Het is midden jaren 70, de oliecrisis is net achter de rug, de benzine is een stuk duurder geworden en de behoefte groeit om de gemiddeld 10 tot 12 liter/100km verbruikende gezins-benzinewagens te vervangen voor een zuinige diesel.
Dan heb je maar weinig keuze: Een veel te dure Mercedes diesel of een grote of kleine Peugeot diesel. (De prijs van een mb diesel was meer als het dubbele van een 504 diesel)
Als je een groot gezin had, en weinig geld wou uitgeven, dan kocht je in Belgie een heel goedkope Russische Volga Diesel. (in Rusland zat er standaard een 2,4 of 5,5 liter benzine in, maar bij import in Belgie zat er standaard een 2.1 Peugeot diesel (en niet zoveel later de 2.3) in. (mijn oom had er zo een, jeetje, wat was die traag! ook een max snelheid van 110 km/u en een acceleratie van een fiets, maar dat kwam vooral door het hoge gewicht en het beperkte vermogen, maar er pasten dan wel 6 personen in)
Opel vond ook dat er snel een diesel in het aanbod moest komen om niet achter te blijven, en stak gemakshalve de Peugeot 2.1 diesel onder de motorkap. (dat werd daarmee uiteindelijk een weinig geliefde wagen in tegenstelling tot de benzine versies en herkenbaar aan de bult op de motorkap)
Dit was het aanbod van de diesel Peugeot gezinswagens in 1976 (de 404 diesel berline was net uit het aanbod verdwenen en de 604 diesel zat nog niet in het aanbod toen deze folder uitkwam)
Keuze uit een betaalbare kleine en grote diesel!!
Een ode aan de diesel Peugeot
Een ode aan de diesel Peugeot
Last edited by PeterH on 28 Feb 2024, 18:57, edited 9 times in total.
Re: Een ode aan de diesel Peugeot
Last edited by PeterH on 28 Feb 2024, 18:58, edited 1 time in total.
- Beeperhorrie
- Posts: 2304
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Een ode aan de diesel Peugeot
Ik heb eens iets gelezen van iemand die een Amerikaanse 505 diesel automaat verkocht. In de omschrijving gaf hij aan dat het gaspedaal eigenlijk alleen een volume regelaar was: trapte je het naar beneden nam het motorgeluid drastisch toe, voor de acceleratie had het nauwelijks effect.
Lang meegaan doen ze wel maar snelheid en oude Peugeot diesels horen niet bij elkaar.
Lang meegaan doen ze wel maar snelheid en oude Peugeot diesels horen niet bij elkaar.
-
- Posts: 1326
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Een ode aan de diesel Peugeot
Ik heb in mijn 304 cabrio een dieseltje gezet wat van oorsprong uit een sedan of break kwam ,wel eerst gereviseerd want hij rookte meer uit de carter ontluchting dan uit de uitlaat maar nu in de auto en met beetje meer brandstof echt wel een fijn motortje en nu beslist niet erg traag te noemen ja wel een klein zwart pluimpje met optrekken maar dat zit achter mij en zal mij een rot zorg wezen .
Het werd me sterk afgeraden deze in de cabrio te zetten maar ik weet zeker dat iedereen die er mee rijd en originaliteit niet heel belangrijk vind , het zeker een fijne auto vind zo
Hij word bijna stiller als je er harder mee rijd , 100 rijd hij nog heel goed , harder ook maar daar heb ik hem ook niet voor.
Het werd me sterk afgeraden deze in de cabrio te zetten maar ik weet zeker dat iedereen die er mee rijd en originaliteit niet heel belangrijk vind , het zeker een fijne auto vind zo
Hij word bijna stiller als je er harder mee rijd , 100 rijd hij nog heel goed , harder ook maar daar heb ik hem ook niet voor.