Het Peugeot 105 topic

Voor de Peugeot brommers
Post Reply
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2378
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Het Peugeot 105 topic

Post by Beeperhorrie »

Ja dat kon niet uitblijven, hij is gemaakt dus mag deze ook niet ontbreken. De Peugeot 105!

De folder met daarop de bij ons officieel niet leverbare zwarte kleur
Image

In Nederland alleen geleverd in zilvergrijs maar elders in ieder geval ook in groen, blauw en zwart.
Hier alleen de luxe met knipperlichten (vaak dealer af niet eens gemonteerd) en elektrische starter. Er was echter ook een uitvoering met het al oude vliegwielblokje wat te vinden is in de andere automaatjes van Peugeot, alleen niet in Nederland geleverd. Deze heeft geen E-start en mist ook de kenmerkende kast onder het zadel. Een hardnekkig gerucht in Frankrijk was dat de aandrijfunit nog niet productierijp was. Feit is dat de beide uitvoeringen niet naast elkaar hebben bestaan. (1980-1981 met 103 blokje, 1982-1987 met E-unit)
Buiten ons land was er ook keuze uit zadel of buddyseat.

Het startertje werkt niet altijd even goed, de accuutjes zijn klein en de bedrading niet geweldig. Bij de E-start zit er een transmissiebakje aan waar de starter in zit en een overbrenging die het grote vliegwiel overbodig maakt.
Het voorvorkje is wel wat erg mager voor een model wat eigenlijk boven de 103SP is geplaatst. Het is gewoon de zelfde vork als in de 103ML zit.

Een succes wordt het niet. Je komt ze niet veel tegen en het publiek wat er voor gaat kiest later meestal voor een scooter. De jeugd vond en vindt er niets aan. Ook al niet omdat lang niet alle opvoer spul er op past en er is ook geen 'opkets spul' voor het uiterlijk.

Het motortje met 'versnellingsbakje' en de goedkope vork opengewerkt
Image

De 105 in optima forma
Image

Mèt en zònder E-starter en mèt en zònder buddyseat
Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2378
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 105 topic

Post by Beeperhorrie »

Maar eens wat dieper in de 105 gedoken met behulp van een Franse connectie.

De 105 kreeg in Frankrijk in 1979 zijn typegoedkeur. Dat betekende dat de brommer binnen een jaar op de markt moest worden gebracht en daar was dus een probleem mee.
Omdat de 104 op leeftijd begon te raken en ook minder aansloeg bij de jeugd vond het management bij Peugeot brommers dat er een nieuw topmodel moest komen. Modern gelijnd en met een startmotor want dat zou de toekomst zijn (en daar hadden ze gelijk in). Er was echter een probleem met de nieuwe aandrijflijn die net als bij de meest luxe vroegere BB automaten een dubbele variomatic zou krijgen. In basis was het ontwerp gewoon niet goed. Bij hogere snelheid bleek het onmogelijk om de boel goed uit te balanceren met hevige trillingen, slijtage en een beperkte snelheid als gevolg.

Omdat er dus toch een 105 op de markt moest komen werd dus teruggegrepen naar de aandrijfunit van de 103. Op zich niets mis mee maar daarmee was de 105 te weinig onderscheidend van de 103 maar wel een stuk duurder.
De eerste 105jes kwamen eind 1980 op de markt. Er waren drie uitvoeringen verkrijgbaar in drie mogelijke kleuren: Zilvergrijs, mintgroen en zwart.
* 105 V - met variomatic
* 105 VB - met variomatic en buddyseat
* 105 VCR - met variomatic en knipperlichten en 12 spaaks gietwielen is 6 paren
Omdat het cartertje van de 103 gelijk is aan dat van de E-unit was er geen probleem voor het typekeur in Frankrijk.

De VB en VCR uit 1980
Image Image

In 1981 veranderde er bijna niets behalve een iets andere buddyseat voor de VB.

De VB met andere buddyseat uit 1981
Image


In 1982 kwam eindelijk de E-unit op de markt. Gelijk daarmee verdwenen alle uitvoeringen met het grote vliegwiel.
Om luxere karakter duidelijker te maken waren er geen modellen meer met spaakwielen. De gietwielen moesten ook plaatsmaken voor vijfspaaks geklonken wielen die gelijk waren aan die van de 103 SP.
Het modellen scala bestond nu uit de volgende types.
* 105 D - met schokbrekers en voorvork uit de 103 ML - wielen in grijs
* 105 DB - gelijk de D maar met buddyseat - alleen in 1982 geleverd.
* 105 SP - Met schokbrekers en voorvork van de 103 SP - wielen zijn goudkleurig

De 105 D en de 105 SP van 1982
Image
Image

Vanaf dit model kwam de 105 ook officieel in Nederland op de markt. Officieel want verschillende dealers hadden zelf al eerder een aantal 105jes laten komen op eigen initiatief. De officieel gevoerde 105 in Nederland was voorbehouden aan de D. Voor Nederland uitgevoerd met de knipperlichten die in Frankrijk alleen als accessoire leverbaar waren. De 105 SP is nooit in Nederland gevoerd net als de DB.
De volgende twee jaren veranderde er niets voor Nederland en ook in Frankrijk werd er niets aangepast.

In 1985 verdween de 105 SP in Frankrijk en werd het type van de 105 D opgewaardeerd tot 105 DR. Voor zover ik kan vinden is er geen enkel verschil met de 105 D. Voor Nederland veranderde er wel iets: de knipperlichten waren verdwenen. Geen ramp want meestal werden ze niet eens gemonteerd bij het uit het krat halen van de brommer.

In 1987 was het klaar met de 105 maar de verkoop liep totaal niet waardoor er zelfs in 1990 nog nieuwe te koop waren.

Het model 1985 105 DR
Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply