Herman
- Beeperhorrie
- Posts: 2379
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Herman
Prachtig om alle kosten zo bij te houden. En goedkoper rijden is bijna niet mogelijk.
Re: Herman
Gisteren de versnellingsbakolie vervangen.
Dit had ik voor het laatst gedaan in april 2018, 27.000 km geleden.
Ik merkte de laatste tijd dat ie moeilijker in z'n achteruit wilde.
Met verse olie gaat dit toch weer iets gemakkelijker.
Aankomende werkzaamheden: alle vier de de aandrijfashoezen vervangen.
In één hoes aan de wielzijde zit een scheur, vandaar.
Lijkt best nog een klus te zijn; ook dien ik dan gelijk de differentieelkeerringen te vervangen.
Ben benieuwd en wordt vervolgd...
Dit had ik voor het laatst gedaan in april 2018, 27.000 km geleden.
Ik merkte de laatste tijd dat ie moeilijker in z'n achteruit wilde.
Met verse olie gaat dit toch weer iets gemakkelijker.
Aankomende werkzaamheden: alle vier de de aandrijfashoezen vervangen.
In één hoes aan de wielzijde zit een scheur, vandaar.
Lijkt best nog een klus te zijn; ook dien ik dan gelijk de differentieelkeerringen te vervangen.
Ben benieuwd en wordt vervolgd...
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
- Beeperhorrie
- Posts: 2379
- Joined: 06 Jun 2016, 11:02
Re: Herman
Bij mij zitten er links ook twee scheuren in. Maar de homokineet bonkt al in de bochten dus daar moet een nieuwe as in.
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: Herman
kunt beter een nieuwe as erin zetten. ashoezen is een hoop gedoe bij deze asjes en die binnenste hoes met stalen ring kost ook nog wel wat. ik doe deze asjes redden met een universele hoes die je met een speciale spreider kunt monteren.
op internet kosten deze asjes vaak niet veel hoor. en vergeet zeker niet de keerrringen te vernieuwen !
op internet kosten deze asjes vaak niet veel hoor. en vergeet zeker niet de keerrringen te vernieuwen !
Re: Herman
OK, bedankt, voor de tip, dan zal ik mijn bestelde hoezen terugbrengen en voor complete assen gaan.aixpeugeot wrote: ↑15 Apr 2023, 15:09 kunt beter een nieuwe as erin zetten. ashoezen is een hoop gedoe bij deze asjes en die binnenste hoes met stalen ring kost ook nog wel wat. ik doe deze asjes redden met een universele hoes die je met een speciale spreider kunt monteren.
op internet kosten deze asjes vaak niet veel hoor. en vergeet zeker niet de keerrringen te vernieuwen !
De keerringen moet ik ook nog zien te krijgen, maar de autoshop wist zo niet welke ik moet hebben... dus alle info is welkom.
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
- paull en paulla
- Posts: 1127
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: Herman
Hoi Ivario, op de keerringen zelf staat de maatvoering leesbaar vermeld.IVARIO wrote: ↑19 Apr 2023, 17:59OK, bedankt, voor de tip, dan zal ik mijn bestelde hoezen terugbrengen en voor complete assen gaan.aixpeugeot wrote: ↑15 Apr 2023, 15:09 kunt beter een nieuwe as erin zetten. ashoezen is een hoop gedoe bij deze asjes en die binnenste hoes met stalen ring kost ook nog wel wat. ik doe deze asjes redden met een universele hoes die je met een speciale spreider kunt monteren.
op internet kosten deze asjes vaak niet veel hoor. en vergeet zeker niet de keerrringen te vernieuwen !
De keerringen moet ik ook nog zien te krijgen, maar de autoshop wist zo niet welke ik moet hebben... dus alle info is welkom.
Buitenmaat/ binnenmaat en dikte.
Schoonspoelen en de maat komt tevoorschijn.
Opmeten kan natuurlijk ook. Bij iedere olie'boer', materiaalzaak verkrijgbaar. en internet natuurlijk ook.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla
-
- Posts: 1372
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Herman
De keerringen in de bak zijn vrijwel allemaal gelijk alleen links en rechts hebben wel een verschillende maat maar zijn overal goed verkrijgbaar en kosten weinig dat is zeker niet iets waar je op moet bezuinigen , heb zelf 2 van beide kanten op voorraad voor het geval ik een koppeling moet vervangen of andere reparatie,s waarbij de as er uit moet .
Re: Herman
Dank u, heren!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: Herman
Bedankt, "Aix"!
Wat bleek: ik had ineens een helder moment en realiseerde mij dat die scheur waarvan ik dacht dat ie in een aandrijfashoes zat, in een hoes van de stuurinrichting zat.
Even gecheckt en ja hoor! Dus daarom had ik vorig jaar al een nieuwe stuurhoes gekocht, maar dat was ik even vergeten.
Enfin, dat was een veel gemakkelijkere klus.
Wat bleek: ik had ineens een helder moment en realiseerde mij dat die scheur waarvan ik dacht dat ie in een aandrijfashoes zat, in een hoes van de stuurinrichting zat.
Even gecheckt en ja hoor! Dus daarom had ik vorig jaar al een nieuwe stuurhoes gekocht, maar dat was ik even vergeten.
Enfin, dat was een veel gemakkelijkere klus.
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.