Gisteren en vandaag weer even verder gegaan met de Junior.
Eerst de remschijven en blokken vervangen. De naven waren wat geroest dus die eerst goed schoon gemaakt. Door de roest waren ze niet helemaal vlak meer. Wellicht is dit de reden geweest dat de remmen behoorlijk trilden terwijl de schijven er nog niet zo lang op zaten.
Ook waren op ééntje na alle boutjes afgebroken waarmee de schijven op de naaf zitten. Het uitboren en optappen ging goed bij 2 van de 3 gaten. Een gat met een afgebroken tap erin ging wat lastiger
maar uiteindelijk alle gaten weer bruikbaar. Paar nieuwe boutjes erin, blokken erin, weer een puntje van de lijst.
Volgende puntje was het vervangen van de handremkabels. Na enig stoeien met het terugstellen van de remschoenen (niet het handigste of meest toegankelijke systeem dat ik ooit gezien heb) trommels eraf, boel een beetje schoon gemaakt en de kabels ingehaakt. Doorvoeren in de klemmen onder de auto ging ook redelijk vlot, net als de montage van de andere uiteinden aan de balancer van de hendel.
Volgende dingetje:
Het vervangen van de brandstofpomp heeft er, zoals verwacht, niet toe geleid dat het hikken bij langzaam gasgeven na een bocht over is.
Dus even de CO meter eraan gehangen en dit was toch wel redelijk arm: 0,6%.
Ten eerste viel me op dat het huis (inlaatdemper??) tussen de carburateur en het luchtfilterhuis niet aansloot op de carburateur en ook niet goed op de slang naar het luchtfilterhuis.
Aan de kant van de carb. Was dit huis door de warmte niet vlak meer waar deze op de carb moest aansluiten. Zit een rubber tussen die deze onvlakheid niet meer op kon vangen met een kier tot gevolg. Rubber op de behuizing gelijmt met polymeerkit en na droging weer gemonteerd. Zit weer dicht in ieder geval.
Aan de andere kant de slang er weer verder op gedrukt en vast gezet dus nu zou het inlaattraject weer dicht moeten zijn.
Wat me opviel toen deze plastic kap verwijderd was is dat bij gasgeven het een fractie duurt voordat de acceleratiesproeier in werking treed. Het is bijna meteen maar niet helemaal. Wellicht dat het kogelafsluitertje iets lekt. Puntje om even in het achterhoofd te houden.
Volgende puntje: ontsteking staat 2 graden te laat. Ook altijd de gewoonte bij controle van het ontstekingstijdstip even aan het slangetje van de vacuumvervroeger te zuigen om te kijken of deze niet lek is en nog verstelt.
Bingo, lek als een gieter dus valse lucht en geen vervroeging.
Morgen even een nieuwe bestellen. Zijn via mijn reguliere automaterialenhandel niet meer te krijgen dus wordt even verder zoeken.
Alles bij elkaar toch wat puntjes die het hikken kunnen veroorzaken of versterken dus heb goede hoop dat dit straks snel opgelost is.
Dan nog eens de onderkant van het karretje in de coating zetten zodat ze er weer even tegen kan.
Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden