APK

Technische onderwerpen van algemene aard
Post Reply
Martijn 404
Posts: 73
Joined: 03 Feb 2016, 19:06

APK

Post by Martijn 404 »

Mijn Peugeot 404 moet volgende week naar de APK.
Hij rijdt prima op gas, maar op benzine doet hij helemaal niets.
Is dit een afkeur punt voor de APK?
Martijn van Onna
Peugeot 403 (1959)
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: APK

Post by 403diesel »

Moet ook op benzine kunnen lopen dacht ik.
Je kunt ook op gas laten staan en niks zeggen :mrgreen:
De vraag is of ze em dan ook overschakelen
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: APK

Post by Harrie »

Dag Martijn,
is dat niet op te lossen ?
Je zult het zelf toch ook werkend willen hebben als de LPG-tank leeg mocht raken ?

Doordat veel op LPG gereden wordt, slijten een aantal onderdelen van het benzine systeem.
De benzinepomp blijft pompen, al kan die de opbrengst niet kwijt.
De vlotter staat te rammelen in de vlotterkamer en zo raakt op den duur de vlotternaald ingeslagen, bekend bij LPG.
Er moet toch vast te stellen zijn of er benzineopbengst is bij de carburateur, als voordien sproeiers en zeefje ( in ingangsbuisje
op de carb. ) schoon zijn, zou die moeten lopen.
Er zit ook een elektrische afsluiter in, die de benzine afsluit als je op LPG rijdt, het 12V signaal komt bij de klassieke LPG-
systemen van de omschakelaar LPG/Benzine op je dashboard. Die afsluiter moet openen als je op benzine schakelt.

succes !
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Martijn 404
Posts: 73
Joined: 03 Feb 2016, 19:06

Re: APK

Post by Martijn 404 »

Natuurlijk moet de 404 ook op benzine kunnen rijden.
Tot nu toe nog niet gedrufd om er zelf een poging aan te wagen
Met de tips van Harrie ga ik het gewoon proberen zaterdag. :idea:
Uiteraard zijn verdere tips meer dan welkom.
Martijn van Onna
Peugeot 403 (1959)
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: APK

Post by 304 Friesland »

Het is inderdaad wel handig dat hij ook op benzine wil lopen maar hoeft niet voor de apk het is immers een lpg auto op kenteken.
Ik heb er meerdere gehad ,een had niet eens een benzine tank en geen probleem voor de apk .
Volgens mij vermelden ze het dan wel op het apk rapport dat hij niet op benzine wil lopen.
Maar gewoon maken ,is bij een 404 met carb toch niet zo spannend , als het opvoerpompje een handbediening heeft eerst eens op de benzinestand op contact proberen of je brandstof krijgt bij de ingaande kant van de carb is dat het geval dan de carb schoonmaken.
Het is ook beter om toch zo af en toe hem wel op benzine te laten lopen het is alleen beetje goed opletten met overschakelen ,bij benzine eerst de carb leegrijden en dan op gas zetten ,omgekeerd moet de vlotterbak eerst vol ,rijdende weg is dat het makkelijkst , bij 80 overschakelen ,dan doet hij het eerst niet omdat de vlotterbak leeg is maar omdat de auto nu de motor aandrijft gaat het opvoerpompje wel zijn werk doen.
Dat is wat ik er van weet maar heb maar weinig op gas gereden.
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: APK

Post by Harrie »

403 Friesland wrote:Het is inderdaad wel handig dat hij ook op benzine wil lopen maar hoeft niet voor de apk het is immers een lpg auto op kenteken.
Ik heb er meerdere gehad ,een had niet eens een benzine tank en geen probleem voor de apk .
Volgens mij vermelden ze het dan wel op het apk rapport dat hij niet op benzine wil lopen.
o.k. dan is dat duidelijk. Al veranderen de APK regeltjes elk jaar..
403 Friesland wrote:Maar gewoon maken ,is bij een 404 met carb toch niet zo spannend , als het opvoerpompje een handbediening heeft eerst eens op de benzinestand op contact proberen of je brandstof krijgt bij de ingaande kant van de carb is dat het geval dan de carb schoonmaken.
Het is ook beter om toch zo af en toe hem wel op benzine te laten lopen het is alleen beetje goed opletten met overschakelen ,bij benzine eerst de carb leegrijden en dan op gas zetten ,omgekeerd moet de vlotterbak eerst vol ,rijdende weg is dat het makkelijkst , bij 80 overschakelen ,dan doet hij het eerst niet omdat de vlotterbak leeg is maar omdat de auto nu de motor aandrijft gaat het opvoerpompje wel zijn werk doen.
Dat is wat ik er van weet maar heb maar weinig op gas gereden.
Als de elektrische afsluiter dicht blijft, doe je met de handbediening op de benzinepomp ook niets.
En volgens mij zit dat niet op een benzinepomp bij een 404
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: APK

Post by 304 Friesland »

Dat klopt Harrie ,maar je moet toch ergens beginnen en zo zou ik het zelf doen maar ieder heeft zijn eigen manieren .
Eerst dus maar eens een spanningszoeker op de benzine klep dat is wel een goede en ik vind het altijd belangrijk om te beginnnen bij het begin dus dat is dan de tank al .
ben benieuwd of je het klaar krijgt.
Martijn 404
Posts: 73
Joined: 03 Feb 2016, 19:06

Re: APK

Post by Martijn 404 »

Auto is inmiddels goedgekeurd. Er moesten wel 2 nieuwe voorbanden op. Ik heb toen (ondanks de hoge kosten) voor Michelin klassiekers gekozen.
Ziet er schitterend uit.
Probleem met benzine lijkt voorlopig opgelost. Laats nog maar eens geprobeerd om op benzine te rijden en toen deed ie het.
Neemt niet weg dat ik de carburateur binnenkort een grondig ga reinigen, zoals door diverse mensen geadviseerd op dit forum.
Hartelijk dank hiervoor overigens.
Martijn van Onna
Peugeot 403 (1959)
Post Reply