Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Voor de Peugeot 203 en 403
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Na een lange pauze (ik heb er niet altijd evenveel zin in), is het nog eens tijd voor een overzicht van de stand van zaken.
-ik wacht nog steeds op het resterende chroomwerk (nu al 8 maanden, maar de Hongaarse prijs maakt dan wel weer veel goed).
-het is een hels karwij met al die atributen die aan de deuren zitten (sluitwerk, ramen, redelijk afgeleefde sierstrips etc...). Het klapraampje aan de bestuurdersdeur
is uit zijn voegen geschoten. In de deur schijnt een bijna onbereikbaar frame te zitten wat eerst los moet om het klapraampje terug vast te zetten.
-Van de klaprichtingaanwijzers mis ik nu ook de klemmetjes om ze vast te schroeven. Ondanks dat alles mooi in gelabelde zakjes gestoken werd.
-De hemel krijgt over enige tijd ook een nieuwe bekleding (van dat klassieke plastik met perforatiegaatjes)
-Tijdens opbouwen krijgen alle (na opbouw onbereikbare delen) een waxbehandeling met Mike Sanders en ML, zodat deze 203 de komende 50 jaar niet meer gaat roesten. Het duurt allemaal maar wat langer dan, maar beter ineens goed doen.
-nog op zoek:
-ruitenwisserarmen (naar elkaar toe draaiend) (besteld en ontvangen bij APH)
- 5 geschikte banden
- laatste stuk demper uitlaat
-afsluitbare dankdop
-enige tijd terug kreeg ik de motor niet meer aan de praat, maar vandaag startte deze onmiddelijk zonder sputteren na 8 maanden stilstand.
Het lag aan de contactpuntjes, heeft men mij duidelijk gemaakt, met dank voor de technische assistentie van dhr Haaima.
Enkele plaatjes van de toestand op dit ogenblik van deze 203 in het Citroen "Nouveau Jeune" kleurtje: en Nee!, deze is nog verre van klaar...
2023-11-09+203_1.jpg
2023-11-09+203_1.jpg (143.78 KiB) Viewed 397 times
2023-11-09 203_2.jpg
2023-11-09 203_2.jpg (279.27 KiB) Viewed 397 times
2023-11-09 203_3.jpg
2023-11-09 203_3.jpg (132.95 KiB) Viewed 397 times
Last edited by PeterH on 05 Dec 2023, 17:08, edited 5 times in total.
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by paull en paulla »

Chapeau :!: Vakwerk :) Laatste loodjes nog. En dan :?:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

De Peugeot 203 wordt definitief mijn laatste deelrestauratie.
De klassiekers die ik nu heb, probeer ik natuurlijk allemaal te houden indien mogelijk, en ervoor te zorgen dat ze in prima conditie de toekomst inrijden.
onderstaande klassiekers heb ik gelukkig nog. Het waren stuk voor stuk slopers, wachtende op demontage.
Indien ik al deze auto's zelf niet serieus opgefrist zou hebben, zouden ze allemaal niet meer bestaan. Ik beschouw het zelf als behoud van erfgoed.
Opbouwen heb ik altijd leuk gevonden, het rijden zelf vind ik minder interessant. En afstand nemen is ook moeilijk omdat je er een veelvoud meer ingestoken hebt dan je er ooit voor kan terugkrijgen, maar hobbies kosten nu eenmaal geld en ik ben bovendien ook geen tweedehands-autoverkoper.
Als de 203 klaar is (en dat is bijlange na nog niet het geval), dan wordt het tijd voor andere dingen in het leven.
Zo heb ik al ruim 20 jaar geen vakantie meer genomen omdat ik mijn inkomen helaas ook maar eenmaal kan uitgeven.
Alles gaat ook maar zo snel vooruit als het geld binnendruppelt. Maar geduld loont zich soms. (en soms ook niet)
Last edited by PeterH on 15 Nov 2023, 12:52, edited 5 times in total.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Vandaag, toen ik de 203 buiten gezet had om een paar foto's te nemen, stopt een auto voor de deur, een oudere man (tachtiger) stapt uit en begint een gesprek met mij.
Hij had ook ooit een 203, vertelde hij. Voor deze wagen had hij een uitgebreide revisieset gekocht (cilinders, zuigers, nieuwe radiator en vele pakkingen en nog wat nieuwe onderdelen).
Hij wou ervan af en vroeg of ik interesse had.
Ik denk dat ik maar eens ga kijken. Alleen is mijn woning nu al volgestouwd met het meest diverse spul. Ik zou beter verkopen i.p.v. steeds dingen extra te kopen.
Maar ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig.
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by paull en paulla »

PeterH wrote: 09 Nov 2023, 15:51 Ik beschouw het zelf als behoud van erfgoed.
Opbouwen heb ik altijd leuk gevonden, het rijden zelf vind ik minder interessant.
Dan wordt het tijd voor andere dingen in het leven.
Maar geduld loont zich soms en soms ook niet)
Roerend eens :!:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by IVARIO »

Wat een mooie verzameling!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

PeterH wrote: 09 Nov 2023, 16:24 Vandaag, toen ik de 203 buiten gezet had om een paar foto's te nemen, stopt een auto voor de deur, een oudere man (tachtiger) stapt uit en begint een gesprek met mij.
Hij had ook ooit een 203, vertelde hij. Voor deze wagen had hij een uitgebreide revisieset gekocht (cilinders, zuigers, nieuwe radiator en vele pakkingen en nog wat nieuwe onderdelen).
Hij wou ervan af en vroeg of ik interesse had.
Ik denk dat ik maar eens ga kijken. Alleen is mijn woning nu al volgestouwd met het meest diverse spul. Ik zou beter verkopen i.p.v. steeds dingen extra te kopen.
Maar ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig.
Gisteren heb ik een bezoekje gehad bij deze man, hij woont 1 km van mijn woning, dus even een wandeling gemaakt en een kijkje gaan nemen, maar de spullen nog even daargelaten.
Het was een apartement van zo een 60 m2 waar hij in 1965 was komen wonen. Tegen alle muren stonden vitrinekasten met modelauto's, vrachtwagens, bussen (1:43 = 10cm)), in het totaal ca 2500 exemplaren. Een aantal niet verkrijgbare exemplaren had hij dan zelf gegoten in tin.
- Eerst kreeg ik een lang verhaal met foto's over de meerdere en diverse auto's die hij in de jaren 60 uit Frankrijk naar NL gehaald had,
waaronder een verlengde Citroen Traction Avant 6 cilinder. Ook foto's waar hij 3x over kop is gegaan met de aanhanger met deze Citroen erop.
Deze auto was niet meer te redden.

- Hij had voor mij in aanbieding: (nog niet opgehaald, want te zwaar)
- een revisieradiator met nieuw binnenwerk voor de 203
- een revisieset voor de motor (cilinders, zuigers, pakkingen en een hoop revisie kleinmateriaal).
- een doos met vele pakkingen voor de 203, en ook voor de 404
- een zuurstoffles om te lassen
- instructieboekje voor de 203 in het Nederlands
- Momentsleutel
- 31 zeldzame zekeringen voor de 203 (heb ik alvast meegenomen)
- Modelauto Peugeot 203 commerciale (schaal 1:43)(heb ik alvast meegenomen)

- Verder werken aan mijn Peugeot is er dus niet meer van gekomen dit weekend...


Er zitten 3 moeilijk verkrijgbare zekeringen in de Peugeot 203
Sinds gisteren heb ik 31 exemplaren van deze zekeringen in huis (3 nodig voor een 203)(foto), dus weer wat rommel erbij in mijn woning )-:
Een miniatuur van mijn 203 kreeg ik ook alvast in mijn handen geduwd. Ik realiseer mij dat modelauto's gemakkelijker ergens te parkeren zijn dan de echte grote exemplaren (-; Misschien moet ik toch maar eens overwegen om op termijn de overstap te maken naar miniatuurtjes, dat scheelt in ieder geval in parkeergeld.
2023-11-12.jpg
2023-11-12.jpg (160.58 KiB) Viewed 331 times
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Gisteren de spulletjes opgehaald bij deze alleenstaande tachtiger. zo blijft het in goede handen en raakt het op termijn niet allemaal verloren.
Een paar foto's erbij :) geen idee voor wat het allemaal moet dienen.
onderdelen2.jpg
onderdelen2.jpg (236.93 KiB) Viewed 246 times
onderdelen1.jpg
onderdelen1.jpg (220.46 KiB) Viewed 246 times
onderdelen4.jpg
onderdelen4.jpg (233.37 KiB) Viewed 245 times
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by IVARIO »

Tof!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by paull en paulla »

Mooie vondst ;)
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Post Reply