Page 5 of 6

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 23 May 2019, 11:49
by Beeperhorrie
Wellicht eens tijd voor een uitvoeringsoverzicht van de 103 door de tijd heen.
Er hebben namelijk veel verschillende uitvoeringen bestaan van de 103:


Fase 1 De 103 wordt in 1971 gelanceerd. De eerste versies, conventionele gebruiksmachientjes, hebben een massieve en platte bagagedrager (zijtassen kunnen worden gemonteerd). De motor, met een vermogen van 2 pk, wordt met lucht gekoeld en heeft een pedaalstart.
  • 103 AR: is uitgerust met voor- en achterschokdempers, trommelremmen met een diameter van 80mm, spaakwielen en een kilometerteller / snelheidsmeter. De swingarm biedt ook plaats aan de pedalen.

    103 AV: heeft een eenvoudig frame zonder achtervering. Zowel de AR als de AV hebben een kleiner achterlicht dan de latere versies. De koplamp is klein en rechthoekig, later komt er een meer vierkant model.

    103 V: is nagenoeg gelijk aan de AV maar met variomatic.

    103 S: heeft geen chroom en geen grootlicht en is verder gelijk aan de AR, geleverd in blauw.

    103 L: ongeveer gelijk aan de AV, met extra chroom (voorspatbord, rooster onder de koplamp op vork en verchroomde gereedschapsdekseltjes onder het zadel).

    103 LS: luxe versie met chroom voorspatbord, snelheidsmeter.

    103 VS: met variomatic op de krukas.

    103 LVS: luxe versie met chroom en variomatic


Fase 2 Vanaf 1977 verbeterde aandrijflijn en ontsteking. Uiterlijke aanpassingen en heel veel specials, het succes gaat nu goed lopen.
  • MV en MVL: de MV vervangt de VS en de MVL vervangt de LVS. De nieuwe modellen zijn beter afgewerkt en, geavanceerder. De rechthoekige koplamp wordt vervangen door de vierkante koplamp, en de kracht stijgt tot 2,5pk dankzij de verbeterde variomatic en de semi elektronische ontsteking. De MV behoudt zijn spaakwielen en heeft geen teller. De MVL is ondertussen uitgerust met Leleu geklonken sterwielen, een snelheidsmeter, een remlicht en een meer kleine dingen. Vanaf 1987 zijn de 103’s uitgerust met elektronische ontsteking.

    L2 en ML: komen meest overeen met de L en de LS.
    Altijd zonder variomatic. De L2 zonder achtervering en de ML met achtervering, verdere onderlinge verschillen zijn minimaal.

    SP: de SP is mechanisch gelijkwaardig aan de 103 MVL, maar het uiterlijk bevat de verschillende wijzigingen die de jeugd van die tijd verlangt. Een grote vork, langere achterschokbrekers en een ronde koplamp. De eerste 103 SP’s zijn metallic groen met spaakwielen, snel komen de sterwielen, vijfspakig geklonken en ‘open’ uitgevoerd. De volgende generaties krijgen gesloten vijfspakige geklonken wielen Al snel komen de eerste fabrieksspecials, sommige zelfs met eigen type aanduiding. De SP evolueert in 103 SP2in 1986 met gestroomlijnde rechthoekige koplamp, kleinere hoekige tankdeksels en 2,8pk (2,9pk voor de vloeistof gekoelde motor), elektronische ontsteking.

    SPR: Al in 1980 wordt het assortiment verrijkt met de "SPR", in blauw metaalkleur met sterwielen en iets meer gepolsterd "comfort" zadel. Deze verscheen in een nieuwe kleur: middernacht blauw, voor de gewone SP kwam er: rood, zwart, lichtblauw, wit.

    SP SLC: De 103 SLC (Sport Liquid Cooled) was een 103 SP met vloeistofkoeling, het eerste model van het merk uitgerust met dit soort koeling.

    103 Turbo 16: Beperkte reeks gebaseerd op 103 SP (1987) volledig wit, gladde tank, Leleu velgen, specifieke uitrusting als accessoire verkrijgbaar via Cyclostand de toebehoren winkel van Peugeot Cyclesvork, stickers en specifieke decoratie. Er zijn twee versies van de 103 Turbo 16: T16 versie 1 en T16 Versie 2 met vierkante achterbrug. 103 T16’s zijn zeldzaam, het is moeilijk om het aantal geproduceerde versies vast te stellen; het was mogelijk exacte kopieën te maken met door Cyclostand verkochte accessoires.

    Z: een spaarmodel zonder enige luxe.

    SP Land of SPL: "militaire" versie, kaki kleur, spaak wielen.

    Racing: een race model, weinig geleverd. Ondanks de SP voorvork en andere speciale delen toch geen SP kloon.

    Chrono: een sportieve directe opvolger van de 103 Racing met een langgerekt zitje, verlaagd stuur en agressieve zwarte en rode kleuren. Meest kenmerkend een buis tussen balhoofd en zadel. Ook de bagagedrager is anders van ontwerp.


Fase 3 In 1989 komen aanpassingen aan blok met een kickstarter waardoor op veel modellen de trappers verdwijnen, ook retro 103’s verschijnen.
  • SPX , SPX LC en FUN: belangrijke evolutie van de 103 door een kickstarter toe te voegen. De pedalen verdwijnen, 3pk motor met 14mm carburateur (in plaats van 12mm), korte rechthoekige swingarm, gestroomlijnd front van de SP2. De Fun is geproduceerd op basis van SPX maar met flitsende neon kleuren (paars, roze, heldergeel).

    SP3: vervangt de SP2 in 1989 en krijgt aluminium driespaaksgietwielen i.p.v. de geklonken vijfspaakswielen.

    Clip: limited edition, mechanisch als SPX, maar minder duur met een retro-look van SP omdat het een ronde koplamp houdt. Verkrijgbaar in drie kleuren: zwart, blauw, wit.

    Vogue en Vogue Evolution: afgeleid van de 103 Z, de eerste Vogue verscheen in 1988 en waren de low-end en goedkope modellen van de 103 op dat moment. Verkrijgbaar in vier uitvoeringen: R, T, S en V. Deze waren basic 103’s, minimale uitrusting, alleen de Vogue V had een variomatic als extra, de Vogue R had niet eens achtervering. Net als de andere 103's werd zijn chassis en esthetiek gemoderniseerd in 1996, met zestien-inch wielen. De Vogue zal uiteindelijk de Z vervangen. Ze kunnen dan een optioneel groot licht, toeter, een rechter spiegel en een windscherm ontvangen. In 2016 is het het enige 103 model wat in Frankrijk nog te koop is, in alle andere Europese landen is het allang afgelopen.

    HP : eerste officiële 103 chopper stijl, in feite een hommage aan de verhoogde en verchopperde uitvoeringen zoals deze in de jaren tachtig in de Nederlandse randstad reden, deze 103’s worden speciaal gemaakt en slechts 103 worden uitgerust met het speciale blok met dubbele variomatic. Verder hebben ze een hydraulische Paioli voorvork, langere achter schokdempers en een langere zwenkarm, chopper stuur model koehoorn, chopper zadel, lange Lafranconi uitlaat. De HP is alleen verkrijgbaar in een Inca Blue kleur (donkerblauw metallic).Ook de HP met gewoon blok is een zeldzame brommer omdat het een heel erg dure uitvoering was op dat moment.

    HP2 en HPL: chopper opvolger van de HP, veel speciaal delen zijn niet meer aanwezig als de verlengde achtervork en de speciale uitlaat. De HP2 is leverbaar in wit (met rode wielen en zadel), de HPL in bordeaux metallic (zadel beige en goudkleurige wielen) en zwart metallic (zadel beige en goudkleurige wielen).

    Indiana en Arizona: vereenvoudigde HPL met behoudt van de chopper stijl. Indiana heeft wielen met zestig spaken. De lange vork is weer vereenvoudigd naar een oud model, de zijdeksels worden weer plastic. Het stuur is hoger en minder gebogen dan HP en HPL.

    CRX: een offroad model dat weinig verspreid is.

    Spectrum: 103 SPX met voorvork van 103 MVL en specifieke decoratie.

    MVX: De MVX is gebaseerd op dezelfde mechanica als de SPX, maar past meer in stijl van de MVLs.

    Pro: De Pro is een echte werkmachine, gemaakt voor transport.

    RCX, RCX LC en RCX R: frame en motor identiek SPX, maar verlaagd stuur, een verstevigingsbuis, een dubbele zitting. LC-versies zijn vloeibaar gekoeld en hebben instelbare gasdempers. Bij ons nooit geleverd maar in Frankrijk een hit.


103 FOX in feite een geheel nieuw model vanaf 1996 wat in bijna niets meer overeenkomt met de oude 103. Nog niet klassiek dus verder niet meer interessant voor dit forum.
  • Fox: is erg populair bij pizza-bezorgers. deze machine bestaat uit een 103 frame en een scooteraandrijving.

    FXR: het Fox Racing model, late opvolger van de Chrono.

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 23 May 2019, 11:50
by Beeperhorrie
Tuuur wrote:
Geweldig ding toch. Ik zou hier best wel eens een stukje mee willen rijden.

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 08 Aug 2021, 12:26
by Bart-Peugeot
Een vriend van me kwam deze vd week tegen in (uiteraard) Frankrijk. Die werd natuurlijk meteen met mij gedeeld. ;-)


Image

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 08 Aug 2021, 18:56
by Beeperhorrie
Ziet er leuk uit maar is wel een beetje een bitsa. De wielen zijn van een ouder type 103 SP. Vliegwiel, zijstandaard en stuur zijn aftermarket onderdelen. Bestikkering lijkt me ook vanuit begin jaren tachtig.
Voorvork keerringen zijn helemaal gaar en misschien ook de binnenpoten. Maar als dat het enige is en de prijs is leuk dan is het niet verkeerd.

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 08 Aug 2021, 22:30
by Bart-Peugeot
Ik geef het door.

Maar hij stond niet te koop. ;)

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 09 Feb 2023, 19:54
by Beeperhorrie
.
Een prachtig gerestaureerde 103 LVS van een van de laatste bouwjaren.

Image

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 09 Apr 2023, 11:44
by Beeperhorrie
Een prachtige turbo 16 van Rob Decker.

Image

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 09 Apr 2023, 17:37
by Bart-Peugeot
Geweldig. Zijn deze echt zo geleverd?

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 10 Apr 2023, 19:23
by Beeperhorrie
Ja deze werden zo geleverd (behalve kickstarterset en expansie uitlaat). Ook in uitvoering zonder waterkoeling. Ze waren een stukje duurder dan de gewone 103SP en werden maar beperkt geleverd. Het was ook mogelijk er zelf een te bouwen maar dan moest je wel zelf Frame en achtervork spuiten. de rest was allemaal los te koop, zelfs witte sterwielen. Het werd dan nog wel een heel stuk duurder dan gewoon een turbo16 te kopen.

Re: Het Peugeot 103 topic

Posted: 15 Sep 2023, 23:41
by Beeperhorrie
Zo moest je 103 SP eruit zien in de jaren tachtig, dan hoorde je er helemaal bij.

Image