Omdat ik het niet laten kan.

Allerhande onderwerpen die niet eens met Peugeots te maken hoeven te hebben
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by PeterH »

Mijn tante die in de Ardennen woonde had er ook ooit zo een Skoda 105.
De voorkant van de auto kwam regelmatig omhoog op slechte wegen.
Toen de de bocht naar links wilde nemen en het stuur naar links draaide, reed de auto rechtdoor de weg af, omdat de voorwielen de grond soms niet raakten.
Gelukkig stond er een boom die haar tegenhield.
Toen is ze op een Lada 1200 overgestapt
Scoda 105, 110 en ook de coupe zijn leuke wagens, maar je moet je als chauffeur wel een beetje aanpassen aan de wagen.
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by aixpeugeot »

mijn favorit is het helaas niet. maar de een heeft er wel wat mee. tegenwoordig zijn ze idd zeldzaam ja of je ziet ze nagenoeg niet. maar ik begrijp t wel dat je deze niet had kunnen laten staan. alvast succes met de verdere werkzaamheden.
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by paull en paulla »

304 Friesland wrote: 30 Sep 2023, 20:38 Knap dat je het in een keer raad jawel dus.
Een 105 van 1981 die volgens zeggen maar 10dkm gereden heeft en 30 jaar stil gestaan.
Loopt mooi ,zat invalide bediening in maar dat is er al gedeeltelijk uit verder wel gaaf maar wel een opknapper maar heel leuk om een keer mee bezig te zijn.ImageImageImage

Verstuurd vanaf mijn motorola one zoom met Tapatalk
Ah, een Favavrit. Een excollega reed er ook mee, begin jaren tachtig.
Iedere week aan sleutelen. Wat geen bezwaar is als je, zoals wij, van sleutelen een hobby maakt.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by 304 Friesland »

Al een poos niks gepost , krijg schijnbaar geen meldingen meer als er iets gepost word dus nu even kijken en de belevenissen weer even plaatsen.
Al een hoop aan de Skoda gedaan , ook wat onderdelen in Hongarije besteld omdat ik die hier niet vonden kon en in Tjechie niet verstuurd kreeg en mijn vrouw het contact goed in Hongarije kon leggen.
Nieuwe stuurkogels omdat het plastic vergaan was en ashoezen die waren gaar en nog de nodige dingen , remmen deels vernieuwd en nieuwe remslangen en banden , 30 November naar de rdw dan moet hij eigenlijk ook gelijk apk klaar zijn zodat als ik het kenteken heb hem gelijk hier kan laten keuren .
Best een leuke en natuurlijk vooral simpele auto .
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by IVARIO »

Erg leuk, zo'n Skoda en dan ook nog in mijn favoriete kleur geel...
Het is dat ik al drie gele auto's heb en geen plaats meer heb...
VW.JPG
VW.JPG (193.7 KiB) Viewed 258 times
Garage De Achtertuin.jpg
Garage De Achtertuin.jpg (623.25 KiB) Viewed 258 times
WhatsApp Image 2023-06-28 at 21.06.16.jpg
WhatsApp Image 2023-06-28 at 21.06.16.jpg (426.82 KiB) Viewed 258 times
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by PeterH »

Mooi man!
toen ik mijn rijbewijs haalde in 1980 heb ik (toen) ook naar volgende nieuwedealerauto's gekeken. (wat was er toen in Belgie toch veel te koop voor weinig geld)
in volgorde van goedkoop naar ietwat duurder
-Zastava 750 (Fiat 600) (69.000 fr)
-Skoda 105-120 (75.000 fr)
-Dacia (Renault 12) (80.000 fr)
-Lada 1200 (80.000 fr)
-Seat Fura (Fiat 127) (90.000 fr)
-Renault4
-Polski Fiat 125
-Triumph Spitfire (beetje te duur)
-Saab 96 (te duur)
Uiteindelijk ben ik dan toch niet voor een nieuwe gegaan omdat ik ervoor zou moeten lenen, maar heb een tweedehands Lada 1500S (2103) gekocht voor 10.000 fr (en 2 potten blauwe lak, want het was een witte met roestgaten) :D
Dat je ook kon lassen aan een auto was mij in die jaren totaal onbekend, ik heb toen dus behoorlijk wat glasvezelmatten, polyester en plamuur verbruikt.
je kreeg toen ook behoorlijk wat meelijwekkende blikken te verwerken uit je omgeving als je in dit soort van auto's wilde rijden.
Ik heb ook maar twee foto's gemaakt, want ik kreeg gelijk de opmerking van mijn ouders dat ik geld aan het verspillen was met foto's van deze auto. Het spuiten van de auto heb ik dus ook stiekem op de oprit (eerste foto) gedaan toen mijn ouders niet thuis waren.
1980.linden.jpg
1980.linden.jpg (67.63 KiB) Viewed 242 times
lada 1500S.jpg
lada 1500S.jpg (106.68 KiB) Viewed 241 times
Wat zou ik graag terug naar 1980 gaan en een van bovenstaande nieuwe auto's kopen.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by PeterH »

In 1988 kon mijn vader nog vlak voor zijn pensioen een nieuwe auto zonder BTW kopen.
Deze Saab 900 heb ik dan van hem overgenomen en is in 2023 nog steeds mijn dagelijkse wagen met een probleemloze 520.000 km op de teller.
Deze was (in 1988) wel een stuk duurder dan bovenstaande modellen (in 1980) met 465.000 fr (of 11.625,- euro omgerekend)
s900.jpg
s900.jpg (213.53 KiB) Viewed 220 times
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by 304 Friesland »

Zo op de foto,s toch een hele leuke Lada geworden , toen keek men er natuurlijk anders tegen aan dan nu , nu heb je hem echt als klassieker en een mooie kost meer dan hij nieuw gekost heeft .
Maar was idd een toch wel mooie tijd ,auto,s van toen gingen naar de sloop omdat ze verrot waren , nu gaan ze naar de sloop omdat ze al snel financieel totall loss zijn als er wat aan de electronika mankeert best wel slecht voor de natuur omdat ze dat van matige kwaliteit maken ,echt een weggooi maatschappij .
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by PeterH »

Ik ben begin jaren 80 heel vaak op sloperijen geweest.
Je kan je nu niet meer voorstellen wat voor prachtige jaren 30-40 en 50 automobielen stonden te wachten voor vernietiging.
Nu heet zoiets garagegoud of barnfind, toen was het gewoon oud ijzer.
Er zijn in Belgie ook zeer veel Amerikaanse wagens verkocht, vooral ten tijde van Jimmy Carter, toen de Dollar op een dieptepunt stond en deze wagens lachwekkend goedkoop waren.
Omdat je in die jaren de aankoop van je auto op 5 jaar van de belastingen kon aftrekken, en omdat Belgie belast op cilinderinhoud, kwamen zowat al deze Amerikanen na 5 jaar op de sloperij terecht, wegens tweedehands onverkoopbaar.
Een neef van mij is begin jaren 80 naar Boston geëmigreerd, hij had een Rover VandenPlas 3500 van enkele jaren oud. Deze heeft hij ook voor 50 euro achtergelaten op de sloop omdat hij er op geen enkele wijze vanaf geraakte.
Spijtig!
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: Omdat ik het niet laten kan.

Post by IVARIO »

Ja, leuke Lada, mooie kleur lichtblauw ook.
En zo'n Rover Vandenplas of Vitesse vind ik ook heel gaaf. Heb er nog de originele folder van uit begin jaren tachtig. Ik spaarde in die tijd autofolders en schreef de auto-importeurs aan, die vaak iets terug stuurden.

Ik kan me van Nederlandse auto-sloperijen uit begin jaren tachtig niet herinneren dat er, zoals blijkbaar in België, veel autos' stonden van jaren vijftig en ouder. Voornamelijk jaren zestig in zeventig. Ik ging daar wel eens heen om auto-emblemen en nummerborden eraf te halen, die ik ook spaarde.
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
Post Reply