505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Technische onderwerpen voor onder de motorkap
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Ik zit al een poosje te dubben met wat het probleem kan zijn met mijn 505 SW8 (ZDJL). Incidenteel valt de aandrijving schijnbaar volledig weg, meestal maar een deel van een seconde met een klap op de aandrijving lijn als gevolg, maar soms ook meerdere secondes lang. Een keer zakte ik weg van 130 naar 110km voordat hij weer oppakte. Maar het doet zich eigenlijk alleen voor bij hoge snelheiden (100+km) ofwel hoge toeren (3000+), zowel met de cruise control aan als zonder. Brandstoffilter heb ik al vervangen.

Is er een oorzaak te bedenken waardoor dit alleen voorkomt bij hoge snelheden/toeren? Wat zal ik het eerst vervangen?

Ik denk aan iets elektrisch omdat de aandrijving plotseling weg is en later plotseling weer terug. Maar onbelast, als ik onder de motorkap kan kijken is alles goed natuurlijk.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by 403diesel »

Het voelt dus alsof je het contact afzet en weer aan. Of blijft de motor wel draaien / stijgt in toeren?

In het eerste geval zou ik eerder denken aan een electrisch probleem dan brandstof. Brandstof gaat meestal wat geleidelijker en komt niet met een klap op over het algemeen.
Meters op het dashboard blijven wel werken? Anders misschien contactslot? Losse draad ergens in het ontstekingscircuit?
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by MarcoPeus »

Ik verdenk ook de ontsteking. Ik zou eens met lopende motor eens overal op gaan tikken met een schroeven draaier. Wellicht geeft de bobine ergens een los contant als deze warm wordt. Lastig probleem omdat het niet valt te reproduceren.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Harrie »

mee eens Marco, lijkt mij ook een moeilijk te reproduceren storing.
Ik vermoed een slecht elektrisch contact.
Kan contactslot zijn, zekering(-kast) , stekkerverbinding, e.d.

Als je het niet vind: een draadje van + ontsteking naar dashboard leggen, controlelampje, andere draadje naar massa.
Zodra het verschijnsel weer optreedt en dat lampje dooft, dan zit de storing in dat circuit ( ontsteking krijgt geen spanning ).

succes !

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Dat is een leuke tip! Ga ik doen. Tot dusver nog niks gevonden wat enigszins gammel is.

Afgelopen weekend naar Groningen op en neer geweest. Zo nu en dan een hortje kan ik mee leven, maar 40km voordat ik weer thuis was zakte hij van 130 to 70 voordat hij weer oppakte, dat is gewoon onacceptabel en daardoor verlies je op den duur vertrouwen in de auto. Zo erg was het ook nog nooit geweest.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by MarcoPeus »

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn boot. Als je m in t water liet gaan dan voer de boot prima. Tot een half uur na vertrek dan begon hij te bokken en sloeg af. Startte wel weer en met wat gas ging hii weer verder. Zonder met t gas te spelen sleog hij echter weer af. Bleek een kapotte bobine te zijn die warm werd en dan een open verbinding had waardoor er een slechte tot geen vonk kwam.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Dat klinkt ook wel als mijn symptomen. Heb het eigenlijk nooit gehad in de eerste 20km van een rit, als het onder de kap nog vrij koud is. Volgens mijn subjectieve gevoel heeft hij er ook meer last van op warme dagen. Afgelopen winter bijvoorbeeld nauwelijks problemen gehad.

Dus eerst even wat extra lampjes in de cockpit, maar de bobine lijkt me zeker verdacht als het geen stekker is.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Harrie »

goede tip, Marco ;)
Bobine's hebben geen eeuwig leven, en ze zijn gevuld met of bitumen of dikke olie...
Alleen een scope ( testkast ) kan laten zien of de bobine nog goed functioneert maar dat
is een moment-opname. Eenmaal flink warm, zeg maar gerust HEET, kan die echt kuren vertonen.
succes Bram ;)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by Brownie »

Ik ben inmiddels een stukje verder, helaas niet dichter bijde oplossing. De bobine krijgt gewoon stroom, ook tijdens het wegvallen van de aandrijving (Lampje, geschakeld tussen bobine +/15 en massa blijft aan). Bobine heb ik inmiddels ook vervangen, dus zou goed moeten zijn, maar het effect is nog identiek aanwezig.

Hiermee wou ik het elektrisch circuit van de ontsteking uitsluiten. Het enige wat zou overblijven is de kabel van bobine naar verdeler, maar dat lijkt me onwaarchijnlijk met alleen klachten bij hoge snelheden.

Iets anders waar ik aan ging denken is de luchttoevoer. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar ik heb in elk geval een luchtmassameter volgens mij waar ook wat draadjes en dus sensors inzitten. Feitelijk wordt hiermee het toerental geregeld toch? Zou het kunnen dat een klep dichtslaat bij een gammele sensoren en/of contactjes? Bij 3000-4000 toeren heeft de motor natuurlijk heel wat lucht nodig, dus zal je eerder effect zien misschien?

Anders kom ik toch bij de brandstofinjectie uit, maar waar ik dan zou moeten zoeken zou ik niet weten. Brandstoffilter is in elk geval recent vervangen, maar kandeze effecten ook niet verklaren lijkt me.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: 505 GTI verliest soms spontaan aandrijving

Post by 404noir »

ik heb geen model specifieke kennis van de 505GTi maar de auto zal een vorm van electronische injectie hebben.

Bij alle soorten injectie systemen is de brandstofdruk zeer kritisch.
Met andere woorden: check de werking van de B-pomp (eventuele in-tank opvoerpomp en drukpomp) en z'n electrische connecties.
Die brandstof pompen worden aangestuurd via het contact en vrijwel altijd via een relais. Daar loopt best een grote stroom doorheen en een relais slijt ook. Bij andere auto's (Volvo's met Bosch electronica) heb ik al herhaald meegemaakt dat een brandstofpomp relais heet werd en uitval verschijnselen vertoonde doordat er rotte soldeerverbindingen in het relais zaten. De overgangs weerstand op die soldeerverbindingen zorgde voor de hitte en de uitvalverschijnselen. Het komt bij meerdere merken en bouwjaren voor.

Daar zou ik het eerst in zoeken.

verder hebben contactslot schakelaars ook niet het eeuwige leven, vooral niet als de sleutelbos zwaar is en continu hangt te trekken aan dat slot en die schakelaar. De schakelaar slijt hierdoor mechanisch van binnen. Waardoor wellicht kort de ontsteking uit zou kunnen vallen.

tenslotte is het ook slim om echt alle massa verbindingen die van doen hebben met de injectie en ontsteking na te lopen en te controleren of ze wel schoon zijn en goed contact maken. Denk aan de massa aansluitingen van injectoren en van de ECU, massa van blok naar carrosserie.
Denk ook aan sensoren die input leveren aan de ECU zoals watertemp en krukas positie sensor.(< verdacht! die kan genoemde uitval verschijnselen produceren.)

Ik betwijfel of de 505GTi al een error-log in de ECU heeft die error-codes op slaat. Indien toch het geval, dan heeft het ongetwijfeld nut om die errors uit te lezen. Met die kennis zoekt het veel makkelijker.

aan luchtmassa meters gaat zelden iets kapot ,is mijn ervaring. En indien toch dan doen ze het helemaal niet meer.
Dat sluit dus niet duidelijk aan bij je probleem beschrijving die je hebt gepost.

Altijd lastig, zo'n inconsistent probleem dat zich slechst af en toe openbaart. Dan nog liever een echt vet defect.
Post Reply