604 aixpeugeot

Voor de Peugeot 504 en 604
Post Reply
User avatar
paull en paulla
Posts: 929
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 aixpeugeot

Post by paull en paulla »

aixpeugeot wrote: 08 Jul 2020, 00:24 eens even kijken of ik een keerring kan vinden/krijgen. dan draai ik het diff wel eens los aan die buis. die keerring vervangen lijkt me niet zoveel werk. dat zou toch te doen moeten zijn in een uur pakweg.
laatste keer dat ik diff olie of bakolie heb gecontroleerd is wel een tijd geleden :oops: , denk een jaar of 8 ?
Mmm, misschien iets langer kan.
De as van het diff. moet er voor uit de cardanbuis.
Het mooie is dan weer wel dat de keerring in een 'losse' plaat zit, opgesloten tussen diff. en cardanpijp.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 929
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 aixpeugeot

Post by paull en paulla »

Net bedenk ik mij, dat er een papieren pakking zit tussen het diff. en de opsluitslaat.
Draai eens de vier moeren iets vaster. Sleutel 19, meestal.
Scheelt een boel gedoe als dit helpt.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 604 aixpeugeot

Post by aixpeugeot »

daar lekt ie dus niet, daar was ik me al van bewust van die papieren pakking. het lijkt ook wel dat de ze buis en het diff wel afgekit hebben (ertussen)

ik denk gewoon binnenkort maar eens losdraaien. dan komt het wel uit.
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 604 aixpeugeot

Post by aixpeugeot »

vandaag nog eens ff gekeken. staat helaas nog steeds opdezelfde plaats. het is nu natter aan de onderkant en niet meer herkenbaar waar ie precies lekt. bakolie is 1 cm gezakt (op 7 jaar tijd ofzo) maar het diff zat eigenlijk veel te veel in. niveauplug eruit en de olie liep er behoorlijk uit. dan denk ik dat ie wel de keerring eruit heeft geduwd door het te hoge olie niveau. maar denk dat de keerring aan de bak (aandrijfas) ook wel lekt. ook daar voor aan de buis hangt een druppel.
langzaam eens kijken of ik wat onderdeeltjes krijg. denk toch maar eens binnenkort een keer beginnen met ook koppeling en dan meteen krukaskeerring. die lekken ja allemaal volgens ed china (zie aflevering delorean).
User avatar
paull en paulla
Posts: 929
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 aixpeugeot

Post by paull en paulla »

aixpeugeot wrote: 11 Jul 2020, 00:14 vandaag nog eens ff gekeken. staat helaas nog steeds opdezelfde plaats. het is nu natter aan de onderkant en niet meer herkenbaar waar ie precies lekt. bakolie is 1 cm gezakt (op 7 jaar tijd ofzo) maar het diff zat eigenlijk veel te veel in. niveauplug eruit en de olie liep er behoorlijk uit. dan denk ik dat ie wel de keerring eruit heeft geduwd door het te hoge olie niveau. maar denk dat de keerring aan de bak (aandrijfas) ook wel lekt. ook daar voor aan de buis hangt een druppel.
langzaam eens kijken of ik wat onderdeeltjes krijg. denk toch maar eens binnenkort een keer beginnen met ook koppeling en dan meteen krukaskeerring. die lekken ja allemaal volgens ed china (zie aflevering delorean).
Het diff. bouwt geen druk op. bovenop is er een ontluchtings gaatje.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 604 aixpeugeot

Post by aixpeugeot »

ow ja, tuurlijk. meeste hebben in idd ontluchting erop :oops:
heb laatst nog een paar van die diffs in handen gehad (moeten verplaatsen), maar niet echt op gelet :roll:
User avatar
paull en paulla
Posts: 929
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 aixpeugeot

Post by paull en paulla »

aixpeugeot wrote: 11 Jul 2020, 01:00 ow ja, tuurlijk. meeste hebben in idd ontluchting erop :oops:
heb laatst nog een paar van die diffs in handen gehad (moeten verplaatsen), maar niet echt op gelet :roll:
Ook een mogelijkheid is een lekke keerring van het staartstuk van de bak.
Is niet ongebruikelijk. Vooral na een tijd stilstand.
De uitgaande as kan wat corrosie opdoen en poetst daarna de keering stuk.
Net als bij het blok of stuurhuis...
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 604 aixpeugeot

Post by aixpeugeot »

ik vermoed ook wel dat ie daar aan de bak lekt. ik heb net even gekeken, versnellingsbak olie vernieuwd 8 jaar geleden, dus 1 cm zakken is wel acceptable :mrgreen:
enig idee hoe je de bak eruit haalt, of beter motor eruit? was al aan t denken om de traverse te laten zakken ?
User avatar
paull en paulla
Posts: 929
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 aixpeugeot

Post by paull en paulla »

aixpeugeot wrote: 11 Jul 2020, 23:13 ik vermoed ook wel dat ie daar aan de bak lekt. ik heb net even gekeken, versnellingsbak olie vernieuwd 8 jaar geleden, dus 1 cm zakken is wel acceptable :mrgreen:
enig idee hoe je de bak eruit haalt, of beter motor eruit? was al aan t denken om de traverse te laten zakken ?
Om de bak eruit te halen, kan je het blok eruit halen.
Dat hoeft niet, bak kan achterlangs eruit.
Maar dan moet het subframe aan één kant zakken, zodat het diff. verder naar achteren kan. Die ruimte heb je zeker nodig.
Een brug helpt erbij, maar het kan zonder.
Subframe van de motor (iets) laten zakken helpt ook.
Maar het is wel even werk, ook voor gevorderden. En pak dan zoveel mogelijk aan, nu je erbij kunt...
Een bak weegt algauw 35, 40 kg? Het is een aardig gewicht.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 604 aixpeugeot

Post by aixpeugeot »

welk subframe bedoel je ? van de achteras ? staat me iets bij van een of andere pin op de buis van het cardan. ik heb 16 jaar geleden zoiets dat tussenlager eens vervangen wat in de buis zit van een 504 cabrio. ook de versnellingsbak eruit gehad een keertje ervoor omdat ie kraakte (2e hands-je).
ik heb wel een transmissie krik. dus dat is het probleem niet. ik weet wat een bak ongeveer weegt. heb nog 2 stuks ba10/4 liggen, een van een 604 en een van een p4. die 604 bak ligt me ergens nogal in de weg en toevallig vandaag weer eens in handen gehad. brug is er ook. zonder brug begin ik er niet aan.
hoe kom je aan die bovenste bouten van bak. daarvoor mijn idee om de motor iets te laten zakken.

eigenlijk moeten er ook een keer nieuwe koppakingen onder. heb t idee dat de pakkingen langzaam rot beginnen te worden. aan de stuurkant zie je heel klein beetje van aanslag van koelvloeistof aan de koppakking. maar onderdelen liggen niet voor het oprapen en ben beetje bang dat misschien een kopbout gaat afbreken. het is nu nog een goedrijdend blok. ik heb nog ergens een sloopblok liggen, we gaan daar een keer aan oefenen :mrgreen: . zit toch vast. als dat goed los gaat heb ik in ieder geval een goed onderblok(huis).

maar eerst andere projectjes nog die voorrang hebben.

ik denk dinsdag maar eens proberen hoe de remblokjes het doen, jaa, nog steeds niet mee gereden :oops:
Post Reply