Maar eens wat dieper in de 105 gedoken met behulp van een Franse connectie.
De 105 kreeg in Frankrijk in 1979 zijn typegoedkeur. Dat betekende dat de brommer binnen een jaar op de markt moest worden gebracht en daar was dus een probleem mee.
Omdat de 104 op leeftijd begon te raken en ook minder aansloeg bij de jeugd vond het management bij Peugeot brommers dat er een nieuw topmodel moest komen. Modern gelijnd en met een startmotor want dat zou de toekomst zijn (en daar hadden ze gelijk in). Er was echter een probleem met de nieuwe aandrijflijn die net als bij de meest luxe vroegere BB automaten een dubbele variomatic zou krijgen. In basis was het ontwerp gewoon niet goed. Bij hogere snelheid bleek het onmogelijk om de boel goed uit te balanceren met hevige trillingen, slijtage en een beperkte snelheid als gevolg.
Omdat er dus toch een 105 op de markt moest komen werd dus teruggegrepen naar de aandrijfunit van de 103. Op zich niets mis mee maar daarmee was de 105 te weinig onderscheidend van de 103 maar wel een stuk duurder.
De eerste 105jes kwamen eind 1980 op de markt. Er waren drie uitvoeringen verkrijgbaar in drie mogelijke kleuren: Zilvergrijs, mintgroen en zwart.
* 105 V - met variomatic
* 105 VB - met variomatic en buddyseat
* 105 VCR - met variomatic en knipperlichten en 12 spaaks gietwielen is 6 paren
Omdat het cartertje van de 103 gelijk is aan dat van de E-unit was er geen probleem voor het typekeur in Frankrijk.
De VB en VCR uit 1980
In 1981 veranderde er bijna niets behalve een iets andere buddyseat voor de VB.
De VB met andere buddyseat uit 1981
In 1982 kwam eindelijk de E-unit op de markt. Gelijk daarmee verdwenen alle uitvoeringen met het grote vliegwiel.
Om luxere karakter duidelijker te maken waren er geen modellen meer met spaakwielen. De gietwielen moesten ook plaatsmaken voor vijfspaaks geklonken wielen die gelijk waren aan die van de 103 SP.
Het modellen scala bestond nu uit de volgende types.
* 105 D - met schokbrekers en voorvork uit de 103 ML - wielen in grijs
* 105 DB - gelijk de D maar met buddyseat - alleen in 1982 geleverd.
* 105 SP - Met schokbrekers en voorvork van de 103 SP - wielen zijn goudkleurig
De 105 D en de 105 SP van 1982
Vanaf dit model kwam de 105 ook officieel in Nederland op de markt. Officieel want verschillende dealers hadden zelf al eerder een aantal 105jes laten komen op eigen initiatief. De officieel gevoerde 105 in Nederland was voorbehouden aan de D. Voor Nederland uitgevoerd met de knipperlichten die in Frankrijk alleen als accessoire leverbaar waren. De 105 SP is nooit in Nederland gevoerd net als de DB.
De volgende twee jaren veranderde er niets voor Nederland en ook in Frankrijk werd er niets aangepast.
In 1985 verdween de 105 SP in Frankrijk en werd het type van de 105 D opgewaardeerd tot 105 DR. Voor zover ik kan vinden is er geen enkel verschil met de 105 D. Voor Nederland veranderde er wel iets: de knipperlichten waren verdwenen. Geen ramp want meestal werden ze niet eens gemonteerd bij het uit het krat halen van de brommer.
In 1987 was het klaar met de 105 maar de verkoop liep totaal niet waardoor er zelfs in 1990 nog nieuwe te koop waren.
Het model 1985 105 DR
