Page 1 of 9

Mijn 405 GRX

Posted: 13 Jun 2016, 20:35
by MarcoPeus
De 405 moest weer op APK en helaas afkeur.
Rechter koplamp had een lichtbeeld dat niet meer van deze tijd was. Gekomen door de Xenon peertjes. Die heb ik er nu dan ook uit gehaald.
Linker zijknipperlicht deed t niet (peertje)
Stuurkogel hoesje (wordt lastig klusje i.v.m. stuurbekrachtiging)
Overmatig olielekkage aan de koppakking is RA2

Inmiddels de rechter koplamp vervangen door een sloper en beide met een H4 lamp uitgerust
Zijknipperlampje vervangen
Alleen de stuurhoes nog "even"

Vooraf had ik de uitlaat al dicht gebakken, daar zat op de middendemper een scheur van links naar rechts en op de flens aan t eind een gat dat HEEL groot werd toen ik er met de slijptol overheen ging. Alles dicht gelast, de APk meester was tevreden in ieder geval.

Vooraf had ik ook nog even een oliewissel gedaan, die zat er toch al 15.000 km in. Was wel te merken aan de uitlaatgas tester. 0,0 CO :D

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 13 Jun 2016, 20:59
by Beeperhorrie
Ik heb vorig jaar ook het stuurhuis rubber vervangen.
Van een stukregenpijp met de brander een geleiding gevormd en de hoes flink ingevet eroverheen geduwd. Daarvoor lukte het op geen manier. Met hulpstuk in dertig seconden.
Wel het universele rubber gebruiken en niet origineel Peugeot. Dan weer ut oppen tied vaerdig.

Ik neem aan dat je het rubber bedoelt wat hier te zien is.

Image

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 13 Jun 2016, 21:11
by MarcoPeus
Ja precies die ja. Dank voor de tip. Ik snap niet precies hoe je t gedaan hebt maar ik zie wel dat je de hulpcilinder los gemaakt hebt. De vraag is hoe je die dan over dat tapeind krijgt.....
Ik kreeg al t advies om de stuurstang los te halen aan t stuurhuis.
Origineel zitten er plastic harmonica's op, die zijn niet flexibel genoeg, die rubberen wel natuurlijk.

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 13 Jun 2016, 22:06
by Beeperhorrie
Even geprobeerd om uit te tekenen. Foto is trouwens niet van mij maar komt van het 405 forum.
Gewoon een grijs afvoerbuisje. Aan een kant ei-vormig maken en een klein stukje uitzagen waar het precies op het uiteinde van het tapeind komt te steunen.
Rubber inwendig goed invetten en op de buis schuiven.
Buis met uitsparinkje op uiteinde tapeind drukken en zo het rubber er in een keer overheen schuiven.
Daarna met een doekje met ontvetter beide uiteinden van het rubber van binnen schoonmaken en met metalen klemmetjes vastzetten. Tie-wraps kan ook maar heeft de neiging tot er af schieten omdat ze iets breder zijn.

Ik zag op Marktplaats dat je in Ophoven woont, daar komt mijn vrouw ook vandaan - kleine wereld.


Image

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 13 Jun 2016, 22:15
by 304 Friesland
Het spoorstangeind draai je er ook vrij gemakkelijk af met een goede sokketang en dan kun je hem er zo als het ware haaks om heen schuiven ,maar huplstukje is natuurlijk ook erg makkelijk.

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 13 Jun 2016, 23:55
by MarcoPeus
Thx voor de tip mannen, ik ben inderdaad uit ophoven, goed opgemerkt.

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 29 Jun 2016, 17:52
by MarcoPeus
Zooooooo, weer nieuwe APK op de GRX. Na een nieuwe gebruikte koplamp een peertje in de zijknipperlamp en een stofhoesje voor de stuurinrichting en ongeveer 3 weken kunnen we weer een jaar verder hobbelen. Wel binnenkort nog even een nieuwe middendemper ergens scoren want die had ik voor de APK dichtgelast maar zal toch op termijn vernieuwd moeten worden. Snel verser met de bachee.

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 03 Jul 2016, 09:16
by MarcoPeus
Van de week nog even een ritje Nijmegen gemaakt met mijn 405. Stukjes 150 blazen vindt hij helemaal niet erg. Wel is de uitlaat inmiddels weer aan het lekken, maar gelukkig heb ik een nieuwe liggen. Alleen nog even monteren.
Ander voorvalletje: Er is mij altijd verteld dat er een 70L tank in de auto zat, terwijl ik er van overtuigd was dat het 60L is. Nou afgelopen week dus gemerkt dat ik het bij het juiste eind had. Na 675km hield hij t voor gezien en stond ik voor het stoplicht dat op groen sprong net nadat de motor afsloeg door gebrek aan peut.
Bij t tanken kwam ik er dus achter dat er maar 60 liter in ging.
Wel weer bevestigd dat de 405 redelijk zuinig is, 1:11 met vrij veel stadsverkeer en ook stukjes laagvliegen op de snelweg. Hoef ik geen moderne "zuinige/milieuvriendelijke" auto voor te rijden. GO! 405.

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 03 Jul 2016, 11:50
by Beeperhorrie
Dat zou eigenlijk ook gewoon getest moeten worden. Vroeger viel het me bij de motoren ook op dat er met gemak tot wel 20% wordt overdreven.
De Honda met '16' liter tank kon vanaf droog tot de nok gevuld maar 13,15 liter op-nemen.
De Kawa met '24' liter tank kreeg er maar 20,5 liter in.
Ik had ook al twijfel over de 405. De 205 heb ik daarentegen al eens met ruim 52 liter kunnen vullen terwijl ik rijdend bij de pomp kwam, dat is dus meer als de aangegeven 50.

Re: Mijn 405 GRX

Posted: 06 Jan 2017, 19:53
by MarcoPeus
Vandaag bij vriend Diego een ZGAN stoel op kunnen halen uit een sloopauto die bij de Populier in Rotterdam lag. Ter vervanging van de bekleding in mijn 405. Diego bedankt voor het snelle schakelen en het demonteren. Wordt vervolgd.