auto kleien

Allerhande onderwerpen die niet eens met Peugeots te maken hoeven te hebben
Post Reply
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

auto kleien

Post by LouisDeFunes »

Ik wil binnenkort mijn 306 eens gaan 'kleien', de lak lijkt niet echt vervuild, maar ik heb de afgelopen tijden gezien bij anderen dat dit kleien toch heel wat kan uitmaken.

Na e.e.a. te hebben onderzocht via internet ben ik er achter gekomen dat er heel wat in te krijgen is. Ook zijn er gradaties in de intensiteit van de klei.

Na dit te hebben gelezen ben ik iets voorzichtiger geworden, ik heb natuurlijk geen trek in een debacle en een verwoeste lak.

ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen van jullie. ( en naar de merken die jullie gebruikt hebben )

vriendelijke groet, Louis.
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: auto kleien

Post by IVARIO »

Steven is een expert kleier!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
Wok
Posts: 13
Joined: 02 Feb 2016, 21:38

Re: auto kleien

Post by Wok »

Kleien is slechts het begin!

Kleien moet je zien als een dieptereiniging van je lak: alle vervuiling, maar ook alle (restanten van) waxlagen haal je hier mee weg. Na het kleien is het dus noodzakelijk om een beschermlaag (lees: wax) aan te brengen.

Het risico op het aanrichten van schade is te verwaarlozen als je je aan een paar regels houdt:
- Gebruik SCHONE materialen (klei, microvezel doeken)
- Als je je kleistuk per ongeluk op de (vuile) grond hebt laten vallen: weggooien en nieuw stuk klei pakken.

Klei is inderdaad in verschillende hardheden te verkrijgen. Er is daarin echter geen standaard: de hardheid van de klei verschilt doorgaans per merk/fabrikant. Zo staat Bilthamber bijvoorbeeld erom bekend een erg harde klei te hebben (zeer effectief, maar bij deze klei moet je eigenlijk altijd nadien (licht) polijsten), terwijl de kleistukken van bijvoorbeeld Mother's en Meguiars juist als erg zacht bekend staan (is dus wat harder werken voor resultaat, maar nadien polijsten is dan niet nodig).

Zelf gebruik ik materialen van Monello, het 'huismerk' van carclean.nl. De prijs-/kwaliteitverhouding hiervan vind ik persoonlijk erg goed.
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: auto kleien

Post by LouisDeFunes »

dan lijkt het mij zinvol om niet de zwaardere variant te gaan gebruiken, en inderdaad, na het kleien de wagen opnieuw te voorzien van een goede waxbeurt. ik ga het doen zodra het weer iets vriendelijker wordt, naar mijn gevoel duurt dat niet meer zo lang, het voorjaar komt er aan.... :)
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: auto kleien

Post by MarcoPeus »

Misschien is dit wat voor je Louis.
http://surfcitygarage.com/car-care/exte ... =Springbot
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply