heb inderdaad phase 1 en ik vond al een balkje naar voren liggen dat ik naar achteren klapte en het dak daar wel mee open kreeg. Dank voor de extra info. De elastieken zijn uiteraard ook allemaal uitgelubberd en doen hun werk niet zoals t moet. Het is een samenspel van vele onderdelen.
Op een lokale sloperij ligt een phase 2 cabrio waarvan het dak heel mooi is, zijn die zo om te bouwen naar 1? Ik wil misschien de hele auto kopen indien hij m laat gaan en niet te veel wil hebben.
Ik heb naast de hoofdsteunen achter een boutje gevonden waarmee ik dacht het dak te kunnen stellen. Daarmee gaan de haakjes aan de voorkant HEEEEEEEEEL zwaar, het dak leek wel achter meer te sluiten. Misschien de haakjes voor dan weer wat losser stellen?
Is een beetje trial and error denk ik.