Page 1 of 3

Kleppen speling

Posted: 26 Mar 2016, 18:43
by Ivo van Duijn
Even niet zeker van de kleppenspeling van de uitlaat. In het boekje wat in 57 bij mijn pick up is geleverd staat dat de uitlaatklep speling 0.20 is en in een olyslager staat dat het 0.25 moet zijn. Wie weet wat het moet zijn ?
Groet Ivo.

Re: Kleppen speling

Posted: 26 Mar 2016, 20:45
by 404noir
hoi Ivo, over welke auto/motor gaat het? benzine? diesel?

Los daarvan is het slim om wat ruimere klepspeling te hanteren , vooral op de uitlaatkleppen.
Dit vanwege de moderne benzine zonder lood. Beter te ruim afgesteld dan te krap.

Re: Kleppen speling

Posted: 26 Mar 2016, 20:56
by Ivo van Duijn
sja detail, het is een 403 u8 1500 benzine .

Re: Kleppen speling

Posted: 27 Mar 2016, 08:53
by 304 Friesland
Ik weet toevallig dat de klepspeling gewijzigd is vanaf ik geloof bouwjaar 1961 toen is het met 0,05 veranderd ,alleen als ik het weten moet zoek ik het altijd op om verwarring te voorkomen onthoud ik het dus niet.

Re: Kleppen speling

Posted: 27 Mar 2016, 09:57
by Ivo van Duijn
Dat is toch raar als ze dat veranderen. Ik had mijn kleppen gesteld aan de hand van het boekje uit 1957. Ik ga nu maar voor de zekerheid naar de 0.25. Maar ik ben zo benieuwd naar het verhaal van de aanpassing. Is het omdat het te krap bleek te zijn of is er wat verandert aan de motorblokken.

Re: Kleppen speling

Posted: 27 Mar 2016, 10:57
by Jacqabe
De wijziging heeft in 1962 plaats gevonden. Volgens mijn informatie vanaf de volgende chassisnummers:
403B 2558253, 403B8 2980681 en 403B7 3279049.
Het schijnt dat vanaf die tijd dezelfde uitlaatkleppen zijn toegepast als bij de 404 vanaf februari 1962.
Klepspeling van de uitlaatkleppen is gewijzigd van 0,20 naar 0,25 mm.

Groet, Abe

Re: Kleppen speling

Posted: 27 Mar 2016, 17:04
by Harrie
Als je de klepspeling anders afstelt dan voorgeschreven, verandert ook het "kleppendiagram",
dus de tijdstippen dat de kleppen openen en sluiten.
Dat zal ( mits ook toen de kleppen, nokkenas o.i.d. gewijzigd is ) een reden voor wijziging
kunnen zijn geweest. Het is beter, de juiste gegevens aan te houden ;)

Re: Kleppen speling

Posted: 27 Mar 2016, 17:31
by Jacqabe
Helemaal mee eens Harrie !!

Re: Kleppen speling

Posted: 28 Mar 2016, 09:49
by Ivo van Duijn
Dank voor de reacties.
Omdat de 403 met warme motor af en toe nog een hikje heeft met optrekken ga ik nog een keer de ruimere versie proberen maak dat niets uit dan gaat het weer terug naar de 0.20.

En omdat de topics met plaatjes het leukst zijn........
Image

Re: Kleppen speling

Posted: 28 Mar 2016, 17:35
by Harrie
Prachtige foto ! ;)

Zit de oorzaak van de hik niet in de carburateur ? Acceleratie-circuit ?