205 Junior uit '86 aangeschaft.

Voor de Peugeot 205 en 309
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by Beeperhorrie »

403diesel wrote:
Beeperhorrie wrote:Dat ziet er bijna net zo uit als voor een TU blokje. Is dat uitwisselbaar?
De TU serie is de opvolger van de X serie. Qua motoropbouw best anders. Uitwisselbaarheid zal niet meevallen aangezien bij deze motoren onder andere de bak onder/in het blok zit.
Ik vroeg me eigenlijk alleen af of de pomp uitwisselbaar is. Dat een blok erg lastig is wist ik al. Ook een 1.6 of 1.9 gti blok inbouwen in een TU 1.1 of 1.4 vergt grote modificaties.


Serge,
Ik heb elders de foto's gezien van de auto; wat een leuk karretje is dat toch. Ook nog eens in een mooie, maar wel onderhoud gevoelige, kleur.
Zelf vind ik de vierdeurs uitvoeringen wat leuker.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

Dit mechanische pompje wordt op heel veel motoren van Peugeot gebruikt. Ik zal straks op het werk even kijken welke allemaal.

Het is idd een geinig ding. Het zal niet de mooiste van Nederland zijn maar er is technisch best wat aan gedaan de afgelopen jaren. Cosmetisch is er wat roest aan te pakken en de bekledingsstof is niet erg sterk van deze modellen.
Maar goed, als leenauto voldoet het prima.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

Even in de lijst van de leverancier gekeken maar die geeft dan alleen de verschillende uitvoeringen van de 205 aan waarin deze pomp gebruikt is.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

Gisteren en vandaag weer even verder gegaan met de Junior.

Eerst de remschijven en blokken vervangen. De naven waren wat geroest dus die eerst goed schoon gemaakt. Door de roest waren ze niet helemaal vlak meer. Wellicht is dit de reden geweest dat de remmen behoorlijk trilden terwijl de schijven er nog niet zo lang op zaten.
Ook waren op ééntje na alle boutjes afgebroken waarmee de schijven op de naaf zitten. Het uitboren en optappen ging goed bij 2 van de 3 gaten. Een gat met een afgebroken tap erin ging wat lastiger Image maar uiteindelijk alle gaten weer bruikbaar. Paar nieuwe boutjes erin, blokken erin, weer een puntje van de lijst.
Image

Volgende puntje was het vervangen van de handremkabels. Na enig stoeien met het terugstellen van de remschoenen (niet het handigste of meest toegankelijke systeem dat ik ooit gezien heb) trommels eraf, boel een beetje schoon gemaakt en de kabels ingehaakt. Doorvoeren in de klemmen onder de auto ging ook redelijk vlot, net als de montage van de andere uiteinden aan de balancer van de hendel.
Image
Image

Volgende dingetje:
Het vervangen van de brandstofpomp heeft er, zoals verwacht, niet toe geleid dat het hikken bij langzaam gasgeven na een bocht over is.
Dus even de CO meter eraan gehangen en dit was toch wel redelijk arm: 0,6%.
Ten eerste viel me op dat het huis (inlaatdemper??) tussen de carburateur en het luchtfilterhuis niet aansloot op de carburateur en ook niet goed op de slang naar het luchtfilterhuis.
Aan de kant van de carb. Was dit huis door de warmte niet vlak meer waar deze op de carb moest aansluiten. Zit een rubber tussen die deze onvlakheid niet meer op kon vangen met een kier tot gevolg. Rubber op de behuizing gelijmt met polymeerkit en na droging weer gemonteerd. Zit weer dicht in ieder geval.
Aan de andere kant de slang er weer verder op gedrukt en vast gezet dus nu zou het inlaattraject weer dicht moeten zijn.

Wat me opviel toen deze plastic kap verwijderd was is dat bij gasgeven het een fractie duurt voordat de acceleratiesproeier in werking treed. Het is bijna meteen maar niet helemaal. Wellicht dat het kogelafsluitertje iets lekt. Puntje om even in het achterhoofd te houden.

Volgende puntje: ontsteking staat 2 graden te laat. Ook altijd de gewoonte bij controle van het ontstekingstijdstip even aan het slangetje van de vacuumvervroeger te zuigen om te kijken of deze niet lek is en nog verstelt.
Bingo, lek als een gieter dus valse lucht en geen vervroeging.
Morgen even een nieuwe bestellen. Zijn via mijn reguliere automaterialenhandel niet meer te krijgen dus wordt even verder zoeken.

Alles bij elkaar toch wat puntjes die het hikken kunnen veroorzaken of versterken dus heb goede hoop dat dit straks snel opgelost is.

Dan nog eens de onderkant van het karretje in de coating zetten zodat ze er weer even tegen kan.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

Deze week een beginnetje gemaakt met het cosmetische verhaal.
De bumpers waren nogal uitgeslagen dus na een tip van een forumgenood die erg goed is met lakverzorging (bedankt nog) de bumpers gereinigd met een 3M spulletje dat ik nog had staan en daarna ingesmeerd met RX5 Image Is ook op basis van lijnolie. De achterbumper is wat tever heen maar iig een stuk verbeterd. Voorbumper is weer als nieuw.
Image

Verder een beginnetje gemaakt om de 205 er iets netter bij te zetten dus eerst de roestige dorpel links...
Image

Kaal geschuurd en de naad gestraald...
Image

In de anti-steenslag voor het structuurtje...
Image

En gespoten in de kleur wit die ik nog had staan en het dichtst in de buurt van de originele kleur kwam. Dit was het wit van een eerder VW T3 project.
Image
Dorpelhoekje rechtsachter zit een gaatje dus daar moet een stukje ingelast worden. Klusje voor volgende week ofzo.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Wok
Posts: 13
Joined: 02 Feb 2016, 21:38

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by Wok »

Graag gedaan ;) en een mooi eerste resultaat behaald :)
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by MarcoPeus »

Oogt meteen een stuk frisser zo Serge. Heel mooi gedaan.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 304 Friesland »

Mijn broer heeft een 205 cabrio van ik geloof 86 waar eerst ook een motor in zat met bak in het carter ,toen heeft hij er een 1900 diesel in pasgemaakt , na de belastingmaatregelen er een 1600 gti in gezet ,mits je er een complete donor auto bij hebt goed te doen , zo heb ik zelf ook al eens een 305 met 1300 motor omgebouwd naar 18 td , die auto rijd denk ik al weer 10 jaar zo rond.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by 403diesel »

Zaterdag heetft Rudie zijn verzameling 104 ontstekingen meegenomen waar een juiste vacuumvervroeger bij zat voor de 205 (zelfde motor). Deze 's middags overgezet en de vacuumslangen wat anders aangesloten zodat het systeem om de NOx waarden te reduceren buiten werking gesteld is. Dit systeem houd het vacuum vast bij gas loslaten maar werkte niet goed. Hier is al eens iemand mee bezig geweest waardoor de aansluitingen niet meer klopten en de vervroeger op het spruitstuk aangesloten was ipv op de carburateur. Het vacuum op het spruitstuk is veel hoger waardoor de vervroeger mogelijk ook stuk gegaan is.
Wat een wereld van verschil!!
Het 205-je rijdt nu veel beter en het hikken na een bocht is nagenoeg over. Nu maar eens wat kilometers maken en de boel een beetje schoon branden.
Op naar de volgende puntjes.

Image

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: 205 Junior uit '86 aangeschaft.

Post by Bart-Peugeot »

Kom ik terug van vakantie, blijkt Maan "mijn" 205 verkocht te hebben. :D

Maar zo te zien is deze wederom in goede handen terecht gekomen. Top.

Veel plezier ermee.
In bezit van een 308 en 504.
Post Reply