Voorontsteking XC5 /XC6 hetzelfde als XC7?

Technische onderwerpen voor onder de motorkap
Post Reply
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Voorontsteking XC5 /XC6 hetzelfde als XC7?

Post by 403diesel »

Soms kom je de raarste dingen tegen in, in dit geval, een J7 uit '72.
Daar zou naar mijn idee een XC7 P in moeten zitten, hetgeen niet het geval is.
De bus is nogal een bij elkaar geraapt rommeltje en na vervangen van de klepzittingen, één nieuwe klep omdat de oude verbrand was en uiteindelijk de juiste koppakking wilde het ding nog niet echt netjes lopen.
Kop netjes nagetrokken maar met starten kreeg in terugslag. Ik dacht in eerste instantie aan waterslag maar bougies waren droog dus ontsteking maar eens gaan controleren. Stond volgens de pen in het vliegwielhuis methode op tijd, ware het niet dat een fricaldel in het verleden kennelijk het vliegwiel verdraaid heeft t.o.v. de krukas want ik had voor de zekerheid nog maar even het BDP uitgeklokt en daar zat toch wel heel veel verschil in. Graad of 40 schat ik zo dus dat zou die terugslag goed kunnen verklaren.
Ik heb geen zin om hiervoor de motor eruit te halen om het vliegwiel te verdraaien (met het risico dat het gat in het koppelingshuis en /of vliegwiel niet correspondeert met de motor die er nu in zit waardoor deze manier van afstellen toch niet het juiste tijdstip geeft) dus heb mooi een vaantje gemaakt en een corresponderende markering voor TDC op de krukaspoelie. Vervolgens ontsteking om te beginnen maar eens op een graad of 8 voorontsteking gezet (vond later dat dit voor een XC7 21 graden is) om te kijken wat er gebeurd en de motor liep veel beter. Geen terugslag en geen ploffen in de uitlaat meer. Mooi oogelost... dacht ik. Toen een stukje rijden. Mmhh, bijna geen vermogen.
123 eruit gehaald, blijkt dat de ontsteking op vervroegingscurve 0 staat ipv curve 6 voor een XC5/XC6. Curve 0 is voor een XN1 en die vervroegd een stuk minder.
Dit puntje nu ook opgelost maar om het maar helemaal kloppend te krijgen ben ik nog op zoek naar het (statische) ontstekingstijdstip voor een XC 5 /XC 6. Is dit ook 11 graden voor beide?

Alvast bedankt voor de reaktie.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: Voorontsteking XC5 /XC6 hetzelfde als XC7?

Post by 404noir »

als ik in mijn Olyslager boekje kijk staat er bij de 404 met XC5blok de stroomverdeler type XC1 vermeld met 11 degr voorontsteking. (er staat niet bij of dit met of zonder vacuum vervroeging is, maar dit soort specs wordt meestal opgegeven voor afstelling zonder aangesloten vacuum vervroeging.)
bougies: marchal 36p of AC44F.

Verder zou ik me er van verzekeren dat het vervroegings mechanisme goed schoon is en goed vrij kan bewegen ( kijk of alle veertjes van de centrifugaal gewichtjes nog aanwezig en heel zijn, mechanisme een beetje smeren met lichte olie)
ik zou me er ook van verzekeren dat een eventuele vacuum vervroeger werkt ( het membraan in het doosje mag niet lek zijn, als je er vacuum op zet moet de grondplaat met daarop de contactpunten in de verdeler bewegen. Ook die contactpunt plaat moet schoon zijn en vrij kunnen bewegen t.o.v. de grondplaat. Aandacht voor detail is hier de moeite waard.

Van de XC6 heb ik geen gegevens
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Voorontsteking XC5 /XC6 hetzelfde als XC7?

Post by 403diesel »

Dank voor je antwoord 404noir.

Er zit een 123 electronische ontsteking in. Had ik iets duidelijker kunnen vermelden. Voor zover ik weet wordt de vervroeging ook electronisch geregeld oo toerental en is de vacuumvervroeger dmv een vacuumsensor ook electronisch. Werkt allemaal.
De 123 ontsteking voor een peugeot wordt voor meerdere modellen gebruikt waarbij je per model/motortype de vervroegingscurve instelt. Deze stond dus verkeerd.
Daarbij was het vliegwiel verdraaid.
Ik heb het BDP uitgeklokt en op 10 a 11 graden gezet waarbij ik van de xc7 uitgegaan was in eerste instantie. Motor loopt nu goed. Niet perfect door wat slijtage aan de carb maar goed genoeg.
Voorontsteking nu door jou bevestigd. Eerst maar eens mee gaan rijden. Het ding heeft best lang met verkeerd ontstekingstijdstip en een verbrande klep rondgereden dus zal ook wat vervuild kunnen zijn.

Dank nogmaals.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Post Reply