Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Voor de Peugeot 203 en 403
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

-
Last edited by PeterH on 27 Aug 2023, 14:22, edited 1 time in total.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Ik wacht ook nog op enkele chroomonderdelen die nog niet terug zijn uit Hongarije, zoals de bumperrozetten (en leeuw op de motorkap), zodat ik de voorbumper weer vast kan maken zoals het hoort.
Eerstvolgende is wissel van het dashboard met een nieuw gespoten exemplaar. Is moeilijker dan gedacht omdat de knopjes niet gemakkelijk los te maken zijn. Daarna ruiten erin (de nieuwe rubbers heb ik al liggen)

Dat het wat langer duurt is positief voor het uitharden van de nieuwe lak. Bij mijn Volvo PV (2 jaar geleden) heb ik de ervaring dat het snel opbouwen van de auto na het spuiten) toch invloed heeft op de niet volledig uitgeharde lak. Miniscule krasjes door het vaak errond te lopen zijn dan toch onvermijdelijk als je te snel wil opbouwen.
Over 2 weken ga ik weer verder met de Peugeot. De zomer gaat snel voorbij, dus ik mag wel een beetje opschieten.
Last edited by PeterH on 31 Oct 2023, 12:32, edited 3 times in total.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Vraagje:

heeft iemand ervaring met dit soort grote banden op een 203?
Mij werd geadviseerd om ze alleen op de achterwielen te leggen, omdat de voorbanden ergens tegen zouden schuren door de grootte.

Grote banden zijn een oplossing om het toerental een beetje te reduceren bij 100 km/u
Als ik ze alleen op de achterwielen kan leggen, dan heb ik ook een tweede reservewiel nodig. (waar kan ik dit vinden?)

Deze banden zijn wel behoorlijk aan de prijs (zelfs 120 euro per stuk duurder dan de veel grotere Whitewall Cadillac banden die ik recent gekocht heb)
203band.jpg
203band.jpg (199.79 KiB) Viewed 3998 times
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Afgelopen 2 maanden wat minder zin gehad in de 203
Ik heb nu bijna alle onderdelen binnen (ruitenwisser onderdeeltjes, rubbertjes, electra etc...) behalve dan de nieuw verchroomde bumperrosetten, motorkapleeuw en 2 Robri sierstukken voor de achterspatborden, die wachten nog steeds op de transporteur uit Hongarije.
-Volgende stap is het ruitenwissermechanisme terug monteren (ik heb nu eindelijk alle rubbertjes etc)
-daarna nieuw gespoten dashboard monteren (de kabeltjes zijn nog een uitdaging voor mij.
-dan kan de voorruit er eindelijk in met verse rubbers.

Dit alles gaat wel een stuk gemakkelijker als er nog geen ruiten in de auto zitten ;)
Ook een voordeel van mijn traagheid is dat de lak ondertussen tijd heeft gekregen om mooi, krasloos uit te harden.
User avatar
Marielouise
Posts: 21
Joined: 23 Jul 2022, 16:32

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by Marielouise »


PeterH wrote:Vraagje:

heeft iemand ervaring met dit soort grote banden op een 203?
De 17x400 zaten toch standaard op de L, CL, U6 en C5? Dus waarom zou dit niet passen voor?

Zaten ook op de fourgonnette toen ik deze kocht en liepen niet aan. Vind ze eerder achter krap qua aanzien.

Aangezien die van mij zeer oud en uitgedroogd waren vervangen voor moderne Michelin banden omdat ik de 17x400 nergens aangeboden zag.

Maat 185/75 R16 met 17x400 binnenband op 3 bar.



PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

-Uiteindelijk heb ik voor de remlichten NOS lichten gebruikt van Peugeot/Citroën.
-Ik wacht nog steeds op enkele chroomdelen (2e lichting).
-Het plaatsen van de nieuwe tochtraamrubbers is voor mij een uitdaging, soms vraag ik mij af of het wel de correcte rubber is.
-De hemel wil ik ook vervangen, nu zit er zoiets zelfgemaakt in. Ik wil graag een witte vinyl hemel met gaatjes, ook de stoelen en deurpanelen wil ik
met vinyl laten bekleden. Nu is het grijs, ik denk dat (donker? rood mooi staat met de goudgele buitenkleur.
-Om de vastgesmolten dashboardknoppen aan de motorzijde los te maken heb ik toch echt een brug nodig, dus dat moet maar even wachten. Een
dagje reserveren in de doe het zelf garage in het Westelijk havengebied de komende weken.
-Het achterraam erin zetten met een koordje ging prima, duurde maar 5 minuten met de verse rubber. (de oude rubber was helemaal versteend)
-Mechanisch is de 203 prima, voor ik aan de koets begon (zomer 2022) heeft Ko de Fouw nog alle remmen vernieuwd, nieuwe koppeling/drukgroep geplaatst motor
eruit en terug erin en doorgesmeerd, dus in principe zou de 203 prima moeten rijden.
-Moet nog bestellen: 5 nieuwe banden en laatste stuk uitlaatdemper (eerste deel heb ik al binnen)
-De zomer gaat snel en ik heb ik weinig vrije tijd, maar haast en spoed gaat ook maar zelden goed
203_achter.jpg
203_achter.jpg (121.38 KiB) Viewed 3729 times
Last edited by PeterH on 31 Oct 2023, 12:35, edited 1 time in total.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

De rubbers van de tochtraampjes waren versteend, uitgekapt met hamer en schroevendraaier en nieuwe rubbers geplaatst vandaag.
Alu sierstrips teruggeplaatst rond zijramen.
Voorruit geplaatst in 10 minuten met 2 linkerhanden en nieuwe rubber want de oude was ook versteend. (heerlijk hanteerbaar die oude auto's)
Beetje bij beetje zorg ik ook voor roestpreventie tijdens het opbouwen. Binnenkant deuren met Mike Sanders ingekwast na het product op 120
graden verwarmd te hebben. De bovenkant van de deuren en moeilijke plekjes gemakshalve met ML spray ingespoten.
Volgens de fabrikant blijft Mike Sanders als roestbescherming meer dan 40 jaar werken, ML daarentegen droogt heel langzaam uit en verliest na 7 a 10 jaar de werking tegen roest.
203binnenkant deur2.jpg
203binnenkant deur2.jpg (120.8 KiB) Viewed 3405 times
ML.jpg
ML.jpg (30.18 KiB) Viewed 3405 times
Mike Sanders.jpg
Mike Sanders.jpg (34.7 KiB) Viewed 3405 times
Last edited by PeterH on 31 Oct 2023, 12:36, edited 1 time in total.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Versteende rubber van tochtraampjes uitgekapt en vervangen door een versse gummie
Tochtraampje.jpg
Tochtraampje.jpg (125.69 KiB) Viewed 3403 times
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Nieuwe accu geplaatst. Dit is de eerste auto op leeftijd die ik tegengekomen ben met nog de originele niet verroeste accubak.
voorkant.jpg
voorkant.jpg (433.7 KiB) Viewed 1395 times
De grijze binnenbekleding vloekt een beetje met de gele buitenzijde.
Met HG lederverf heb ik alvast de deurbekleding een beter passend kleurtje gegeven (de voorbank heeft nog de oude kleur)
deur.jpg
deur.jpg (312.63 KiB) Viewed 1395 times
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Zekeringen: ik zoek nog wat info over het zekeringenkastje van de 203
links van het stuur, aan de onderkant van het dashboard zitten 3 knoppen, ik vermoed dat dit een soort van zekeringen zijn?
probleem opgelost :)
Last edited by PeterH on 09 Nov 2023, 16:36, edited 1 time in total.
Post Reply