Blauwe 403 - tuuur

Voor de Peugeot 203 en 403
User avatar
Tuuur
Posts: 1410
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Tuuur »

Met Hemelvaart heb ik weer eens een flink eind mee gereden. Het wordt toch echt tijd dat ik ga durven om iets aan het plaatwerk en het interieur te doen…
Maar er moet meer gebeuren: de uitlaat vervangen, stuurschijf vervangen, achter schokbrekers vervangen, lekkage checken…

Dus vandaag de 403 achtergelaten bij Serge voor een checkup.

Eerst maar even opladen :mrgreen:
IMG_5364.jpeg
IMG_5364.jpeg (93.66 KiB) Viewed 3965 times
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Jacqabe »

Leuk dat je hem weer gebruikt Arthur
Je weet, stilstand is achteruitgang. Wij zijn net weer terug van een weekje België (Franse grens) met de 403.
Heb er nu dik 20.000 km mee gereden in een paar jaar maar vind het elke keer weer een lust.
Zet bij de jouwe de puntjes op de i en dan zie ik jou ook wel kilometers maken. Dat zal bij Serge (of Hans) wel lukken.
User avatar
Tuuur
Posts: 1410
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Tuuur »

Ik gebruik hem ook wel Abe, maar alleen bij mooi weer!

Gisteren heb ik hem weer opgehaald.
Het is fijn dat het brandgevaar door de versleten accukabels is opgelost, dat er veel minder uitlaatgassen in de cabine terechtkomen en de auto stiller rijdt nu de einddemper is vervangen, dat de auto steviger stuurt door de nieuwe stuurschijf, dat hij veel beter remt met twee nieuwe remcylinders achter, en dat hij comfortabeler rijdt met nieuwe silentblocks achter.
Attachments
IMG_5554.jpeg
IMG_5554.jpeg (109.81 KiB) Viewed 3897 times
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Jacqabe »

Is ook beter om alleen met mooi weer te rijden. Die van mij blijkt ook niet helemaal waterdicht heb ik al een paar keer bespeurt.
Fijn dat je er lekker in rond rijdt, het vertrouwen wordt zo steeds groter.
User avatar
Tuuur
Posts: 1410
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Tuuur »

Afgelopen weekend was het droog dus op zaterdag een eind mee gereden naar Tecklenburg in Duitsland.
Ging allemaal goed, starten lopen, reed prima.

Toen we weer terug kwamen bij de 403 wilde hij ineens niet meer starten. Als de contactsleutel in de start positie stond blonk alleen een lampje; geen klik, geen geluid van de startmotor.

Dus: geprobeerd om hem aan te duwen. Flink vaart maken ging goed want de parkeerplaats was op een helling :) toen in de twee zetten en de koppeling op laten komen: niks, wilde niet starten.

Daarna geprobeerd op de startmotor te tikken met de moersleutel die we bij ons hadden (er zit net een paar maanden een vervangende gereviseerde startmotor in), en daarna te starten; geen resultaat.

Dus maar de ADAC gebeld. Die krikte de auto op, tikte met een hamer op de startmotor en vroeg me tegelijkertijd te starten; en toen sprong hij aan…

Op de terugweg liet hij ons nog een paar keer staan vanwege te weinig benzine, hij begon te horten en stoten ineens.

Een leerzaam ritje, maar ik vraag me wel af wat er met die startmotor aan de hand is, en wat we met het aanduwen verkeerd deden…
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
paull en paulla
Posts: 1034
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by paull en paulla »

Hoi Tuuur, het weigeren van de startmotor kan aan de koolborstels liggen, of het startrelais.
Maar het hoeft niet. Het kan ook te weinig spanning zijn naar de bekrachtigingsspoel van het startrelais.
Om eens te proberen: een directe goede voeding op het startrelais te maken, even natuurlijk, tot de motor loopt.
Of met nog iemand eens de spanning te meten op het startrelais tijdens starten.

Voldoende brandstof is wel handig ;) , je voorkomt daarmee ook dat er te veel vuil uit de benzinetank meekomt.
Goed idee om eens de brandstoftank te legen, spoelen en zonodig te reinigen.
Daar voorkom je een hoop ongemak.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
Tuuur
Posts: 1410
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by Tuuur »

Vandaag voor de derde keer dit jaar de 403 uit de stalling gehaald, en een middagje mee gereden.
De auto vond het duidelijk moeilijk uit de slaap te ontwaken: de hele middag moest er met flink gas erbij gestart worden, ook toen de wagen al warm was.

De banden waren ook zacht; maar ik weet niet hoe hard de banden moeten worden opgepompt met een binnenband erin. Weet iemand hier daarop het antwoord?

Hij is nog steeds ongewassen, en nog steeds hebben we de carrosserie niet aangepakt, omdat we geen idee hebben hoe dat moet.

Dus we rijden er gewoon in zoals hij nu is en genieten van de paar rondjes, op de droge dagen in het weekend waarop ik tijd heb, en zin heb om de 30 km naar de stalling te rijden.

Image

Image

De stalling is donker, met een laag dak, en net genoeg ruimte om langs de auto te lopen aan 1 zijde. In het donker had ik een tijd geleden moeite om de motorkap open te krijgen, resulterend in een gebroken embleem. (Een nieuwe is al gehaald bij het magazijn, maar ik twijfel nog of ik er niet meteen een andere motorkap zonder deuken op moet zetten).

Image

Al met al was het een genoegelijke middag met een redelijk rijdende 403; nog steeds ongelofelijk dat ik mijn droomauto mag bezitten.

Maar… Ik denk wel dat de carburateur was vervuild is geraakt; hij stotterde soms lichtjes, haast onmerkbaar maar wel voelbaar.
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
paull en paulla
Posts: 1034
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by paull en paulla »

Vermoedelijk twee, twee en een beetje Bar in de banden. Wie het weet mag het zeggen.
Zelf verwacht ik dat de brandstof de boosdoener is van het moeilijk starten. De vluchtige bestanddelen verdampen vrij snel. Wat overblijft is moeilijker te ontsteken en te verbranden. Tank vooral super/ Euro 95, geen E85 want ethanol richt onherroepelijk ongemak en schade aan.
Remedie, vaker op pad met de schone.
En een plekje zal de pret toch niet bederven :?:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
PeterH
Posts: 171
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by PeterH »

Ik heb enkele oldtimers in een stalling staan, 35 km van huis. Ook na 3 jaar stilstand starten ze bijna onmiddellijk, zonder sputteren of hoesten.
euro 95 (en 85 al helemaal), moet je echt vermijden. In 98 van BP schijnt (nog) geen ethanol te zitten.
Ik voeg bij de benzine altijd Top Oil van Bardahl (smeert het gehele brandstofsysteem en cilinderkop) en Tetraboost (Tetraethyllood TEL met ethanolkiller) bij het tanken. Deze producten verruimen de levensduur van de 98 benzine met minstens 2 jaar. Het is een kleine meerprijs, maar zoveel rij je meestal ook niet met een oldtimer, en het is wel zo prettig als die vrolijk broem zegt na het omdraaien van de sleutel (of startknop :P ), ook na een (zeer) lange stilstand. (Doornroosje wakkerzoenen is altijd leuk)
Je hebt ook nog zoiets als Aspen benzine, die is ook goed, maar wel belachelijk duur.
Als ik ze voor lange tijd stilzet, doe ik dit het liefste met verse olie en na een beurt.

Wat de karosserie betreft, kan je best een plan van aanpak maken. Weet dat je veel meer zal uitgeven dan de auto bij wederverkoop ooit kan opbrengen.
Eventueel laswerk moet altijd eerst gebeuren, als er roest zit onder de raamrubbers, dan moeten de ramen er sowieso uit.
Als de auto ooit ' gerold'. is i.p.v. gespoten, dan moet de oude lak eraf, omdat er vaak over roest heen gerold wordt.
Ik ben 4 jaar geleden gestart met een Volvo katterug op te frissen en 2,5 jaar geleden met een 203 (allebei klaar nu, maar het heeft wel veel zelfovertuiging gekost)
Als je de werken aan de koets op 2 jaar tijd klaar krijgt, mag je blij zijn.
Weet ook dat er meer projecten stranden dan dat er klaar geraken.
Als je een goed stappenplan volgt, in de juiste volgorde, en vooral je niet laat ontmoedigen, dan kan het (economisch onverantwoorde) eindresultaat je veel voldoening schenken.
Jou 403 ziet er op de foto vergelijkbaar uit met mijn Volvo PV 544 voordat ik begon. Ik zou er zelf zo aan willen beginnen :D
Van de andere kant kan je je ook beperken met een minimum aan werk, geconcentreerd op het instandhouden van de koets en tegengaan van de achteruitgang.
User avatar
paull en paulla
Posts: 1034
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Blauwe 403 - tuuur

Post by paull en paulla »

PeterH wrote: 02 Sep 2024, 14:46euro 95 (en 85 al helemaal), moet je echt vermijden. In 98 van BP schijnt (nog) geen ethanol te zitten.
Ik voeg bij de benzine altijd Top Oil van Bardahl (smeert het gehele brandstofsysteem en cilinderkop) en Tetraboost (Tetraethyllood TEL met ethanolkiller) bij het tanken. Deze producten verruimen de levensduur van de 98 benzine met minstens 2 jaar. Het is een kleine meerprijs, maar zoveel rij je meestal ook niet met een oldtimer, en het is wel zo prettig als die vrolijk broem zegt na het omdraaien van de sleutel (of startknop :P ), ook na een (zeer) lange stilstand. (Doornroosje wakkerzoenen is altijd leuk)
Je hebt ook nog zoiets als Aspen benzine, die is ook goed, maar wel belachelijk duur.
Klopt, een verschrijving van mij, Euro98 is goed, liefst zonder ethanol.
Met de genoemde toevoegingen heb ik geen ervaring. Firezone heeft octane 102 brandstof is ook bruikbaar, ook behoorlijk aan de prijs.
En Aspen is handig, maar niet bij gebruik van vijftien liter op honderd kilometer, in ons geval.
Meer voor handgereedschap met verbrandingsmotor(tje).
Goed dat je zo duidelijk en precies bent in de uitleg, handig en helder voor een ieder.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Post Reply