Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Voor de Peugeot 203 en 403
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Vandaag heb ik, na 2 jaar stilstand, voor het eerst een ritje gemaakt met de 203, ik moet zeggen dat het beter meeviel dan verwacht en de 203 best prettig rijdt met die 1300cc (heel veel duimpjes gekregen onderweg)
Omdat je effectief met de auto rijdt, en deze niet meer in de veel te smalle garage stond, valt nu wel heel goed op dat er nog veel werk te verrichten valt. (gelukkig geen mechaniek, alleen afwerking)
Positief was vandaag ook het weer; ideale temperatuur dus om de overgebleven rubberprofielen te kleven rond de deuren. (en nog steeds niet klaar vandaag helaas...)
Ik ben nog op zoek naar een passende ruitenwisser. Ik heb een bestelling binnen van APH, maar de arm past dan weer niet op het aansluitstuk.
Om de druk er een beetje op te houden heb ik mij ingeschreven voor de Nationale oldtimerdag in Lelystad op 16 juni met de 203
Als het 16 maart niet te hard regent, ga ik de APH meeting in Lelystad ook proberen (ik mis momenteel namelijk nog een passende ruitenwisser).
Verder heb ik nog het probleem van het klapraampje aan de linkerkant nog niet kunnen oplossen. (Het raampje is uit zijn scharnieren geschoten)
(wordt vervolgd)
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2225
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by Beeperhorrie »

Altijd een speciaal moment als na lange tijd de auto weer de weg op kan.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Gisteren was het APH dag en kofferbakverkoop in Lelystad.
Er stonden weer een aantal leuke exemplaren van Peugeots van 403 of ouder.
Na een vorig testritje van minder dan 1,5 km was dit de eerste 'echte' verplaatsing met de 203 voor mij. Een rit van 2x 72 km.
Het heenrijden in de ochtend was koud door het (nog) ontbreken van een aantal deurrubbers. Dankzij deze meeting weet ik nu ook dat deze 203 voorzien is van een werkende verwarming, zo wordt het comfortgevoel weer een stukje groter :D
Deze rit was mooi als eerste goede ervaring en ook mooi om de vergelijking te maken tussen de Peugeot 203 en de Volvo PV die ik enkele jaren geleden opgefrist heb.
Mijn verwachtingen over de 1300 45 pk Peugeot waren niet al te hoog gespannen als ik alleen naar de getallen kijk, maar uiteindelijk viel het allemaal verbazingwekkend goed mee in de praktijk.
ter vergelijking:
Volvo PV 1800cc en ca 85 pk en 1110 kg rijklaar gewicht (4 gang).
Peugeot 203 1300cc en 45 pk en 1221 kg rijklaar gewicht. (4 gang)


verschil comfort bij 100 km/uur:
Volvo: vering van een traktor, luidruchtig, heeft nog puf genoeg om voorbij te steken.
Peugeot: zachte comfortabele vering, plakt voelbaar beter aan de weg in vergelijking met de Volvo, lijkt langere overbrengingsverhouding te hebben als de Volvo, waardoor de motor rustiger is bij 100/uur dan de Volvo. acceleratie en voorbijsteken met de 203 gaat met uitdaging en geduld. Voor het gebruik van de stuurschakeling moet je echt wel een liefhebber zijn, dit werkt tamelijk indirect en je moet er gevoel voor hebben.

De terugrit tot Amsterdam hebben we met 2 dezelfde 203 stations achter elkaar gedaan, leuk! en ook veel bekijks onderweg...

Conclusie: Als ik opnieuw moest kiezen tussen een Volvo katterug of een 203 Peugeot, dan zou ik het echt niet weten. Het zijn totaal verschillende wagens met beiden hun eigen specifieke charmes.

Op de voorgrond een prachtige Peugeot 301 in Lelystad
aph.jpg
aph.jpg (351.1 KiB) Viewed 155 times
aph2.jpg
aph2.jpg (289.71 KiB) Viewed 155 times
Post Reply