Page 4 of 6
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 07 Jul 2018, 02:27
by Beeperhorrie
MarcoPeus wrote:De 405 is die van mijn vrouw. Daar rijden we al 10+ jaar in rond. Net opnieuw gekeurd met aandachtspuntje dat de rechter dorpel een gat heeft. Wordt dus lassen of langzaam eens naar iets anders op zoek gaan.
Gat zeker achter bij de wielkast? Ik heb die van mij bij Edgar in Zeeland laten repareren. Vakwerk hoor, ben er nog steeds heel blij mee.
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 07 Jul 2018, 12:10
by MarcoPeus
Ja, rechts achter in het hoekje onder aan de deur. Zit al 10 jaar een roestplek, ik vond t niet zo spannend altijd maar blijkbaar heeft t nu een weg gevonden. Het is nog te overzien nu, ik ga er zelf eens aan bakken.
403diesel wrote:GEWELDIG!!
Leerzaam en op een superleuke manier gebracht. Mooie manier om de jeugd te interesseren voor het oude spul.
Dankjewel!
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 29 Jul 2018, 11:39
by MarcoPeus
Al enige tijd stoorde ik me aan het sissende/ploffende geluid onder de motorkap als ik optrek met de DAF.
Mijn vermoeden was (uitlaat)spruitstukpakking of (nog erger) het spruitstuk zelf.
Een nieuwe pakking besteld en gisteren maar eens begonnen om los te hobbyien.
De bovenste moertjes gingen redelijk makkelijk los met een 16er ring-steeksleutel (een enkele met verlengstuk)
Aan de onderste kwam ik helaas niet bij. Dus moest ik onder de auto gaan liggen aangezien ik geen brug heb waar deze mammoet op kan.
Het was al enkele jaren geleden dat ik onder een auto gelegen heb (en dat ik er onder pas) dus dat was even spannend.
Zeiltje gelegd omdat de DAF met de voorkant op t gras staat. En sleutelen maar.
Uiteraard, gingen alle moertjes los, behalve de laatste en moeilijkste.......
De 16er ringsleutel glijdt er gewoon overheen, de moer is dus afgerond. 15 past natuurlijk ook niet.
Dus van de week maar een moer splijter bestellen en kijken of die moer eraf gespleten kan worden.
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 01 Aug 2018, 21:26
by MarcoPeus
Helaas lukt t met de splijter set ook niet.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
15mm er op, past uiteraard niet
15 mm dop krijg je er niet op geslagen omdat de ruimte tussen de moer en het spruitstuk te klein is.
Bahco er op, past wel maar krijg je niet meer gedraaid
ik heb een sleutel die zich aanpast aan de moer maar die krijg ik niet meer rond na vastklemmen
Moersplijter setje besteld, past er niet helemaal tot de ring op vanwege ruimtegebrek. Ook al geprobeerd met de splijter er op een draai te geven aan de moer.
Haakse slijper krijg ik er niet op, moer zit te ver weg in de holte
Iemand nog ideeën? Wat ik zelf nog dacht was een (iets kleinere Engelse maat ring sleutel maar 5/8 is zo goed als precies even groot als 16mm en hij zou iets minder moeten zijn. Ander idee zou een dremel zijn maar ik denk dat ik er niet niet bij kan. Laatste redmiddel is een beitel met hamer en een knal verkopen op de moer (parallel met tapeind) maar ik wil t tapeind niet beschadigen/scheef slaan.
Andere optie: 15mm ring en beetje uitslijpen met de dremel? 16mm een beetje ovaal slaan?
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 02 Aug 2018, 09:22
by 403diesel
Moer heet stoken met een brander en griptang erop?
Een M10 moer gat uitboren zodat ie over het uitstekende stuk draadeind schuift en deze vastlassen aan de originele moer?
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 02 Aug 2018, 17:03
by MarcoPeus
403diesel wrote:Een M10 moer gat uitboren zodat ie over het uitstekende stuk draadeind schuift en deze vastlassen aan de originele moer?
Dat is een hele goeie tip maar om dat te doen moet je dus veel plaats hebben zodat de 2 moeren er ook weer af kunnen na los gaan van t tapeind en die ruimte heb ik niet.
Heet stoken kan ik niet omdat ik geen autogeen heb. Wel warm gestookt maar dat helpt niks.
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 03 Aug 2018, 21:30
by MarcoPeus
Het is me gelukt, de rondgedraaide moer is los.
De pakking is vervangen, de oude was helemaal rot.
De dader:
Tijdens de demontage moest ik ook de voorpijp los maken anders kreeg ik het spruitstuk niet van t blok af. De voorpijp moest ook los van t chassis. De pijp is maar liefst 9cm in diameter.
Anyway, moertjes weer er op (althans de meeste, sommige moeten wat hulp hebben, gaan erg stroef, moet kopervet op). Bij het laatste moertje liep ik tegen een probleem aan, die viel me uit de handen en omdat de voorpijp los was, viel deze in de pijp.
Dus nu moet ik de voorpijp helemaal los maken van de uitlaat. More work.
Een passende moer zoeken: M10 is t niet, M12 ook niet.... hmmmmm navraag bij bekenden leerde dat het UNF 1/2 is en laat ik die nu niet hebben......
Binnenkort fabory bezoeken voor passend materiaal.
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 03 Aug 2018, 22:59
by Beeperhorrie
Aanhouder wint. Mooi pakkinkje hoor, kan nog zo in het Rusland jaren mee.
Toch ben ik blij dat ik Peugeotjes heb, daar kom je nooooooooooit zulke rare en afwijkende zaken tegen......
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 04 Aug 2018, 07:21
by MarcoPeus
Moet je eens een 104 of 504 kopen....... Komen tig verschillende modellen remslangen/veerpootschotels enz tegen
.
Maar je hebt gelijk, zulke inch UNF meuk heb je niet op een Peus.
Het probleem is dat de motor amerikaans is en de auto nederlands. En die amerikanen houden van hun imperial maten.
Re: Van Nederlandsche bodem
Posted: 04 Aug 2018, 16:25
by aixpeugeot
Beeperhorrie wrote:Aanhouder wint. Mooi pakkinkje hoor, kan nog zo in het Rusland jaren mee.
Toch ben ik blij dat ik Peugeotjes heb, daar kom je nooooooooooit zulke rare en afwijkende zaken tegen......
dan ga maar eens op zoek naar 7 bouten en moeren
btw: heuts heeft ook diverse moeren hoor.