306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Voor de Peugeot 306, 405 en 605
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by Tuuur »

Een paar jaar geleden (een jaar of 2, 3) hebben we de koppeling en drukgroep van mijn 1999 306 cabrio vervangen.

Nu begint de koppeling te slippen; bij versnellen schiet de motor in hoger toerental maar echt versnellen doet hij niet.

Ik lees een paar dingen... de koppeling zou stuk kunnen zijn, maar ook de "zelfstellende koppelingskabel" zou een probleem kunnen hebben.

Heeft 1 van jullie een idee?
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by 304 Friesland »

Even voelen bij de bak ,de hevel van de koppeling moet nog wel een klein beetje vrije slag hebben ,die zelfstellende kabels vind ik maar niks daar is nog al eens wat mee .
Maar dan zou het pedaal ook gelijk bovenin al weerstand hebben daar kun je het direct aan merken.
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by Tuuur »

Nee, pedaal heeft geen extra weerstand of zo. Een kennis zegt dat het ook met lekkende keerringen te maken zou kunnen hebben...
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by MarcoPeus »

:shock: Lekkende keerringen??? Hij bedoelt zeker dat de krukaskeerring kan lekken aan de bak-kant waardoor je olie op de koppeling krijgt.
Als dat het geval ZOU zijn, dan zou je olie onder de auto moeten hebben liggen na verloop van tijd.
Mijn geld zet ik op versleten koppelingsplaten of zelfstellende kabel.
Als er een zelfstellende kabel op zit en het is een originele Peugeot kabel, dan is deze ook te "resetten". Vraag me ff niet hoe maar de vraag is of je dat moet willen. Een nieuwe is aan de prijs maar een nieuwe koppeling is duurder.
Ik zou eerst een kijken of je voldoende vrije slag hebt op de vork zoals Hans zegt. Als dat zo is moet je t zoeken in de plaat/drukgroep/lager.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by Bart-Peugeot »

Welk merk koppeling heb je geplaatst?

Mijn PeugeotSpecialist plaatst alleen Valeo. Hij heeft slechte ervaringen met andere merken koppelingen op een Peugeot.
Bijvoorbeeld LUK, prima op een duitse auto, maar hij maakte al een paar keer mee dat de LUK koppeling op een Peugeot na een jaar stuk ging. (die had hij natuuurlijk niet zelf geplaatst, maar men kwam na een jaar bij hem terecht)
In bezit van een 308 en 504.
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by Tuuur »

Dus. De auto naar een bevriende Peugeot monteur gebracht en het was inderdaad de krukaskeerring.
De monteur heeft een nieuwe koppeling en nieuwe keerring geplaatst, ik weet niet welk merk... Auto rijdt weer prima, nu nog een setje winterbanden scoren; ik kwam er achter dat mijn set de originele set uit 1999 is...
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by 403diesel »

Mooi dat de koppeling het weer doet Arthur.
Karren maar weer ;)
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by Harrie »

mooi dat het opgelost is, Tuuur.

onze 406 Break had ook een lekkende krukas-keerring, mijn dealer heeft die vervangen incl. nieuwe koppelingset.
ook beide motorsteunen, die aan bakzijde was kapot, en rechtsonder had ik eerder op de brug al gezien dat die
niet meer gecentreerd stond, dus op mijn verzoek ook vernieuwd. Wat rijdt dat weer lekker strak :)
De 306 cabriolet is in januari aan de beurt, ook nieuwe koppeling, meteen ook kruksas-keerring, omdat het druklager
al enkele jaren zich laat horen, maar nu wel erg luidruchtig is.... Die kunnen vastlopen met veel schade tot gevolg, dus Nieuw er in !
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by Tuuur »

Ja... Nou... Kennen jullie die mop van de koppeling die gerepareerd was?

(Hij slipt dus weer gewoon)
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 306 cabrio 1.6 koppeling probleem

Post by MarcoPeus »

Ow crap! garantie dan hè. Ligt t niet aan je koppelingskabel? Of hij hij hydraulisch?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply