Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Voor de Peugeot 203 en 403
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Na erg lang zoeken lijk ik eindelijk succes te hebben met de ruitenwissers.
Ik had nog een nieuw exemplaar voor een Volvo PV liggen die eigelijk iets te klein was voor de Volvo, maar wel uitstekend op de 203 pastte.
De exemplaren die ik bij APH besteld had waren helaas te groot en kwamen over de rand van het raam.
ruitenwisser2.jpg
ruitenwisser2.jpg (136.94 KiB) Viewed 306 times
Last edited by PeterH on 25 Jan 2024, 15:28, edited 1 time in total.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

update:
-De kleine ruitenwissertjes heb ik ondertussen ontvangen (van Ko de Fouw)
-De wielen eraf gehaald, deze gaan morgen naar Classic Tire in Aalsmeer, waar ze enkele weken zullen verblijven als test of tubeless voldoet.
Volgens Classic Tire mag bij dit soort velgen, in combinatie met tubeless, de druk zeker niet onder de 2 bar komen, 2.5 is beter, omwille van de niet echt geschikte velgen voor tubeless.
De luchtdichtheid van de velgen zal in die periode ook gecheckt worden omdat er klinknagels i.p.v lassen in de velg zitten. Mogelijk zijn die niet luchtdicht.
Een binnenband is nog een optie voor het geval het niet lukt met de tubeless, maar het nadeel (volgens Classic Tire) is dat deze binnenbanden dan alle 10.000 km vervangen moeten worden wegens het schuren met de buitenband.

De wielen waren zeer lastig los te krijgen. De bouten zijn veel te groot voor een kruissleutel, met een passende sleutel en een buis van 1,5 meter als hefboom is het uiteindelijk wel gelukt. 2 wielen leken na het loshalen van de bouten ook nog eens vastgegroeid met de remtrommels.
Uiteindelijk toch gelukt. Nu de wielen eraf zijn is het ook gemakkelijk om de wielkasten in te vetten. Gelukkig zitten er geen bitumen op.

Er komt ook nog een nieuw hemeltje in, deze zal mogelijk bij Volvoklassiekers in Barneveld gedaan worden.
Er is nogmaals beloofd dat de ontbrekende chroomdelen uit Hongarije over een dag of 10 binnen zullen komen (wacht nu al 10 maanden)
Ik vind het altijd fascinered dat die autoprogramma's zoals Car SOS, Overhauling, wheeler dealers etc een heel verregaande restauratie op maar enkele weken klaarspelen van wrak naar nieuwstaat.

Verder hoop ik dat de auto klaar is voor de eerstvolgende jaarlijkse APH meeting in Lelystad (wanneer eigenlijk?)
ik dacht aanvankelijk 3 maanden nodig te hebben, uiteindelijk zal het 2 jaar geduurd hebben.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2225
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by Beeperhorrie »

Goed bezig. Ik zat te denken passen wielsleutels van een bestel bus misschien? Die hebben ook vaak grotere moeren dan de boutkoppen van personenwagens.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by Tuuur »

Dat valt mij ook steeds op, de snelheid van werken bij programma’s als Wheeler Dealers.
Maar het is TV, dus hoe realistisch alles wordt neergeset weet je natuurlijk niet. (Of hoe degelijk de restauratie nu echt is gedaan)
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

De voortgang gaat momenteel zeer traag,
maar de 5 verse banden van Classic Tire zijn nu wel binnen. (weer een stapje in de goede richting)

Er gaat toch niets boven een gewone middenklasse sedan met 4 deuren als je iets mee te nemen hebt, zoals bv 5 Peugeot wielen met band :)
band.jpg
band.jpg (84.83 KiB) Viewed 227 times
Last edited by PeterH on 02 Feb 2024, 12:53, edited 5 times in total.
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Maar soms is de koffer dan weer net iets te klein om de kofferklep te kunnen sluiten.
spatbord.jpg
spatbord.jpg (98.36 KiB) Viewed 226 times
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2225
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by Beeperhorrie »

Ik denk dat ik met wat passen en meten het allemaal in de 205 kwijt had gekund, zelfs met de klep dicht als er geen bijrijder is. :mrgreen:
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Omdat het wachten op die laatste chroomdelen uit Hongarije mij nu toch echt te lang duurt (+ 11 maanden)
heb ik op marktplaats een nieuw leeuwtje kunnen scoren voor 45,-
leeuw.jpg
leeuw.jpg (114.44 KiB) Viewed 151 times
een 403 leeuw had ik nog liggen, die past helaas niet omdat de kromming van de motorkap anders is dan die van de 203
Hier zie je het verschil tussen een 203 en 403 leeuw
leeuw2.jpg
leeuw2.jpg (118.4 KiB) Viewed 151 times
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2225
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by Beeperhorrie »

Dat ziet er goed uit. Ook leuk om het verschil zo in detail te zien tussen een 203 en 403 leeuwtje.
Dat Hongarije lang kan duren heb ik ook wel ervaring mee, ooit een nieuwe loop besteld voor een zwartkruit pistool (uit ongeveer 1780). Ik was het al bijna vergeten toen na ruim een jaar ineens een pakje werd bezorgd.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
PeterH
Posts: 136
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Deelrestauratie 203 commerciale, een project zonder haast

Post by PeterH »

Beeperhorrie wrote: 22 Feb 2024, 15:53 Dat ziet er goed uit. Ook leuk om het verschil zo in detail te zien tussen een 203 en 403 leeuwtje.
Dat Hongarije lang kan duren heb ik ook wel ervaring mee, ooit een nieuwe loop besteld voor een zwartkruit pistool (uit ongeveer 1780). Ik was het al bijna vergeten toen na ruim een jaar ineens een pakje werd bezorgd.
Het probleem is het transport, mijn chroomdelen zijn al 8 maanden klaar, men wacht tot er voldoende is om een transporteur te teckelen zodat de transportkosten laag blijven.
Hongarije is mij nu ook net iets te ver om even heen en weer te fietsen om alles op te halen.
Post Reply