Smeren achteras

Technische onderwerpen aangaande aandrijving, sturen en remmen
Post Reply
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Smeren achteras

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
403 Friesland wrote:Ik zal proberen te kijken of ik ook kan zien waar de vetnippel voor de torsie achterassen moet komen voor wie dat maken wil .
Ik heb nog een halve as liggen , waar goede draagarmlagers in zitten zodat ik hier kan zien waar de nippel het beste kan komen.
Wat ijzervijlsel betreft Frank ,het is maar een klein stukje waarvan de boor schilvers naar binnen kunnen komen en met de magnetische schroevendraaier haal je dat zo weg .
Ik weet dat het kan ,ik heb denk ik 20 jaar terug eens een 405 verkocht aan mijn broer waar de lagers ook uit lagen ,die heeft er toen bronzen bussen in gezet en die auto heeft zeker nog 10 jaar gereden zonder problemen maar wel met vetnippels er op.
Gewoon info voor degenen die het weten willen , heb zelf geen auto met zo,n as ,onze c3 heeft al schroefveren alleen mijn c5 zou ze ook kunnen gebruiken maar is wel beetje anders van constructie.
Als ik een foto kan maken dan hoop ik dat Paul hem weer even voor mij plaatsen wil via wats app.
403 Friesland wrote:Ik heb de halve achteras helaas niet meer maar weet nog wel hoe het zat nu.
Aan de uiteinden per draagarm zit eerst een lager en daarna een keerring op het uiteinde.
Als je onder midden in de draagarm een gaatje van 5 mm boort en daar m6 draad in tapt en met een magnetische schroevendraaier het gruis er uit vist dam moet komen.
403 Friesland wrote:Dit filmpje is van een 206 maar wel vergelijkbaar met een 106 en 205 en 306 en 309 en 405 soms is het eindlager gelijk een deksel .
https://www.youtube.com/watch?v=fkMVaDVdVaI
Henk50 wrote:Hier hoe ik het bij mijn 309 en 205 gedaan heb. Het laatste gruis kun je ook wat wegzuigen met een slangetje op de stofzuiger. Kan weinig mis gaan, op het laatst voel j'm even doorschieten en weet je dat je dan op de astap zit en ver genoeg bent. 309/205 hebben een massieve astap en geen kunststof bus. Ik ben nu op zoek hoe dat bij mijn Berlingo moet.
Image
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Post Reply