Page 1 of 5

Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 20 Mar 2016, 17:25
by MarcoPeus
Even verder aan de 309 GT vandaag. Na mijn werkbank ingericht te hebben met 2 bankschroeven (voor het geval dat he :mrgreen: ) de komborstel ter hand genomen en even wat roest weg borstelen onder de kofferbak en de achteras. Was ik al eerder mee bezig geweest maar heeft een tijdje stil gelegen.
Ongeveer op 20% geborsteld en wat roest omvormer erop gedaan dan kan dat zijn werk doen daarna (als het helemaal klaar is met borstelen en roest omvormer, RX5 er op en aflakken met RX10.
Als ik daarmee klaar ben kan de tank en de as er weer onder en kunnen de remmen aangesloten en ontlucht, maar zo ver ben ik nog lang niet.
Ook moet ik de voorremmen uit elkaar gooien, 8 jaar stilstand hebben de 309 geen goed gedaan en de voorwielen blokkeren. Schijven zijn heel roestig en alles zit vol met roestschilfertjes. Wordt tijd dus.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 20 Mar 2016, 18:00
by RogerSch
309 GT mijn droom uitvoering toen ik nog de 309 SR had... Want 1.6 van SR had maar 75 pk. Bij 160 was de koek wel op...

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 20 Mar 2016, 18:27
by RemcoFarina
Roestomvormer gebruiken voor RX5 wordt niet door de fabrikant voorgeschreven :!:

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 20 Mar 2016, 20:25
by MarcoPeus
Ik weet t Remco maar ik ben onzeker over de RX. Durf t niet goed gebruiken. Weinig ervaring ermee. Bovendien stond er een tekst op een spuitbus: Niet gebruiken op de buitenzijde van de carrosserie. Wat ik daar van denken moet weet ik niet maar het schept verwarring.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 21 Mar 2016, 00:12
by 403diesel
MarcoPeus wrote:Ik weet t Remco maar ik ben onzeker over de RX. Durf t niet goed gebruiken. Weinig ervaring ermee. Bovendien stond er een tekst op een spuitbus: Niet gebruiken op de buitenzijde van de carrosserie. Wat ik daar van denken moet weet ik niet maar het schept verwarring.
RX gebruik ik al best lang en ik heb er duidelijk betere ervaringen mee als bijvoorbeeld Fertan.
Niet op de buitenzijde van de carosserie gebruiken klopt wel. Het is op lijnolie basis waardoor het niet met reguliere lak overspuitbaar is.
Voor de onderkant van de auto is het een ander verhaal tenzij je ook de onderkant van de auto in fabrieksfinish / gespoten wilt hebben, dus zonder tectyl.
De RX 5 dient direct over de roest aangebracht te worden. Na droging verder afwerken met RX 10. Of bodysafe tectyl of eventueel ML voor de holle ruimten. De RX 7 voor holle ruimten gebruik ik zelf niet omdat het erg indroogt, ladtig te verwerken is (tixantroop) en het gereedschap lastig schoon te krijgen is.
RX 5 zit ook in het subframe van je 204 dacht ik met daarna Ml.

Mooi dat je weer met de 309 aan de gang bent. Zou toch leuk zijn er weer erns in te rijden.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 21 Mar 2016, 13:37
by RemcoFarina
403diesel wrote:Niet op de buitenzijde van de carosserie gebruiken klopt wel. Het is op lijnolie basis waardoor het niet met reguliere lak overspuitbaar is.
Voor de onderkant van de auto is het een ander verhaal tenzij je ook de onderkant van de auto in fabrieksfinish / gespoten wilt hebben
Daarvoor kun je RX10 in elk Ral-nummer krijgen.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 21 Mar 2016, 21:08
by 403diesel
RemcoFarina wrote:
403diesel wrote:Niet op de buitenzijde van de carosserie gebruiken klopt wel. Het is op lijnolie basis waardoor het niet met reguliere lak overspuitbaar is.
Voor de onderkant van de auto is het een ander verhaal tenzij je ook de onderkant van de auto in fabrieksfinish / gespoten wilt hebben
Daarvoor kun je RX10 in elk Ral-nummer krijgen.
Klopt maar Ral is beperkt en heeft geen metallics. Van RX 10 hebben dacht ik alleen zwart en Ral 9006 en 9007 metaaldeeltjes.
Bij mijn pickup heb ik de binnenkant in RX 10 Ral 7015 hetgeen redelijk in de buurt komt bij de originele Peugeot 463 Gris Utilitaire.
1023 komt weer redelijk in de buurt bij het Kobalt blauw maar naast elkaar vloekt het behoorlijk.
Ik heb RX nog niet gebruikt in wielkasten dus weet niet hoe dat houdt op termijn in verband met steenslag e.d.

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 24 Mar 2016, 20:38
by Henk50
Ik heb RX10 5 jaar geleden in een 205 roestige wielkast gebruikt, inmiddels verkocht maar het zat er nog prima op. Twee lagen dacht ik, met een laag RX05 er onder. 5 jaar is nog niet zo veel, maar als eerste indruk: heel goed spul!

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 25 Mar 2016, 14:45
by MarcoPeus
Onderzijde van de 309 verder afgewerkt in de RX5, Had ik beter buiten kunnen doen want het druppelt en ruikt ontzettend.
Nu minimaal 24 uur laten drogen en dan afwerken in RX10

Re: Werkzaamheden aan mijn 309 GT

Posted: 17 Apr 2016, 15:03
by MarcoPeus
RX10 is mooi spul, vandaag de onderzijde van de GT kunnen afwerken..
Tank er weer onder, handremkabels vastzetten en remleiding op maak maken die naar achter loopt. Morgen de achteras misschien er weer onder sleutelen.
Toen even verder aan de voorzijde. Het stuurhuis heeft al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren speling en aangezien ik een sloop stuurhuis had liggen moest dat er maar onder komen. Helaas heeft dat stuurhuis ook een hoes kapot dus dat wordt ook weer hobbieën.
Bij demontage van de linker spoorstang ontdekte ik een klein roestplekje, met een schroevendraaier werd dit echter een roest GAT van wel 6cm. :o :cry:
Ook nog maar "even" aanpakken dus. Naast de remmen voor, de distributie, grote beurt enz enz.................. Hij gaat lekker :D