Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz

Allerhande onderwerpen die niet eens met Peugeots te maken hoeven te hebben
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2225
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz

Post by Beeperhorrie »

IVARIO wrote: 12 Apr 2023, 16:32 Sorry voor de late reactie, heren! Ben een tijdje "minder" actief geweest.

Update: de NSU heeft tot 08/2022 zo'n 1.000 km zo goed als probleemloos gereden, maar op de terugweg van een oldtimerbijeenkomst gaf ze de geest.
Wat bleek: de hoofdsproeier was eruit getrild en in een van de twee cilinders gevallen en tussen de uitlaatklep en de klepzitting vermorzeld! Daardoor sluit de uitlaatklep niet meer. Dit blijkt geen onbekend euvel te zijn bij die NSU'tjes, maar ik wist het nog niet. Volgende keer de sproeier vastzetten met Loctite, is me geadviseerd.
Gelukkig zijn de cilinderwanden niet beschadigd.

Het heeft even geduurd, maar de wederopstanding is bijna in zicht: ik heb de cilinderkop meegegeven aan een technische man van de NSU-club, die er nieuwe kleppen, klepvoeringen en -zittingen in heeft gezet. Ik verwacht deze week de bestelde NSU-onderdelen binnen te krijgen uit Duitsland en dan kunnen we binnenkort de cilinderkop weer inbouwen.

NSU.jpg
20220812_071118.jpg
20230319_100246.jpg


Gelukkig niet meer schade, dat had maar zo gekund.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
paull en paulla
Posts: 936
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz

Post by paull en paulla »

Wat een vette pech, maar gelukkig komt het weer goed.
En gelijk een gereviseerd blok op de koop toe.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz

Post by IVARIO »

Ja, een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.
Ik heb weer veel geleerd qua sleutelen en dat is voor mij toch ook een deel van de hobby.

Maar goed, ik kan niet wachten om er weer in te gaan rijden en haar te laten schitteren tijdens bijeenkomsten!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
Post Reply