Het Peugeot 103 topic

Voor de Peugeot brommers
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Wellicht eens tijd voor een uitvoeringsoverzicht van de 103 door de tijd heen.
Er hebben namelijk veel verschillende uitvoeringen bestaan van de 103:


Fase 1 De 103 wordt in 1971 gelanceerd. De eerste versies, conventionele gebruiksmachientjes, hebben een massieve en platte bagagedrager (zijtassen kunnen worden gemonteerd). De motor, met een vermogen van 2 pk, wordt met lucht gekoeld en heeft een pedaalstart.
  • 103 AR: is uitgerust met voor- en achterschokdempers, trommelremmen met een diameter van 80mm, spaakwielen en een kilometerteller / snelheidsmeter. De swingarm biedt ook plaats aan de pedalen.

    103 AV: heeft een eenvoudig frame zonder achtervering. Zowel de AR als de AV hebben een kleiner achterlicht dan de latere versies. De koplamp is klein en rechthoekig, later komt er een meer vierkant model.

    103 V: is nagenoeg gelijk aan de AV maar met variomatic.

    103 S: heeft geen chroom en geen grootlicht en is verder gelijk aan de AR, geleverd in blauw.

    103 L: ongeveer gelijk aan de AV, met extra chroom (voorspatbord, rooster onder de koplamp op vork en verchroomde gereedschapsdekseltjes onder het zadel).

    103 LS: luxe versie met chroom voorspatbord, snelheidsmeter.

    103 VS: met variomatic op de krukas.

    103 LVS: luxe versie met chroom en variomatic


Fase 2 Vanaf 1977 verbeterde aandrijflijn en ontsteking. Uiterlijke aanpassingen en heel veel specials, het succes gaat nu goed lopen.
  • MV en MVL: de MV vervangt de VS en de MVL vervangt de LVS. De nieuwe modellen zijn beter afgewerkt en, geavanceerder. De rechthoekige koplamp wordt vervangen door de vierkante koplamp, en de kracht stijgt tot 2,5pk dankzij de verbeterde variomatic en de semi elektronische ontsteking. De MV behoudt zijn spaakwielen en heeft geen teller. De MVL is ondertussen uitgerust met Leleu geklonken sterwielen, een snelheidsmeter, een remlicht en een meer kleine dingen. Vanaf 1987 zijn de 103’s uitgerust met elektronische ontsteking.

    L2 en ML: komen meest overeen met de L en de LS.
    Altijd zonder variomatic. De L2 zonder achtervering en de ML met achtervering, verdere onderlinge verschillen zijn minimaal.

    SP: de SP is mechanisch gelijkwaardig aan de 103 MVL, maar het uiterlijk bevat de verschillende wijzigingen die de jeugd van die tijd verlangt. Een grote vork, langere achterschokbrekers en een ronde koplamp. De eerste 103 SP’s zijn metallic groen met spaakwielen, snel komen de sterwielen, vijfspakig geklonken en ‘open’ uitgevoerd. De volgende generaties krijgen gesloten vijfspakige geklonken wielen Al snel komen de eerste fabrieksspecials, sommige zelfs met eigen type aanduiding. De SP evolueert in 103 SP2in 1986 met gestroomlijnde rechthoekige koplamp, kleinere hoekige tankdeksels en 2,8pk (2,9pk voor de vloeistof gekoelde motor), elektronische ontsteking.

    SPR: Al in 1980 wordt het assortiment verrijkt met de "SPR", in blauw metaalkleur met sterwielen en iets meer gepolsterd "comfort" zadel. Deze verscheen in een nieuwe kleur: middernacht blauw, voor de gewone SP kwam er: rood, zwart, lichtblauw, wit.

    SP SLC: De 103 SLC (Sport Liquid Cooled) was een 103 SP met vloeistofkoeling, het eerste model van het merk uitgerust met dit soort koeling.

    103 Turbo 16: Beperkte reeks gebaseerd op 103 SP (1987) volledig wit, gladde tank, Leleu velgen, specifieke uitrusting als accessoire verkrijgbaar via Cyclostand de toebehoren winkel van Peugeot Cyclesvork, stickers en specifieke decoratie. Er zijn twee versies van de 103 Turbo 16: T16 versie 1 en T16 Versie 2 met vierkante achterbrug. 103 T16’s zijn zeldzaam, het is moeilijk om het aantal geproduceerde versies vast te stellen; het was mogelijk exacte kopieën te maken met door Cyclostand verkochte accessoires.

    Z: een spaarmodel zonder enige luxe.

    SP Land of SPL: "militaire" versie, kaki kleur, spaak wielen.

    Racing: een race model, weinig geleverd. Ondanks de SP voorvork en andere speciale delen toch geen SP kloon.

    Chrono: een sportieve directe opvolger van de 103 Racing met een langgerekt zitje, verlaagd stuur en agressieve zwarte en rode kleuren. Meest kenmerkend een buis tussen balhoofd en zadel. Ook de bagagedrager is anders van ontwerp.


Fase 3 In 1989 komen aanpassingen aan blok met een kickstarter waardoor op veel modellen de trappers verdwijnen, ook retro 103’s verschijnen.
  • SPX , SPX LC en FUN: belangrijke evolutie van de 103 door een kickstarter toe te voegen. De pedalen verdwijnen, 3pk motor met 14mm carburateur (in plaats van 12mm), korte rechthoekige swingarm, gestroomlijnd front van de SP2. De Fun is geproduceerd op basis van SPX maar met flitsende neon kleuren (paars, roze, heldergeel).

    SP3: vervangt de SP2 in 1989 en krijgt aluminium driespaaksgietwielen i.p.v. de geklonken vijfspaakswielen.

    Clip: limited edition, mechanisch als SPX, maar minder duur met een retro-look van SP omdat het een ronde koplamp houdt. Verkrijgbaar in drie kleuren: zwart, blauw, wit.

    Vogue en Vogue Evolution: afgeleid van de 103 Z, de eerste Vogue verscheen in 1988 en waren de low-end en goedkope modellen van de 103 op dat moment. Verkrijgbaar in vier uitvoeringen: R, T, S en V. Deze waren basic 103’s, minimale uitrusting, alleen de Vogue V had een variomatic als extra, de Vogue R had niet eens achtervering. Net als de andere 103's werd zijn chassis en esthetiek gemoderniseerd in 1996, met zestien-inch wielen. De Vogue zal uiteindelijk de Z vervangen. Ze kunnen dan een optioneel groot licht, toeter, een rechter spiegel en een windscherm ontvangen. In 2016 is het het enige 103 model wat in Frankrijk nog te koop is, in alle andere Europese landen is het allang afgelopen.

    HP : eerste officiële 103 chopper stijl, in feite een hommage aan de verhoogde en verchopperde uitvoeringen zoals deze in de jaren tachtig in de Nederlandse randstad reden, deze 103’s worden speciaal gemaakt en slechts 103 worden uitgerust met het speciale blok met dubbele variomatic. Verder hebben ze een hydraulische Paioli voorvork, langere achter schokdempers en een langere zwenkarm, chopper stuur model koehoorn, chopper zadel, lange Lafranconi uitlaat. De HP is alleen verkrijgbaar in een Inca Blue kleur (donkerblauw metallic).Ook de HP met gewoon blok is een zeldzame brommer omdat het een heel erg dure uitvoering was op dat moment.

    HP2 en HPL: chopper opvolger van de HP, veel speciaal delen zijn niet meer aanwezig als de verlengde achtervork en de speciale uitlaat. De HP2 is leverbaar in wit (met rode wielen en zadel), de HPL in bordeaux metallic (zadel beige en goudkleurige wielen) en zwart metallic (zadel beige en goudkleurige wielen).

    Indiana en Arizona: vereenvoudigde HPL met behoudt van de chopper stijl. Indiana heeft wielen met zestig spaken. De lange vork is weer vereenvoudigd naar een oud model, de zijdeksels worden weer plastic. Het stuur is hoger en minder gebogen dan HP en HPL.

    CRX: een offroad model dat weinig verspreid is.

    Spectrum: 103 SPX met voorvork van 103 MVL en specifieke decoratie.

    MVX: De MVX is gebaseerd op dezelfde mechanica als de SPX, maar past meer in stijl van de MVLs.

    Pro: De Pro is een echte werkmachine, gemaakt voor transport.

    RCX, RCX LC en RCX R: frame en motor identiek SPX, maar verlaagd stuur, een verstevigingsbuis, een dubbele zitting. LC-versies zijn vloeibaar gekoeld en hebben instelbare gasdempers. Bij ons nooit geleverd maar in Frankrijk een hit.


103 FOX in feite een geheel nieuw model vanaf 1996 wat in bijna niets meer overeenkomt met de oude 103. Nog niet klassiek dus verder niet meer interessant voor dit forum.
  • Fox: is erg populair bij pizza-bezorgers. deze machine bestaat uit een 103 frame en een scooteraandrijving.

    FXR: het Fox Racing model, late opvolger van de Chrono.



Hierna dus een overzicht van alles wat 103 is en was.

Als aftrap meteen een extreem geval.


https://www.youtube.com/watch?v=3_i3PPe3i9Y

Image
Last edited by Beeperhorrie on 09 Feb 2023, 19:57, edited 14 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by MarcoPeus »

V8 :lol:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

De 103 SP. Zo'n beetje het je van het in de randstad midden jaren tachtig.

Image


Standaard natuurlijk helemaal niets, er moest minimaal een kuip zadeltje op.

Image


En dan kon het nog beter met flink verhogen van de vork en de achterveren.

Image


Goed onderhouden was wel de boodschap en ook voorzichtig gebruiken; het was allemaal niet erg stevig.
Tegen een stoeprand oprijden kon de dunne vorkjes al ombuigen. En iets te hard door een kuil brak het mooie kuipzadeltje.
Daarbij was het meeste 'opschmuck' spul niet van erg goede kwaliteit en het verouderde snel.
Als je niet voorzichtig was en niet poetste zag je mooie '103 GTI' er in no time uit zoals hieronder.

Image
Last edited by Beeperhorrie on 09 Sep 2019, 21:55, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

De goedkopere 103 was de L ook wel de M uitvoering. Later samengevoegd tot ML.
Image

Image

Een van de laatste ML's
Image

De latere Vogue als directe opvolger van de ML, al dan niet met 103 aanduiding.
Image
Last edited by Beeperhorrie on 09 Sep 2019, 22:01, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Je kon (en kan) met zo'n 103tje nogal wat kanten op.
Accessoires bij de vleet. Koffertjes, tassen, bagagerekken, ruiten,windschermen, beenschilden, stuur moffen, kortom alles waar de brommerende opa gelukkig van werd en wordt.
Image


Het kon ook heel wat flitsender. Lamproosters, cross cockpitjes, hoge stuurtjes, gekleurde handvatten en handgrepen, Speciale chopper zadels, verhoging sets en opvoerspul wat je maar wil. Met een volle portemonnee is nagenoeg alles mogelijk.


Cilindersetjes
Image


Uitlaten
Image


Krukassen carb's en vering
Image


Licht en bediening
Image


Zadels en plasticwerk
Image
Last edited by Beeperhorrie on 09 Sep 2019, 22:24, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Hier een paar 'fabrieks' voorbeelden.

De Quartz was puur een Franse aangelegenheid
Image


De California was voor Frankrijk en Italië, in het laatste land sloeg deze wel aan, in Frankrijk niet
Image


De Turbo 16 werd overal geïntroduceerd waar de 103 Sp ook werd geleverd.
Image

De Turbo 16 was een model wat ik hier twee keer heb gezien in een brommerwinkel. Slechts één keer in de vrije natuur.
Het uiterlijk moest de sportiviteit benadrukken maar een volledige Turbo 16 was wel bijna twee maal de prijs van een gewone SP. Gelukkig waren alle speciaal delen ook los leverbaar dus kon de brommerist die dit graag wilde hebben alles stukje bij beetje bij elkaar sparen.
Dit model werd vaak afgebeeld met de 205 Turbo 16. Natuurlijk vanwege de naam maar achteraf is er nog een overeenkomst; de 103 was voor de brommers wat de 205 voor de auto's was. Beiden hebben de boel gered. Zonder 103 zou er nu geen Peugeot brommer divisie meer zijn.

Image


De 103 GTI met als basis een rode of een zwarte 103 SP
Image

Dit model is nooit als 'fabrieks demo' geleverd hoewel sommige dealers er wel zelf een klaar maakten voor de showroom. Met precies de juiste delen werden deze snel verkocht.
De opzet was simpel. Een rode of een zwarte 103 SP. Verhogen voor en achter. 103GTI tankpanelen. Rode handvatten en remgrepen. Rood of zwart kuipzadel. Rood of zwart onderkuipje. En natuurlijk minimaal een trompet of expansie uitlaat. Verder kon nog gekozen worden voor vaste voetsteunen (je moest de brommer dan wel aanrennen maar dat werd niet als probleem gezien want aanfietsen was pas echt suf). Vaak kregen deze ook rode nummer kappen om de achterschokbrekers heen.
Last edited by Beeperhorrie on 09 Sep 2019, 22:05, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

In de reeks 103 SP specials is er ook nog de 103 SP Land (ook wel Army).

Duurder dan de gewone 103 SP maar in tegenstelling tot de 103 GTI geen succes in Nederland. Er was ook wel aankleed spul voor maar ook dat was duur en paste niet echt bij de Peugeot rijders hier.

De basic 103 SP Land
Image

Een aangeklede Land
Image
Last edited by Beeperhorrie on 09 Sep 2019, 22:08, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Maar weer eens een zeldzame eend in de bijt. De 103 CRX. Laat in de jaren tachtig waren de offroad modellen van Honda hot stuf. Ook de Italianen kwamen op deze markt met de meest extreme motorfiets replica's. Peugeot wilde niet achterblijven en kwam met de TLX modellen. Te duur voor menigeen en dus moest er ook een terrein uitvoering komen van de super populaire 103.
Deze CRX is dus gewoon het 103 model met een flinke offroad saus overgoten.
Hoog op de poten, offroad voorspatbord en beperkte noppen bandjes. Uitgevoerd in wit met blauwe en rode accenten. Veel speciale onderdelen die alleen op deze zaten. Nergens echt aangeslagen en dus zeldzaam gebleven.

Le hors piste 'de offroad'
Image
Last edited by Beeperhorrie on 09 Sep 2019, 22:14, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Zeldzamer nog dan de CRX waren de Indiana en de Arizona. Verkrijgbaar alleen op bestelling en dan werden er nog maar een beperkt aantal gemaakt.
De Indiana heeft speciaal gespaakte wielen die nu wel nergens meer te vinden zullen zijn. Mocht iemand ooit aan een projectje beginnen om een Indiana op te knappen dient hij zich er van te vergewissen dat de juiste wielen aanwezig en herstelbaar zijn.
De Arizona is minder lastig om te restaureren. Hier wel speciale kleuren en verchroomde delen.

Een Indiana met een basic expansie uitlaatje
Image

Een moe gestreden buitenslaper maar een mooie basis voor restauratie
Image

De Arizona nog schoon en fris in de winkel
Image
Last edited by Beeperhorrie on 09 Sep 2019, 22:12, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Voila! De 103 Z.
Het meest uitgeklede 103 model.
Als het niet absoluut nodig is zit het er niet op. Geen diep achterspatbord, geen lange blokbeschermplaten, geen grootlicht, geen penslot voor de achterbrug (wel de montage punten want anders werd het duurder door ze er af te slijpen), geen snelheidsmeter / kilometerteller, geen gereedschap setje in het kastje.
Wel de meest goedkope 103 destijds om aan te schaffen.

Image
Last edited by Beeperhorrie on 09 Sep 2019, 22:13, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply