Airco conversie 604

Voor de Peugeot 504 en 604
Post Reply
Walle69
Posts: 38
Joined: 12 Apr 2016, 19:08

Airco conversie 604

Post by Walle69 »

Eindelijk na 8 jaar getreuzel wat aan de niet werkende airco gedaan.

Ik heb het systeem bestudeerd en eens een schema gemaakt over alle aansluitingen.

Mechanisch eea gechecked en heb uiteindelijk de V-snaar vervangen plus de rollagers van de 2 spanrollen. Heb de koppeling even kunnen testen door 1 sec kort te sluiten en de fan ook. Die laatste heb ik nog nooit door de thermoschakelaar aangestuurd zien worden (motor is nog nooit echt heet geweest). Die schakelaar heb ik twee jaar geleden blind vervangen toen ik met het koelsysteem bezig was.

Nu kon ik voor 50€ een test laten doen of het systeem lekvrij is (door het onder druk te zetten) en funktioneert, plus vacuumtrekken, zodat ikzelf eventueel zaken kon vervangen voor eventuele conversie naar R134a.

Na een uur of drie kreeg ik een telefoontje; er mankeert niets aan het systeem. Of ik het gelijk wil laten converteren naar R134a met nieuwe vulnippels, nieuwe olie, nieuwe o-ringen, dryer en afvullen met R134a en fluoriserend middel voor €300.

Tja, wat zal ik zeggen; nu rijdt ik rond met een 604 met heerlijk koelende Airco!!!!

Voor mij was het magisch dat dit systeem dat minstens 8 jaar, maar ik vermoed meer dan 10 jaar niet gewerkt heeft in zo goede staat is dat ik nu cool kan rondrijden: love this car.

Het systeem is aftermarket en heeft een regelbare thermostaat met een draaiknop bij de versnellingspook en lichtje om "compressor-is-gekoppeld" aan te geven. Koude lucht blaast alleen door de middenroosters in- en bovenop het dashboard itt fabrieksmontage waarbij ook de twee buitenste roosters geaircoolde lucht blazen.
De fan wordt alleen ingeschakeld als de temperatuur van de motor te warm wordt. Er is geen toerentalcorrectie bij dit systeem (van Autoclima) itt tot fabrieksmontage. De motor blijft er niet minder om lopen maar gaat wel 200 toeren neer als de compressor koppelt med de befaamde "klik".

Ben zo blij als een kind!
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

Re: Airco conversie 604

Post by RemcoFarina »

Dat is lekker Walle...
Is het ook wat voor in een coupe?
Walle69
Posts: 38
Joined: 12 Apr 2016, 19:08

Re: Airco conversie 604

Post by Walle69 »

RemcoFarina wrote:Dat is lekker Walle...
Is het ook wat voor in een coupe?
Ja, op lange reizen hebben we het wel eens gemist (z-frankrijk en pyreneëen maar ook naar Zweden in de zomer).
De coupé heeft wel een hele goede ventilatie met die driehoekige raampjes en de openingen onder het dashboard met die hendels dus zo erg is het ook niet.

Op de 604 zat het erop dus dan is de stap naar het werkend maken verleiderlijk.

Er zijn wel airco's ingebouwd in coupé's en cabrio's dus het kan wel.
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: Airco conversie 604

Post by Martijn »

Interessant. Mijn 604 GTI heeft een airco af fabriek, die al jaren leeg is en dus niet werkt. Nooit laten vullen want koelmiddel R12 lastig verkrijgbaar, en ombouw schrikte me af. Als ik je verhaal lees schijnen de ombouwkosten mee te vallen?

Ik begreep dat er inmiddels een nieuw koudemiddel is dat R12 kan vervangen zonder ombouw. Iemand hier ervaring mee?
Walle69
Posts: 38
Joined: 12 Apr 2016, 19:08

Re: Airco conversie 604

Post by Walle69 »

Martijn wrote: Ik begreep dat er inmiddels een nieuw koudemiddel is dat R12 kan vervangen zonder ombouw. Iemand hier ervaring mee?
Zoek maar eens op R437a en je zult het wel vinden. In NL zit zo'n bedrijf die dat doet, bij ons niet. R134a is veel gangbaarder.

Wanneer verschijnt jouw GTI weer op de weg?
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: Airco conversie 604

Post by Bart-Peugeot »

Mooi dat je nu lekker koel in de 604 kan rondtoeren Walle!

Nu nog meer genieten.
In bezit van een 308 en 504.
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Airco conversie 604

Post by Harrie »

Geweldig, wat leuk Walter :)
En dat het zo meevalt is ook zeer prettig, zowel de goede staat van het systeem als de prijs voor de uitgebreide service: top !

Geniet weer met volle teugen van je prachtige 604 ;)

Leeuwebrul (c) ; Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply