205 gekocht -MarcoPeus-

Voor de Peugeot 205 en 309
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

205 gekocht -MarcoPeus-

Post by MeneerPeugeot »

MarcoPeus wrote:Ik kon me niet beheersen vanochtend toen ik bij mijn sloper een 205 zag staan die "ingeruild" was voor geld. APK vandaag verlopen, bumper kapot, koppakking lek natuurlijk etc etc.
Een 97er Generation 1.4 in blauw. Leuke wagen, ruim 2 ton gelopen. Best netjes nog afgezien van die bumper en wat zooi in de auto.
Ik snap niet waarom mensen een auto moeten vullen met afval als ze er in rijden. Ik heb vorig jaar een 206 meegenomen van diezelfde sloper en dat was ook al zo'n vuilnisvat.

Anyway, ik haal m zsm op want die mannen zijn beesten die nergens om malen als het een niet-duitse auto betreft en dan zal ik wat meer info posten.
403diesel wrote:Best goed rijdende karretjes. Is deze voor de zaak? Voor in je museum is deze nog wat jong denk ik?
MarcoPeus wrote:Neu, opknappen en doorverkopen. Ga de koppakking aanpakken en dan wat knutselen hier en daar. Leuk. Ik had toch niks t doen HAHAHA :oops:
Wok wrote::mrgreen:

Welja... en dan zeggen ze dat ik erg ben met auto's kopen.... :lol:
figlio del commesso wrote:3 of 5 deurs ?
RogerSch wrote:De vergelijking met iemand die een hond uit het asiel koopt net voordat ie een spuitje zou krijgen, komt bij mij op. ;)

Geweldig dat je dit doet! Ben benieuwd hoe ie er uitziet.
MarcoPeus wrote:
RogerSch wrote:De vergelijking met iemand die een hond uit het asiel koopt net voordat ie een spuitje zou krijgen, komt bij mij op. ;)

Geweldig dat je dit doet! Ben benieuwd hoe ie er uitziet.
Roger, dat zou best wel eens kunnen. Ik vond het zo erg dat die kleine 205 daar zomaar zielig stond te zijn tussen al die wrakken en containers vol schroot. Ik kon me niet beheersen.

@Wiljan, We zijn allemaal erg. Kopen en verkopen is d'n Ollander's natuur denk ik. Ik vind het in ieder geval heerlijk.

Het is een 3 deurs.
Harrie wrote:mooi dat er weer een 205 gered wordt !

succes met opknappen, Marco ;)

foto's ! :mrgreen:
MarcoPeus wrote:Thx Harrie. Morgen "even" ophalen bij Zelissen voordat hij vol deuken geduwd wordt.
Ik zoek nog wel een voorbumper denk ik voor die auto dus als iemand iets heeft. Overige info en fotos volgt.
ton wrote:Hoe is de huidige stand van zaken Marco ?
MarcoPeus wrote:Staat (helaas) nog steeds bij de sloper achterom, geen tijd gehad tijdens de feestdagen om 'm op te halen. Wel al op naam gezet maar te druk geweest.
Komt komende week wel weer. Morgen eerst aan de 305 snel gaan sleutelen want die moet maandag gaan rijden.
MarcoPeus wrote:Zo, eindelijk de 205 ook maar opgehaald vandaag. Kon ik eindelijk eens bij nadat ze veel schroot hadden verplaatst. Ik zie net dat ik dat 20 december al had willen doen maar te druk geweest. Nu staat ie dan thuis en kunnen we gaan inventariseren. In ieder geval een voorbumper, remblokken en misschien schijven (lampje brand), koppakking wellicht. En GOED poetsen, gelukkig kan ik dat heel goed HAHA.

Dus 3 slachtoffers thuis staan. Hij gaat lekker. Hebben we tenminste wat te doen als de lopende werkprojecten ten einde zijn.
MarcoPeus wrote:Nou, vandaag eens wat geknutseld aan de Generation.
Image
Allereerst de puinhoop eens uit de auto halen. 40 parkeerbonnetjes, pennen, troep, allemaal de vuilbak in met die handel.
De kaartenhouder ven het rechter portier lag er af. De gaten in de deur waar de schroeven in zitten waren helemaal uitgelubberd. Daar eens een paar ferme tikken met een hamer op gegeven en de schroeven gaan er weer in. Dat zijn de leuke klusjes. ook het rechter knipperlicht hing met ducttape aan het spatbord vast. Oorzaak: een kleine tik op de neus en het spatbord hadden de rand waarover het knipperlciht valt naar buiten gedrukt waardoor het knipperlicht glas gebroken was en los hing. Uitdeuken maar weer en knipperlicht lijmen en weer vast zetten. De hamer en Polymax zijn mijn beste vrienden vandaag :mrgreen:
De bumper is helaas einde oefening en moet er af zodat er een andere op kan.
403 Friesland wrote:Onderdelen zoals een bumper kosten erg weinig bij winparts ,daar kun je vaak niet eens een gebruikte voor ophalen.
MarcoPeus wrote:Ik merk regelmatig dat de onderdelen die ze bij de sloperijen verkopen zo duur zijn dat je er bijna 2 nieuwe voor hebt ja. Wilde laatst een buitenspiegel kopen voor een corsa. Moest 20 euro kosten op de sloop, als ze m hadden, gelukkig hadden ze 'm niet. Een nieuwe kost 13 euro......... Als voorbeeld.
403 Friesland wrote:Een linkje ter info
https://www.winparts.nl/carrosserie-pla ... 14537.html
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by MeneerPeugeot »

MarcoPeus wrote:Bedankt Hans, die had ik ook al gevonden, Koopje als je t mij vraagt. Bij de sloop vragen ze ook al 3 a 4 tientjes voor een bumper denk ik, dan kun je beter een nieuwe kopen.
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... 0002922a8/
MarcoPeus wrote:Tussen de buien door "even" de koplampen uitgebouwd om ze binnen droog te föhnen. Op weg naar binnen zag ik dat ze wel HEEL erg vies waren dus ik besloot om ze eens lekker uit te wassen en alle zwarte smurrie eraf te halen.
Lekker warm water erop laten slopen, beetje sop en opeens had ik 1 glas in de handen :o .
Geluk bij een "ongeluk": het glas is niet gebroken en ik had toch al een tube polymax. Daarnaast kon ik de lamp helemaal schoon maken. Besloten om de andere ook maar zo aan te pakken maar die wilde zich niet zonder slag of stoot gewonnen geven. Een originele lamp zo bleek tegenover een Valeo aan de andere zijde.
Nu zijn beide lampen helemaal schoon en kunnen weer ingebouwd worden. De zekerheid dat de lampen nu goed afgedicht zijn en er minder snel water en vuil in kan komen is wel een leuk gevoel.
Orin_de_Droog wrote:Nog even over de "nieuwe" bumpers, deze zijn vaak erg zwak en licht vergeleken met de originele bumpers van de 205, oppassen dus dat je geen exemplaar hebt die in het midden inzakt, dat geeft een raar gezicht aan de front van de auto spreek ik uit ervaring ;)
MarcoPeus wrote:OK, dank voor de tip, heb je goeie ervaringen met een speciaal merk? Of bij een leverancier gekocht?
Orin_de_Droog wrote:Ik had hier toen een voorbumper gehaald;
http://www.artaparts.nl/peugeot-peugeot ... sten/0/304

Die is nog wel te doen, alleen krijg je wel een lelijke neppe chromen sierstrip, dus zowieso eentje zonder bestellen, scheelt euro's en kan je makkelijk een vervanging voor vinden op de sloop.
Let wel; het blijft slap spul, en ik kan niet 100% garanderen dat jouw bumper net zo goed zal zitten als die van mij deed.

Ik heb zelf er voor gekozen om ze weer te vervangen voor originele exemplaren omdat dat gewoon veel strakker zit;
http://i.imgur.com/HGqvqcj.jpg
http://i.imgur.com/qOEmcd1.jpg

Succes verder!
Mvg, Orin.

Edit; overigens lijkt Dieterich mij een goed merk kwa imitatie, maar dan kom je met prijs toch op hetzelfde neer als dat je naar de sloop gaat.
Peusgek wrote:Ja, als het puur voor de handel is kun je er net zo goed een imitatiebumper opzetten van een beetje kwaliteit...

Zou je de 205 houden dan zeg ik direct "zoek een goede originele bumper!", die zijn echt beter! ;)
MarcoPeus wrote:Eens even een inventarisatie gedaan van de benodigdheden voor de Generation:

Koppakking + pakkingset kop
Distributieset + Waterpomp
Bougies + alle filters
En ff de remmen bekijken om te zien of die vervangen moeten worden:
Image


Twijfelgevalletje................. :mrgreen:
403diesel wrote:Schijven lijken zo op de foto wel erg dun.

Leuk karretje hoor.
MarcoPeus wrote:Scheermessen zijn t :mrgreen:
Harrie wrote:nieuwe zullen bij een goede automaterialenzaak geen kapitaal kosten.
let wel op de harmonica-rubbers van de geleidestiften, en de stiften zelf. De klauw moet daarop goed kunnen glijden.
suc6, grt, Harrie
Peusgek wrote:Niks mis mee... :roll:

Succes met de werkzaamheden, ik ben benieuwd naar de vorderingen! ;)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by MarcoPeus »

Vandaag even snel tussendoor de kop verwijderd. 1,5u lag hij er naast. Geen minuut te vroeg want de distributieriem is behoorlijk versleten en de spanrol hoor je rammelen. Tijd voor nieuwe meuk dus.
Uiteraard zijn diverse rubberen slangen keihard geworden en er braken er dus ook 2 en 1 heb ik moeten los snijden (naar de rembekrachtiger)
De koppakking zag er nog vrij netjes uit, geen bulten in de pakking maar lekte toch aanzienlijk veel olie.
Wat me wel opviel en een beetje zorgen baart is de slechts 1 liter olie in t carter en maar 2-3 liter KVS (oftewel kraanwater) in de radiateur.
Morgen even een koppakkingsetje (klepseals, uitlaatpakking, kleppendekselpakking etc) halen en 10 nieuwe kopbouten.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Koen_205
Posts: 62
Joined: 19 Feb 2016, 18:58

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by Koen_205 »

Leuk Project!! Ik ben zeer benieuwd naar het verdere werk die je gaat uitvoeren en ga je project volgen!! ;)

Koen
205 XR 1.3 1984
205 Sacré Numéro 1.1 1995
205 CJ 1.4 1992
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by MarcoPeus »

Ff wat meters kunnen maken vandaag. De 205 voorzien van nieuwe remschijven en blokken (scheermessen van schijven en blokken helemaal op), alle filters (benzine/lucht) vervangen, waterpompje en spanrol vernieuwd, koelvaatje schoon gemaakt (wat een meuk zat daar in) en toen de voorbumper maar even getackeld.
De onderlip zit vast met wat plastic clips, 3 van de 4 braken dus af helaas. De bout klemmen waar de bumper mee vast zit brak dus met 3 stuks af.
Zijn die clips en bout klemmen nog nieuw leverbaar? Weet iemand dat?
De onderste grill is ook redelijk gehavend maar nog wel bruikbaar als ik de clips er over verdeel

Maandag krijg ik een nieuwe pakking set en kopbouten binnen en dan kan de kop er weer op en is dit projectje alweer bijna klaar.
Helaas geen foto toestel bij me en een lege telefoon dus even geen foto's

Ow ja en de kleppendekselpakking nog even eraf gehaald, nou ja gehaald, was meer eraf gepeld. Zo hard en bros, dat moet haast wel gaan lekken.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Koen_205
Posts: 62
Joined: 19 Feb 2016, 18:58

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by Koen_205 »

Mooi werk!

Normaal zijn de bouten verkrijgbaar bij Peugeot, de clips ben ik niet zeker.
Ik bestel meestal een setje van 'van wezel'. Heb je alles in 1 keer en is het weer goed voor lange tijd.
Bestelnummer staat op het zakje.
image.jpeg
image.jpeg (188.97 KiB) Viewed 11252 times
205 XR 1.3 1984
205 Sacré Numéro 1.1 1995
205 CJ 1.4 1992
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by Bart-Peugeot »

In bezit van een 308 en 504.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by MarcoPeus »

Die had ik ook al gevonden inderdaad en inmiddels ook al besteld:
http://www.artaparts.nl/peugeot-peugeot ... delen/304/
Incl. een nieuwe bumper voor nog geen 25 euro incl BTW. Hopelijk heeft deze webshop ook alles ECHT leverbaar, in het verleden al eens ervaring mee gehad dat hij dat niet had maar wel verkocht.
Meteen een nieuwe koplamp en bumperbalk voor mijn 405 mee besteld maar daarover elders meer.
De meuk komt dinsdag hopelijk binnen en dan kunnen we weer verder knutselen en opbouwen. Morgen komen de kopbouten en de pakkingen binnen en dan met een beetje geluk kan ik morgenavond de auto weer lopend hebben. #Benieuwd
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
RogerSch
Posts: 348
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by RogerSch »

Goed bezig!
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 205 gekocht -MarcoPeus-

Post by MarcoPeus »

Vandaag even de kleprubbertjes vervangen en de kleppen schoon gemaakt. Hele dikke aangekoekte resten op de inlaatkleppen lieten zien dat de kleprubbers al lang geleden vervangen hadden moeten worden. Dikke lagen aangekoekte roet afgebikt met een schroevendraaier en toen geborsteld met een staalborstel. Zien er weer netjes uit, en er kan weer voldoende mengsel de cilinder in.
De kleprubbers waren zo bros dat ze bij demonteren bijna allemaal braken. Gelukkig zitten er nu 8 nieuwe op zodat de auto weer even d'r tegen kan.

Meteen ook even de nokkenas keerring vervangen, lekte een heeeeeeeel klein beetje en ik had toch een hele set pakkingen dus maar meteen mee vervangen. Hopelijk morgen de inlaat en uitlaat spruitstukken monteren met desbetreffende pakkingen, alles even goed afsoppen en dan t kopje weer er op met nieuwe kopbouten. Misschien morgenavond alweer starten.
Wel even nog wat rubberen slang ergens vandaan toveren, de bekende vaccuum slangen nabij t inlaatspruitstuk zijn allemaal keihard door ouderdom en moeten vernieuwd worden. Breken al als je er naar kijkt.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply