Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Voor de Peugeot 305 en 505
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :) :)
MarcoPeus wrote:Onlangs kocht ik een 305 GR Select van eerste eigenaar (woont 200m van me af) via mijn dealer waar de beste man een nieuwe 107 kocht.
Nog geen 75.000 gelopen en slechts enkele kleine afkeurpuntjes zoals 1 band met een bobbel, een remleiding en nog van dat spul. Helaas is de lak wel HELEMAAL lelijk geworden. Vernislaag is totaal afgebladderd en de lak is net schuurpapier.
Ik wil er het nodige aan doen om m APK waardig te maken en dan verkopen want ik heb te veel auto's staan. De teller staat op 22 as-we-speak en dat wordt te gek.
Image
Image
Image
Image
MarcoPeus wrote:De teller staat op 22 as-we-speak en dat wordt te gek.
g]
MarcoPeus wrote:Nou dat zal ik even snel doen dan:
201 1932
403 bachee Diesel 1963
404 SL 1964
204 berline 1970 "Lolita"
104 SL sloop 1977
104 GL6 1978 "Mariet"
604 V6Ti automaat 1978
505 sti automaat US 1985
309 GT 1986
305 GR select 1987 (te koop)
205 1.6 GTi 1989 (te koop)
205 accent 1.1 1995
306 cabriolet 1.8 automaat 1995
405 GRX 1.8 automaat 1995
Saxo 1.1 2001
Partner 1.9D 500 170c 2004 (te koop)
Expert 2 1.9D 2004
Expert 3 2.0HDi 2007
Bipper 1.4HDi 2009
107 1.0 2010
107 1.0 2012

ow dat zijn er 21 zie ik totaal. :oops:
MeneerPeugeot wrote:Mooi Lijstje Marco :D :D
En buiten de lak, zo op het oog ziet de 305 er nog echt goed uit.
Het lijkt me absoluut geen rotte 305
Het is dat ik financieel er gewoonweg echt geen budget voor heb momenteel
en ik ga je dus ook niet lastig vallen met vragen en dergelijke, het zit er gewoon niet in voor mij
maar als ik eerlijk ben is dit een heel wat leukere auto om te bewaren als de 87er cti
waar ik nu een nieuwe neus aan aan het lassen ben :?

Voordeel voor mij van de cti is dat ik vele delen heb liggen die ik over heb na vervanging bij eerdere 205jes,
en ik hierbij zo goed als niks meer hoef te kopen om deze technisch goed te maken
Ook op de sloop waar ik geregeld kom mag ik wel 205 delen meenemen als ik even help
met demontage van delen voor andere klanten, ben er kind aan huis dus dat scheelt wel
om de hobby betaalbaar te houden :D :D

Ik hoop echt dat deze straks bij iemand terecht komt die de 305 kan waarderen.
Ik vindt het een erg gaaf model, zo heerlijk retro en echt jaren 80. :D :D
en voor 9 maanden per jaar lijkt het me een heerlijke cruiser die hopelijk nog lang bestaat

Groeten van Paul
Last edited by MeneerPeugeot on 05 Feb 2016, 14:44, edited 1 time in total.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by MeneerPeugeot »

MarcoPeus wrote:Ja hij is niet rot, beetje roest onder aan de deuren waar een rubber tegenaan zit vanuit de dorpel maar verder hard. Ik heb er een klein stukje mee gereden en het rijdt zo soepel en comfortabel, heerlijk gewoon.
Misschien dat ik m laat spuiten in de bedrijfskleuren en m gebruik als reclame auto of reserve auto als een dame haar auto moet missen vanwege reparatie/onderhoud.
MeneerPeugeot wrote:Dat lijkt me wel echt een gaaf idee, De bedrijfskleuren staan volgens mij erg goed op deze 305.
Ik ben erg benieuwd. :D :D

Qua rijden zit ik me af e vragen of je deze 305 met de 1.6
kunt vergelijken qua comfort met een 405 1.6?
Ik heb zelf maar eenmaal eeder in een 305 gereden en dat was in eentje met een 1.3
een klein stukje over het terrein van mijn toenmalige baas. in de tijd voordat ik een rijbewijs had.
Dat was toen al spannend genoeg daarmede dat ik na zoveel jaar het rijgedrag zelf niet helemaal
helder meer voor de geest kan halen
Martijn wrote:Zijn fijne auto's. Ik heb een 1985 1,6 Select uit de eerste serie ( met 94 pk) en net 50k op de teller. Was een overblijvertje bij mn toenmalige dealer : ooit ingeruild en apart gezet, vergeten en toen de ruimte nodig was voor winterbandenopslag kwam ie tevoorschijn. Of ik m wilde kopen voor de onderdelen? Na een inspectierondje zei ik ja, maar dan wel met APK... Auto is toen geserviced en gekeurd, glansrijk doorstaan. Ik rijd er ook bijna niet mee, maar als ik ermee rijd is het super ! Laag gewicht en sterke soepele motor... Alleen jammer dat die XU blokjes altijd zo pruttelen en nooit echt mooi lopen .
MarcoPeus wrote:Ja dat pruttelen is altijd bij een XU, bijna een metaalachtig geluid zou ik haast zeggen. De 305 heeft mij eigenlijk nooit weten te bekoren, niet zoals een 505 bijvoorbeeld maar misschien ga ik er toch zelf maar eens mee rijden. Comfort hebben ze emmers vol van.
Last edited by MeneerPeugeot on 05 Feb 2016, 14:45, edited 1 time in total.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by MeneerPeugeot »

RogerSch wrote:Pfff 21 autos. Mijn vrouw ziet mij al aankomen.
MarcoPeus wrote:Op nieuwjaarsdag kreeg ik de vraag of ik geen auto had die ik een tijdje wilde uitlenen. Natuurlijk heb ik die en wel deze. Gisteren dan maar even snel er aan gaan werken om 'm op de weg te krijgen.
Allereerst 2 andere banden er op gaan leggen bij mijn huis sloper. Aangezien er geen monteur was mocht ik dat zelf doen. 2 bandjes erom gelegd en terug naar de auto.
Helaas bleek 1 band lek te zijn. Er zat een klein gaatje in de wang. Had ik gemist bij het uitzoeken van de banden :evil: Maandag terug voor een andere band GRRRRR Nu maar even de reserve erop gelegd.

Dan even verder met de remleiding. Rechts achter was de remleiding erg roestig en APK afkeur. Die moest dus maar eens vervangen worden. Gelukkig heb ik leiding op voorraad. Daar dus een stukje vanaf gesneden en op maat gemaakt. Kraagjes erop en monteren. Probleem is alleen dat de leiding in een ruimte van 2-3cm zit tussen (2e foto) de tank en de rechter draagarm en ik maat 3982 handen heb. Friemel Friemel maar het is me toch gelukt.

Image
Image
403 Friesland wrote:Als je aan die zelfde kant het remslangetje moet vervangen dan ben je ook niet zomaar klaar die zit er echt helemaal tussen in gemonteerd.
Afgelopen week ook de 305 van een maat van mij weer gekeurd ,de apk op zich viel mee er mankeerde maar weinig aan maar bijkomstigheid was dat het een benzine is waar een diesel in ligt.
Dus om kwart over 8 s,morgens begonnen met de diesel er uit te halen ,de originele benzine er weer in , afspraak om 2 uur keuren , goedgekeurd en direct de benzine er weer uit en om kwart voor 6 waren we weer geheel klaar ,motor op de aanhanger en al .
Aangezien ik het sleutelwerk vrijwel geheel alleen gedaan heb was het wel zweten.
Omdat ik weet wat en hoe alles los moet en mijn schuur goed uitgerust is voor dit werk toch weer erg snel gedaan en nu gelukkig voor 2 jaar voor de volgende apk er weer is.
Mits de auto dan nog rijd ,nadeel is dat hij er niet bepaald zuinig op is en vaak een dikke aanhanger achter hangt .
MarcoPeus wrote:Gisteravond nog even de achter remmen ontlucht, man man man wat een zwarte smerige drab kwam daar uit. Na enkele keren pompen werd t gelukkig beter.
Vandaag maar eens langs de APK meester rijden en kijken of we deze dame weer legaal mogen gaan rijden.
MeneerPeugeot wrote:Ik ben erg nieuwsgierig naar het behaalde resultaat Marco :)
Super dat je deze 305 de aandacht geeft zodat ze behouden blijft
MarcoPeus wrote:En GOEDKEUR!!!!!!
Alleen een AC voor de veerpoot en een drupje olie aan de bak (keerring denk ik). Hoppa.
403 Friesland wrote:Goed gedaan Jochie ,in ieder geval weer gered voor een jaartje en nu weer doen waar hij voor gemaakt is.
Blijven toch lekkere auto,s en ook zeer goed om aan te sleutelen over het algemeen.
MarcoPeus wrote:Geen slechte auto, loopt als een tierelier. Op de snelweg trekt ie ook goed door, 90PK is fijn voor de 305. Misschien toch houden maar. Komende weken wordt hij ingezet als transportmiddel bij mijn schoonvader om mensen van A naar B te brengen. Gaat een vrouw mee rijden. Ik hou mijn hart vast met die handchoke.
RogerSch wrote:Top werk!
Last edited by MeneerPeugeot on 05 Feb 2016, 14:45, edited 1 time in total.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by MeneerPeugeot »

MeneerPeugeot wrote:Idd Top Marco :D :D Gefeliciteerd met het resultaat,
Vindt het toch wel machtig mooi om te zien hoe jij als echte liefhebber
met de hobby bezig bent, Mijn Respect 8-) 8-) 8-)
MarcoPeus wrote:Thx mannen.
403 Friesland wrote:Het is mooi dat er een handchoke op zit ,wat er origineel op zit daar word je meestal ook niet vrolijk van maar ja het is even leren .
figlio del commesso wrote:Klasse. Ik ben zelf nooit zo'n 305 liefhebber geweest (sorry), maar begin hem langzamerhand meer te waarderen. Mooi dat jij ze rijdend houdt ! En lekker low-budget, spreekt mij altijd erg aan.

En handgas icm een vrouw gaat prima hoor. Mijn vrouw (auto-analfabeet) heeft 2 205jes versleten met handgas. (ze heeft nu een "luxe-205", een CJ :D ). Kwestie van goed uitleggen en ze leren te luisteren naar de motor.
Harrie wrote:
403 Friesland wrote:Het is mooi dat er een handchoke op zit ,wat er origineel op zit daar word je meestal ook niet vrolijk van maar ja het is even leren .
tja, die wax-elementjes van de automatische choke is een ramp... gaan allemaal stuk... Ombouw naar handchoke is een goede optie,
liefst met een verklikkerlampje. Te lang met choke rijden is niet bevorderlijk voor de motor en het verbruik...
Last edited by MeneerPeugeot on 05 Feb 2016, 14:46, edited 1 time in total.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by 404noir »

ik zie dit topic nu pas, zonde van die schade maar ook weer netjes hersteld.
Over de bestuurster: vrijwel iedereen die begin jaren 90 hun rijbewijs hebben behaald zijn niet meer in staat om goed met een auto met carburateur te rijden en al helemaal niet meer met handchoke. Dan moet je al een echte auto-nerd zijn om dat achteraf tegenwoordig nog te leren.

annekdote: Ik reed ooit met mijn bmw 2002 op de Kennedylaan in Eindhoven toen ik in een file terecht kwam, Voor mij stond een oudere donkerrode AX. Af en toe zag ik al dat het autootje moeite had om weg te komen en er kwamen steeds meer zwarte pufjes rook uit de uitlaat.
Toen de file voor de AX begon te rijden bleef de AX staan en ik en de auto's achter mij dus ook.
Dus toen heb ik de alarm lichten maar aan gezet en ben ik maar uitgestapt en heb de jonge dame maar gevraagd wat het probleem was. Ze kreeg de AX niet meer gestart...
Toen heb ik de AX maar even de berm in geduwd en mijn 2002 erbij geparkeerd. Toen kon de file achter ons tenminste weer door rijden.

De dame had de AX geleend. Toen ik in de auto keek zag ik dat de choke er not VOL op stond...! De motor was dus compleet verzopen...
Dus toen heb ik haar maar even een spoed cursus ouderwets carburateur-met-handchoke rijden gegeven. :lol:
En de motor zonder choke doorgestart totdat deze weer aansloeg. Er kwam een partij rook uit die uitlaat!
Maar daarna liep het blokje weer prima en kon de dame weer op pad met haar geleende AX.

Moraal van dit verhaal: leen nooit een oude auto uit aan een jong iemand die geen verstand van oude auto's heeft. Daar komen altijd problemen van.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by MarcoPeus »

Je hebt natuurlijk wel een groot punt daar, echter ik heb begin jaren 90 ook mijn rijbewijs gehaald en kan (al zeg ik t zelf) redelijk leuk rijden in een 201 uit 32 met handchoke, zonder stuurbekrachtiging en zonder gesynchroniseerde bak. Mijn lesauto was zelfs een carburateur BMW 316 uit 86. Had wel een automatische choke denk ik nu ik er over na denk.
Natuurlijk ben ik wel een heel groot auto liefhebber dus dan verdiep je je wat meer en breder in de techniek en WIL je dat ook.
De persoon die echter reed met deze auto is nog 10 jaar ouder dan dat ik ben dus je zou verwachten dat ze er wel mee kan rijden. Probleem heden ten dagen is dat mensen gewend zijn aan bergen koppel, enorme PK getallen, remmen zoals op een Scania en alle veiligheid voorzieningen. AutoRIJDEN schiet er bij in, voertuigbediening kunnen ze wel redelijk maar RIJDEN dus vaak niet meer.
Zelf heb ik eens een slip en voertuigbediening cursus gedaan. Daar leer je handige dingen om uit bepaalde situaties te komen. Situaties die ik recent mee gemaakt hebt en waarin ik me (door die cursus) maar net uit kon redden zonder ook maar 1 krasje.

Anyway, de auto staat dus nu te koop en er komt woensdag iemand voor kijken. Hopelijk wordt ze verkocht.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by IVARIO »

succes!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by MarcoPeus »

En verkocht, de auto is afgelopen woensdag opgehaald en rijdt nu in Friesland rond.
Last edited by MarcoPeus on 15 Feb 2016, 18:20, edited 1 time in total.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by 304 Friesland »

Leuk ,wie weet zie ik hem nog een keer ,voor onderhoud zou hij bij mij mooi op zijn plaats zijn of apk.
Weet je ook waar ergens?
RogerSch
Posts: 348
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: Mijn 305 GR Select uit 87 -MarcoPeus-

Post by RogerSch »

Geweldig!
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Post Reply