Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Het is niet handig met een storing door te rijden.
Zonder laadspanning lukt wel een stuk, zeker op LPG.
Op benzine gebruikt de brandstofpomp minimaal tien Ampère.
Om over starten maar niet te praten.
Olieverlies is ook zo'n dingetje, dat gaat (erg)snel mis.
Of het nu motorolie, automaatolie is, remvloeistof of stuurolie.
Dit (on)genoegen hebben wij een keertje op de rondweg om Parijs meegemaakt, vijf uur s'ochtens in April. Dan is het nog donker.
Bijna alle ATF uit de automaat gelekt door een geklapte leiding.
Lang verhaal kort, krap twee uur later weer op pad. met net genoeg olie in de bak en een beetje naar ATF stinken. En vieze handen.
Maar wel voldaan weer on route. De auto heeft het verder de hele vakantie prima gedaan, al met al ruim drie duizend kilometer in twee weken.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Vandaag een opgraving gedaan ;) ;
Attachments
IMG_4525 (2).jpg
IMG_4525 (2).jpg (143.82 KiB) Viewed 487 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

hoi Paull,mooie opgraving,wees er maar zuinig op ik moet ook nog eens een P604 turbo diesel slopen, heel mooi interieur zit er in, komt in de toekomst in mijn STI, staat al jaren te wachten, maar nog geen tijd, eerst de SL en dan de STI en tussen door de GTI van Harrie die ik gekocht heb van hem, je ziet wel ik heb ook nog genoeg te doen, je hebt wel een mooie werkplaats gemaakt,netjes en schoon toppie, groetjes vanuit grave.
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

In 1992 namen wij een veertien jaar oude P604 over, een rode Ti '78. Deze bezitten wij nog steeds.
In de Vendée opgehaald en zelf naar Nederland gereden. En recent weer terug in de Vendée gebracht.
Nooit in Kikkerlandje ingevoerd. En is nog steeds in het Franse systeem bekend.
Pas geleden hebben van deze, eerste eigenaar, een leuke souvenir mogen ontvangen.
Met een single erbij:
Attachments
IMG_4326.jpg
IMG_4326.jpg (105.36 KiB) Viewed 448 times
IMG_4327.jpg
IMG_4327.jpg (128.25 KiB) Viewed 448 times
IMG_4328.jpg
IMG_4328.jpg (122.96 KiB) Viewed 448 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Martijn »

Nou, de STI is eindelijk verkocht (nog 2 te gasn dus) alleen tijdens de proefrit liep de temperatuur op. Thermostaat blijft hangen. Nieuwe heb ik liggen maar hoe kom ik daar het beste bij? Tips welkom!
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Martijn wrote: 10 Dec 2023, 20:57 Nou, de STI is eindelijk verkocht (nog 2 te gasn dus) alleen tijdens de proefrit liep de temperatuur op. Thermostaat blijft hangen. Nieuwe heb ik liggen maar hoe kom ik daar het beste bij? Tips welkom!
Dag Martijn, bovenop de waterpomp vindt je een deksel met een rubberen slangetje er aan de rechterkant, met twee M7 boutjes in lengterichting bevestigd.
Er overheen is een gedeelte van de luchtgallerij aanwezig. Het gedeelte boven de waterpomp kun je verwijderen, ziet er uit als een soort 'E', voor een betere toegankelijkheid.
Voordat je al dit werk uithaalt is het mogelijk een idee om even langs een garage te rijden.
Die kunnen eenvoudig een testje doen, om de koelvloeistof te 'snuiven/ proeven' met een tester, hebben ze allemmaal in huis.
Om te meten of er uitlaatgassen in de koelvloeistof aanwezig zijn.
Is zo gebeurd en kan best wat werk schelen. En je hebt zekerheid.
Als je een nieuwe thermostaat monteert, is er ook een nieuwe rubberen pakkingring nodig om weer waterdicht te monteren.
Een beetje koelvloeistof erbij en klaar ben je ermee.
Voor de duidelijkheid heb ik een foto gemaakt van de situatie onder de motorkap.
Bij jou STI ziet het ,ongeveer, ook zo uit.
Attachments
IMG_4529 (2).jpg
IMG_4529 (2).jpg (88.2 KiB) Viewed 419 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

Hoi Paull wat een schoon blok, dat glimt wel,dat is toch die motor met die 6 bobines en op LPG.wat kost nou de LPG bij jullie? mijn SL motor is bijna klaar voor te laten draaien, wat zou ik voor een olie er in doen? wat raad jij mij aan, hij blijft wel op benzine draaien, in de toekomst weet ik nog niet of ik hem op LPG laat draaien, heb wel de gas meng stukken liggen voor de kleine carburateur en ook voor de grote. ik laat eerst de motor draaien op de startmotor,kijken of ik oliedruk krijg, en laat dan ook de kleppendeksels eraf ps wat staat er eigenlijk op de singel die je bij de folders hebt gekregen van de oude eigenaar,wel leuk. groetjes daar.
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by aixpeugeot »

ik zou er een 10w40 in doen, maar dan voldoende voor een 604. doe ik zelf ook in mijn 604.
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

aixpeugeot wrote: 14 Dec 2023, 20:01 ik zou er een 10w40 in doen, maar dan voldoende voor een 604. doe ik zelf ook in mijn 604.
Klopt, net als de Peugeot fabrikant voorschrijft.
Zelf 'tank' ik al zeker dertig jaar 5W40 volsyntheet olie voor onze P604's.
En vervang ik deze olie niet iedere 5000 km, maar na 15.000 km met het filter natuurlijk.
En dat gaat al vele tonnen aan kilometers goed. Bij al onze P604's.
Doe wat de fabrikant voorschrijft. Of wat je zelf, na gedegen onderzoek goed dunkt, wel eigen risico.
Garantie geeft de fabrikant zo wie zo niet (meer).
Behalve roestgarantie, dat dan weer wel ;).
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 13 Dec 2023, 18:12 Hoi Paull wat een schoon blok, dat glimt wel,dat is toch die motor met die 6 bobines en op LPG.wat kost nou de LPG bij jullie? mijn SL motor is bijna klaar voor te laten draaien, wat zou ik voor een olie er in doen? wat raad jij mij aan, hij blijft wel op benzine draaien, in de toekomst weet ik nog niet of ik hem op LPG laat draaien, heb wel de gas meng stukken liggen voor de kleine carburateur en ook voor de grote. ik laat eerst de motor draaien op de startmotor,kijken of ik oliedruk krijg, en laat dan ook de kleppendeksels eraf ps wat staat er eigenlijk op de singel die je bij de folders hebt gekregen van de oude eigenaar,wel leuk. groetjes daar.
Netjes, niet :P.
Een jaar of twaalf terug heb ik dit blok en de auto zelf ook, grondig onderhanden genomen.
Anders dan gewoon onderhoud zeg maar.
Alles gedaan, preventief, dynamo, startmotor, draadboom, uitlaat en noem maar op.
Ook de gasdampinjectie installatie en de zes bobines in gebouwd.
Inmiddels staan deze bovenop de bougies. Het ziet er netjes uit, geen rotor en verdeelkap meer, geen centrale bobine meer.
Van buiten is niets te zien. In de asbak is een AFR-meter ingebouwd. In onze auto's wordt niet gerookt.
En onder de motorbak is alleen in detail wat gewijzigd.
In Kikkerland viel het de keurmeesters het niet op.
Hier wordt het toerental met contròl-technik gemeten en viel het de keurmeester het op dat er zes bobines op de motor stonden. En een triggerwiel op de poelie. En een lambda sonde in de uitlaatpijpen, dat voor een betrekkelijke oude auto.
Maar geen enkele opmerking gemaakt. Ook nog voor vijf jaar goed gekeurd. En dat is dan weer fijn.
Want er is nog meer te doen dan aan een auto werken.
Vandaar hebben wij een P604 gevuld met 85 liter LPG, meer ging er niet in. Voor 97 Eurocent per liter.
Dat is mogelijk meer dan in Kikkerlandje. Hier is het begrip 'houderschapsbelasting' onbekend. Dat scheelt ook een slok.
De LPG-tank is er deze zomer uit geweest, voor groot onderhoud aan balk, waar de benzinetank op staat en bodem van de kofferbak.
En het ziet er daar weer als nieuw uit.
Verstandig dat je de oliedruk eerst meet. Doe ik ook altijd, na flink onderhoud. En inspectie op olie zweten, lekkage.
Zelf heb ik een hekel aan vette plekken op straat.

Wat er op het singeltje staat, vermoedelijk een verkoop smoesje.
Heb er nog niet de tijd voor kunnen vinden om het te beluisteren :oops:.
Deze winter maar een keer, als het koud wordt of een dag lang regent. Binnen klusje zeg maar.

Welke olie heb ik geantwoord naar aanleiding van de reactie van aixpeugeot.
Doe wat je zelf verstandig vindt. Een keer een oliespoelbeurt kan ook zeker geen kwaad, na vele jaren en kilometers.
Last edited by paull en paulla on 05 Jan 2024, 00:11, edited 1 time in total.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Post Reply