Het Peugeot MXR topic

Voor de Peugeot brommers
Post Reply
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Het Peugeot MXR topic

Post by Beeperhorrie »

Er kan van de Peugeot brommer divisie uit de jaren tachtig gezegd worden wat met wil. Er kan verweten worden dat men motorisch te weinig aan ontwikkeling heeft gedaan, dat de modellen politiek van de grote brommers alleen maar meeliften was op het succes van de Japanners, dat de schakel-brommers verdwenen, en nog wel meer als je er voor gaat zitten.
Wat niet beweerd kan worden is dat er niet gekeken is naar markten waar andere fabrikanten niet aan gedacht hadden. Misschien hadden de anderen wel een beter beeld van de realiteit of is het gewoon niet aangeslagen, dat weet ik ook niet. Maar kijkend naar het succes van de BMX crossfietsen dacht de ontwikkelafdeling van de Peug brommerts dat daar een open markt moest zitten.
Ik kan me voorstellen dat een hobbyende tiener op zo'n idee komt en uitvoert maar dat een echte fabrikant hieraan is begonnen..... Zelf heb ik ooit een step voorzien van een motortje. Zou dat ook een leuk idee voor Peugeot zijn geweest?

Wel ik zal de spanning niet langer opbouwen, hier is de Peugeot MXR (ook wel genoemd MX omdat dat op de brommer stond het juiste type was echter MXR):
Image

Een met twee vermogens leverbare automaat met klein vliegwiel. Geen achtervering, starre voorvork op de zwakke uitvoering en daarop voorvering alleen voor meerprijs. Veel te zwaar om mee te crossen en een veel te traag reagerende tweetaktmotor om iets aan te hebben in het terrein.
Mislukking? Jazeker, zowel technisch als commercieel.

De zwakke (1,4pk) broeder
Image
Detail van de sterkere 2,5pk uitvoering, hier zonder beschermkap op motor
Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply