Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Technische onderwerpen voor onder de motorkap
Post Reply
User avatar
Brigitte-304
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2019, 09:54

Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by Brigitte-304 »

Hallo,

Een algemene vraag, welke koelvloeistof kan ik bv in een 304 gebruiken ?
Er wordt veel over gezegd en geschreven en er zijn nogal wat soorten te krijgen die wel of niet voor oude motoren geschikt zijn.
Grofweg lees ik dat er G11, G12, G12+ en G12++ (wat dan weer G13 schijnt te zijn) op de markt is waarbij meer of minder additieven, wel of geen zouten inzitten die al dan niet geschikt voor een bepaald type motor zijn. Verschillende types mengen is al helemaal uit den boze..

Kortom, als blijkt dat ik in onze 304 de koelvloeistof moet gaan vervangen welke is dan voor deze motor geschikt :roll: ?

Een andere vraag die opkomt is waar over het algemeen onderdelen te verkrijgen zijn voor een 304. Ik heb zo eens gezocht en het aanbod is behoorlijk groot te noemen, maar dat kan vaak imitatie zijn. Met andere woorden, wat zijn hier de ervaringen en wat is wijsheid ?

(Ik moet nog even geduld hebben voor de auto in de garage staat, maar de voorpret is natuurlijk ook al heel erg leuk)

Alvast bedankt weer,

Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
http://www.infojaguar.nl
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by MarcoPeus »

Ik zou origineel halen bij de dealer, welk soort dat is weet ik niet. Ik zou er zeker geen rode in doen, die is te agressief imho.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Brigitte-304
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2019, 09:54

Re: Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by Brigitte-304 »

Ok, dank je wel.
Ik zal zeker de dealer raadplegen als het zover is, ik rijd privé en voor mijn werk ook Peugeot en ze zullen het vast wel leuk vinden als ze van de 304 horen ;)

Ik vond vandaag nog wel een kleine samenvatting, wellicht leuk om te lezen. Het is in de loop der jaren nogal een discussie punt geworden en iedereen denkt er weer het zijne van..

Groet, Wilfred

===============================================================================================================
De ene koelvloeistof is de andere niet

Koelvloeistof beschermt het motorblok tegen kalkafzetting, corrosie, schuimvorming, oververhitting én: bevriezing. Het is gedemineraliseerd (volledig zoutloos en kalkloos) water met additieven (toevoegingen). Het zorgt ervoor dat een motor niet oververhit raakt, het voorkomt bevriezing van de koelvloeistof en beschermt het motorblok, de waterpomp en de radiateur tegen corrosie.

Kortom: Het is onmisbaar. Maar er zijn verschillende soorten, in verschillende kleuren. Het aanbod van verschillende koelvloeistoffen is historisch gegroeid. In de loop der jaren zij de eisen die er aan gesteld werden veranderd en de ‘upgrades’ die daarvoor nodig waren, dat waren extra beschermende- en reinigende toevoegingen.

De drie ‘basis’ soorten

Er zijn feitelijk drie soorten koelvloeistof: G11, G12 en G13. Ieder ‘type’ heeft daarbij een eigen kleur. De ‘G-aanduiding’ is ooit bedacht door Volkswagen een bedrijf dat lang toonaangevend geweest is als het om koelvloeistoffen ging. Er zijn merken die door gebruik van een eigen naam hun eigen ‘luchtje’ geven aan hetzelfde spul.

Toen koelvloeistof nog groen was. Of blauw

G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Daardoor is het spul alleen geschikt voor motorblokken van gietijzer. Als je het in motorblokken met aluminium koppen/waterpompen/radiateurdelen gebruikt is het corrosief. Iets waar bijvoorbeeld Triumph Stag rijders hun leergeld mee hebben betaald.

Rood of geel

G12 kwam later toen er aluminium motoren / koppen gangbaar werden. Deze vloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid – organische zuren- Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor het niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die het koelsysteem beschermen. In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zat hem in een pakket aan beter uitgebalanceerde additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Het spul is goed te mengen met andere koelvloeistoffen, een actie die doorgaans niet aangeraden wordt. En dan is er ook nog een opgewaardeerde G12+, de G12++ die voor het gemak ook wel G13 wordt genoemd.
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
http://www.infojaguar.nl
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by MarcoPeus »

Brigitte-304 wrote:ik rijd privé en voor mijn werk ook Peugeot en ze zullen het vast wel leuk vinden als ze van de 304 horen ;)
Mij ervaring is (althans daar waar ik kom) dat men het geen reet interesseert (op een enkeling na) en je liever ziet gaan met je ouwe meuk. Jammer want de rijders van oldtimers rijden vaak ook nieuw van t zelfde merk....
Overigens hoef je ze niet te vragen wat er in de 304 moet, zullen ze niet weten, of niet willen uitzoeken. Vaak hebben ze de boeken/microfiches niet meer of willen ze ze niet zoeken. Ik kieper de blauwe KVS er in of de gele van de automaterialenshop. In ieder geval niet de rode.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Brigitte-304
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2019, 09:54

Re: Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by Brigitte-304 »

MarcoPeus wrote: Jammer want de rijders van oldtimers rijden vaak ook nieuw van t zelfde merk....
Alleen de Peugeot hoor.. :?

Dat van die dealers klopt eigenlijk wel ja, het zal wel weer om de centjes gaan. Tenzij er een oude rot in het vak rondloopt die de oude techniek wel kan waarderen. Ik zelf heb een elektronica achtergrond en mag voor de hobby nog graag in oude buizenradio's knutselen, maar dat is mijn afwijking.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
http://www.infojaguar.nl
User avatar
Brigitte-304
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2019, 09:54

Re: Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by Brigitte-304 »

Hallo,

Enige navraag heeft geleerd dat de rode koelvloeistof voor Oldtimers inderdaad uit den boze is..
De Peugeot 304 heeft de blauwe, heb ik ontdekt en ziet er nog prima uit. Niets aan doen dus.
De andere oldtimer (Jaguar) had rode, heb ik na de motor wissel gebruikt), heb ik vandaag afgetapt en eens goed doorgespoeld. Vervolgens met blauwe gevuld wat voor deze motoren ook de bedoeling is. Er kwam een hoop bagger uit trouwens..

Conclusie is dan ook om geen rode koelvloeistof te gebruiken bij onze oude blokken, ik heb gekozen voor een blauw bekend merk, maar dat was meer een gevoel.

Groeten, Wilfred
20190817_151650.jpg
20190817_151650.jpg (211.95 KiB) Viewed 10745 times
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
http://www.infojaguar.nl
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by MarcoPeus »

Goed zo. Ik gebruik ook blauwe (origineel van de dealer) en ook gele. Rode is een grote NO-NO, wel b.v. bij een nieuwe VW.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by IVARIO »

Interessante info.

Ik heb ook maar even gecheckt welke kleur KVS ik in mijn 205 (1.4 benz.) heb gedaan: ROZE.
- merk: Ardeca (de plaatselijke automaterialenzaak heeft veel van dat merk; ik koop er ook wel olie van)
- type: ALU-COOL G12+
- verder staat er nog op: Longlife Silicate Free Coolant

Ik neem aan dat dit ook OK is, toch?
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
User avatar
Brigitte-304
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2019, 09:54

Re: Welke koelvloeistof voor een 304 ?

Post by Brigitte-304 »

Hoi,

G12 en G12+ en andere rode vloeistof is eigenlijk niet geschikt voor oude gietijzeren blokken heb ik begrepen, Het feit dat er een evt een aluminium kop op zit maakt niet uit.
Het is inderdaad verwarrend, in de rode vloeistof zitten geen zouten die het aluminium kunnen aantasten, dus met een aluminium kop zou je verwachten dat dit dus goed is. Maar... er zitten weer andere toevoegingen in die de oude kunststoffen en pakkingen kunnen aantasten.

Om die reden heb ik bij mijn andere oldtimer al het rode spul vervangen door blauw. Ondanks dat het er eigenlijk al twee jaar zonder klachten inzit. En tevens de hele reutemeteut inclusief kachel eerst goed doorgespoeld, en dat spoelen is ook wel eens goed voor de oude techniek ;)

Gr, Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
http://www.infojaguar.nl
Post Reply