505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Technische onderwerpen voor onder de motorkap
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Bedankt voor de tips. Ik zat eerst op het pad van iets elektronisch aan de ontsteking, maar na ervaringen van dit weekend ben ik toch weer naar het brandstofcircuit aan het neigen (al dan niet elektrisch).

Observaties:
- Eindhoven --> Groningen: De eerste 5 km op de snelweg bij 120km/h (ca. 3500 rpm) heeft hij drie keer gestoot. Vervolgens de cruise op 110 gezet en niets meer gemerkt. Bij Apeldoorn even weer naar de 120 om een vrachauto in te halen en direct weer een stoot. Rit zonder problemen afgemaakt bij 110 km/h.
- Groningen --> Eindhoven een dag later echter ging het de eerste 50km bij 130 km/h (ca. 3750 rpm) redelijk goed. Verschil met de heenweg is dat de eerste 30 km bij 80 km/h gebeurt voordat ik op de snelweg kom. Terug naar 110 km/h loste het probleem weer op. Maar heb toch weer flinke stukken 120 kunnen rijden.

Vandaag drie relais waarvan twee van de branstofpomp eruit gehaald en hadden best wel gecorodeerde en ranzige exemplaren contactjes. Contacten opgeschuurd en teruggestopt. Vervolgens ongeveer 50km bij 140 km/u (4000 rpm) gereden en toch weer een enkele keer het probleem gehad, maar voor mijn gevoel veel minder erg en frequent als eerder. Om het goed te doen morgen ook even de contacten in de zekeringkast proberen te reinigen en nieuwe relais monteren, dan kunnen we dat in elk geval uitsluiten.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by MarcoPeus »

Kijk eens aan, je bent al wat verder gekomen dus. Mooi.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by 404noir »

Goed bezig!
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Vandaag weer bezig geweest met de 505. Ik krijg steeds meer het idee dat het een opstapeling is van kleine dingetjes, maar het is moeilijk om een objectieve analyse te doen van het probleem.

Als eerste de eerder genoemde relais vervangen, helaas zonder veel verbetering tijdens een testrit.

Focus daarna gelegd op de brandstofpomp. Lampje geinstalleerd en geconstateerd dat de pomp voeding blijft krijgen, ook tijdens het wegvallen. Uit de tecnical training voor de US monteurs vond ik dat de stroom door de zekering 10A zou moeten zijn. Meer zou duiden op een kapotte pomp, minder op teveel weerstand in het elektrisch circuit. Nu meet ik 3.5A door de zekering wat erg laag is, maar toch 13V over de pomp. Hij krijgt dus wel voldoende spanning. Weerstand tussen de minpool van de pomp en de massa aan de accu is wel ruim 10 Ohm. Dat kan beter dacht ik, dus heb ik een rechtstreekse draad getrokken tussen accu massa en pomp massa. Mijn subjectieve mening na 70Km bij 130-140 km/u is dat het weer verbeterd is, maar zeker niet helemaal weg. Ik krijg dus het idee dat ik op de goede weg ben en de branstofpomp aan het overlijden is.

Is er een handige manier om de brandstofdruk te meten en wat zou die dan ongeveer moeten zijn?

Ik krijg de neiging om preventief de pomp maar te vervangen, maar zou graag eerst zien of dat inderdaad nodig is.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by MarcoPeus »

Gezien de prijs van de pomp zou je inderdaad zeker willen zijn dat hij kapot gaat alvorens te vervangen. Enigste wat je kunt doen is het plaatsen van een drukmetertje in het circuit met een T stuk maar hoe je dat doet is mij niet duidelijk. Er bestaan setjes om dit te kunnen meten:
http://www.vdhtools.nl/9451600/weber-to ... -wt-111013

Maakt de pomp geen geluid tijdens stationair? Bij 130 p/u is dat lastig te horen natuurlijk.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by 404noir »

had je al gekeken naar het brandstoffilter? Vaak zit er in de tank aan de pick-up ook nog een zeeffilter.
Ik kan mij voorstellen dat een B-pomp moeite heeft om echt druk te produceren als 1 van die filters verstopt zit met rommel.
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Het grote brandstoffilter onder de auto na de pomp heb ik vorig jaar als eerste vervangen, dat hielp toen precies niks. Maar of er in de tank ook nog een filter zit weet ik niet...
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Stel dat er een filter in de tank zit. Kan ik daar uberhaupt iets aan doen? Is dat filter demontabel? Of kan ik niet veel anders doen dan er flink lucht doorheen blazen van onderaf? Misschien is er wel middeltje a la gootsteenontstopper voor brandstoftanks? Ik denk dan eerder aan iets op oliebasis als aceton ofzo?
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by 404noir »

ga er maar vanuit dat er een filter in de tank zit. Het ziet er uit als een sokje/gaasje. Deze is bedoeld om de ergste grootste vuil deeltjes buiten de pomp(en) te houden.
De kans is klein dat er iets mis mee is. schoonmaken is meestal wel mogelijk.
Maar wat veel belangrijker is is de slang verbinding vanaf de opvoerpomp naar buiten de tank. Dat is dus de drukzijde. Als die gescheurd is verlies je al in de tank pompdruk. Als het een klein lek is zal er nog redelijk wat benzine aankomen bij de hogedrukpomp, genoeg om de motor te laten draaien met weinig vermogen. Maar zodra je meer vermogen vraagt kan het zijn dat je dan B en B-druk tekort komt.

Je vraagt je wellicht af of dat uberhaupt mogelijk is, zo'n slang heeft toch niks te lijden in die tank? Dat is wel waar maar het is hoogst waarschijnlijk nog de originele slang uit een tijd dat er nog geen ethanol in de Benzine werd bijgemengd. Laat nu ethanol schadelijk zijn voor sommige oudere kunststof en rubber delen onderdelen...Dus het kan wel degelijk.

Je kan meestal bij die in-tank-module komen via de kofferbakbodem of via een luikje/dop onder de achterbank (afhankelijk van waar de tank zit) Je kan meestal de hele module als 1 geheel er uit halen voor inspectie/reparatie.

let op! als je er aan gaat klussen, doe het dan buiten waar er volop ventilatie is...! Geen open vuur of vonken in de buurt en hou een brandblusser/emmer water bij de hand.
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Vandaag weer wat verder gekeken. Twee relais vervangen die iets met de injectie van doen hebben volgens mij en toen vond ik ook nog een bundel die heel ranzig waren van de owatrol oid. Hoewel de contacten de goed uitzagen alles even flink bespoten met een contact cleaner en daarna eventjes 250km gereden met 135 km/h, 4000 rpm. Tot mijn grote verbazing welgeteld maar 3 keer een minimaal hikje gehad waarvan 2 in de eerste 50km. Heb dus goede hoop dat ik weet waar ik het moet zoeken. Misschien de exercitie nog een keer herhalen en dan naar Frankrijk!

Volgens een subjectieve constatering leek hij ook iets beter te trekken op de snelweg en loopt hij stationair iets rustiger. Eerder liep hij bij starten soms wel 1500 rpm, soms 1000 of iets lager. Nu startte hij met 600 rpm wat vrij snel opliep naar zo'n 750 rpm. Mijn gevoel zegt me dat ergens iets misging met de choke of ontstekingvervroeging ofzo. Al weet ik niet precies wat dat is en hoe het werkt... :oops:
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Post Reply